Miksi te ihmiset puhutte lemmikeistä sanalla ”hän”?
Ei mitään järkeä. Ja ihmiset on ”se”. Juuri kuulin kuinka lemmikkikäärmekin oli ”hän”.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voitaisi vihdoinkin sopia että jätetään kaikki ne kissat ja koirat ottamatta. Ei niistä tule kuin riitaa, jumalaton sotku ja kohtuuton taakka ilmastolle ja luonnolle.
Mitä jos jätetään lapset hankkimatta, lihat syömättä ja lentelemättä holtittomasti lomille monta kertaa vuodessa. Voidaan hypätä vaikka itsekin kaivoon kun ihmisinä olemme kohtuuton taakka ilmastolle, luonnolle ja riitelemme niin paljon.
Voit toki tehdä senkin. Eivät ne sulje toisiaan pois.
Osallistu talkoisiin kun aloititkin tämän maailmantuskaisen marinan.
Olen osallistunut jo. Lapsia en ole tehnyt enkä tietääkseni niiden lihojakaan syönyt. En edes lentele holtittomasti lomille. Lentämisen riemua saa töissä tarpeekseen niin ei viitsi enää lomilla lentää. Kaivoon on vielä hyppäämättä mutta 75% oikein on vaatimattomalle miehelle riittävän hyvä tulos.
Minä puhun koirista "se/ne", joskus tietyn tyylistä tapahtumaa kuvaillessani koira voi olla "hän". Minulle on ihan sama miten kukainenkin lemmikeistä puhelee. Se/hän ei tarkoita, että toisen sanan käyttäjä arvostaisi omaansa yhtään enempää tai vähempää.
Koska hän on suuri persoona ja minulle paljon arvokkaampi ja rakkaampi, kuin sinä tai Suomen presidentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sanalla eläinoletettuun pitäisi sitten viitata?
Se.
Oletko varma että hän haluaa itseensä viitattavan tuolla sanalla? Joku voi kokea tuon loukkaavaksi.
Varmaan siksi, että lemmikeillä on häntä.
Jos nyt ihan vakavissaan tähän vastaisi, niin kyseessähän on tietynlainen huumori ja tiedon välittäminen. Kyllä kaikille on selvää että Musti on eläin, mutta käyttämällä sanaa hän usein korostetaan joko sitä, että kyseisellä yksilöllä on paljon omia yksilöllisiä piirteitä tai tapoja ja/tai se on puhujalle hyvin tärkeä ja ainutlaatuinen.
Itse esim. saatan faktapohjaisesti todeta, että kissa syö ruohoa, kun se haluaa putsata suolistoaan. (Kissat yleisesti.)
Sitten voin toisaalta sanoa yhdestä omasta missestäni että "hän niin tykkää syödä banaanikakkua". Tässä välittyy, että kyse on tämän kissan omasta persoonallisesta ja jossain mielessä enemmän ihmisiin kuin kissoihin liitetystä ominaisuudesta.
Kaikki sikamme, lehmämme, lampaamne ja vuohemme ansaitsevat tulla kutsutuksi häneksi. Sikamme Arttu, hän on niin hauska. Lehmämme Pirkko, Kaisa, Anni ja Sara, he ovat kovia lypsämään. Vuohemme Hannes, hän on kova kiipeilemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ihan vakavissaan tähän vastaisi, niin kyseessähän on tietynlainen huumori ja tiedon välittäminen. Kyllä kaikille on selvää että Musti on eläin, mutta käyttämällä sanaa hän usein korostetaan joko sitä, että kyseisellä yksilöllä on paljon omia yksilöllisiä piirteitä tai tapoja ja/tai se on puhujalle hyvin tärkeä ja ainutlaatuinen.
Itse esim. saatan faktapohjaisesti todeta, että kissa syö ruohoa, kun se haluaa putsata suolistoaan. (Kissat yleisesti.)
Sitten voin toisaalta sanoa yhdestä omasta missestäni että "hän niin tykkää syödä banaanikakkua". Tässä välittyy, että kyse on tämän kissan omasta persoonallisesta ja jossain mielessä enemmän ihmisiin kuin kissoihin liitetystä ominaisuudesta.
Huumoria se on huonokin huumori.
https://www.kotus.fi/nyt/uutistekstit/kotuksen_uutiset/muut_arkistoidut…
Kotimaisten kielten keskuksen kanta asiaan (löytyy ylläolevasta linkistä):
"Eläintä voi kutsua sillä tavalla kuin omaan suuhun parhaiten sopii. Ei siis ole väärin viitata lemmikkiin hän-pronominilla, kuten perheenjäseneen. Normitetussa yleiskielessä eläin on kuitenkin se, samoin kuin asiat ja esineet. Hän-pronominilla viitataan vain ihmiseen."
Eläimet on arvokkaampia. ne on mulle aina hän. Ihmiset on se.
Hienompia otuksia eläimet on kuin yksikään ihminen. Ovat aina läsnä, lohduttamassa, tuottavat iloa ym ym
En ymmärrä aloituksen saamaa vihaa - onhan tämä varmaan melko uniikki ilmiö maailman kielten joukossa. Kuinka monessa muussa kielessä ihminen on se, mutta eläin on joidenkin mielestä hän?
Mä käytän hän-sanaa myös elottomista olennoista, sarkastisesti ja harvoin. Tyyliin pesukone ei lähde käyntiin, niin turhautuneena toteaa että no mikäs häntä nyt vaivaa. Samoin saatan irvailla nirsolle lemmikilleni, että juu _hänelle_ ei taaskaan kelpaa mikään!
Mutta en kyllä ikinä käyttäisi sitä tavallisessa puheessa, omasta tai muiden lemmikeistä. Minkäs rotuinen hän on, hänen nimi on Rekku, hän tykkää juosta puistossa. Ei, se vain kuulostaa väärältä ja jotenkin vajaalta :D.
Vastakysymys: miten sun takapuolta kutittaa, se miten kutsun lemmikkiäni? Huolehdi omista asioistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sanalla eläinoletettuun pitäisi sitten viitata?
Se.
Oletko varma että hän haluaa itseensä viitattavan tuolla sanalla? Joku voi kokea tuon loukkaavaksi.
Ei sesse se-pronominista loukkaannu. Omistajasta en ole varma, riippuu siitä, onko hän näitä älystä vapautettuja, jotka luulevat koiransa olevan ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Hienompia otuksia eläimet on kuin yksikään ihminen. Ovat aina läsnä, lohduttamassa, tuottavat iloa ym ym
Voisitte koiraihmiset kerätä ne koiran tuottamat ilot teiden varsilta, kaikilla olisi tällöin vähempi haiseva ja mukavampi ympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitte koiraihmiset kerätä ne koiran tuottamat ilot teiden varsilta, kaikilla olisi tällöin vähempi haiseva ja mukavampi ympäristö.
Kyllä ne ihmisten jäljet tässä maailmassa enemmän haisevat kuin koirien, jos tarkastellaan kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vastakysymys: miten sun takapuolta kutittaa, se miten kutsun lemmikkiäni? Huolehdi omista asioistasi.
No, kutsu ihan miksi haluat. Mä teen siitä omat johtopäätökseni. Eläimiä inhimillistävät ovat usein älyltäön vajaita sekä kykenemättömiä huolehtimaan eläimensä tarpeista, koska eivät tajua lemmikkinsä olevan eläin.
Hah. Minä puhun korostetusti eläimistä hänenä, koska tiedän että on ihmisiä, joita se ärsyttää. Muutenkin puhun näin, koska pidän eläimen persoonaa tärkeänä.
Mä en sano hän tai se.
Kutsun koiraani aina etunimellään tai rakas.
Parempi ja uskollisempi kuin kukaan ihminen.