Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt aletaan diabeetikkoa tekemään jo ulkonäön perusteella

Vierailija
04.03.2021 |

Olen nelikymppinen mies ja kävin työterveystarkastuksessa. Työterveyshoitaja sitten rupesi pohtimaan että olisiko minulla diabetes. Kyseli että onko suvussa ja mietti pitäisikö tehdä sokerirasitustestit ym.
Ihmettelin tätä kovasti, sillä verensokeriarvoni olivat normaalien lukemien sisällä, eikä minulla ole mitään diabeteksen oireita. Ei lisääntynyttä janoa. Ei lisääntynyttä vessassa käymisen tarvetta, tai muutakaan.
Kävin sitten vielä työterveyslääkärin pakeilla ja hän katseli verikoetuloksiani ja totesi verensokerin kohdalla vain, että "verensokeri on normaali" eikä maininnut tai aprikoinut mitään diabeteksesta.
Voin sanoa, että tuttaa nämä perselävet, jotka haluaa tehdä diagnooseja vain ulkonäön perusteella. Minä kun olen sopivan ikäinen ja vyötärölihavuutta on kertynyt, niin totta kai minulla täytyy olla tämä trenditauti kakkostyypin diabetes. Onko kaikki lyhythiuksiset naiset lesboja?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei diabetes ole mikään haukkumasana. Olisit kiitollinen, että joku huomioi terveytesi kokonaisvaltaisesti.

Vierailija
2/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ne sun paastosokeriarvot ja pitkä sokeriarvo olivat? Tottahan se on että vyötärölihavuus aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin ongelmia kun rasva pakkautuu sisäelinten ympärille. Ja kyllä, itsellänikin olleet paastosokerit koholla ja muutin elintapojani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei diabetes ole mikään haukkumasana. Olisit kiitollinen, että joku huomioi terveytesi kokonaisvaltaisesti.

Niin jotenkin hassu reaktio jos miettii sitä minkä tahansa muun taudin yhteyteen.

Vierailija
4/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö sinua ketuttaisi, jos sinua epiltäisiin lesboksi lyhyiden hiuksien takia, vaikka olisit juuri kertonut olevasi että perheeseesi kuuluu kaksi lasta ja aviomies?

Kyllä tuo kakkostyypin diabetes nimen omaan mielikuvana mielletään ylipainoisiin miehiin. Ei varmasti olisi puhunut minulle mitään olemassa olevilla veriarvoillani, jos olisin 30kg kevyempi.

ap

Vierailija
5/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä ne sun paastosokeriarvot ja pitkä sokeriarvo olivat? Tottahan se on että vyötärölihavuus aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin ongelmia kun rasva pakkautuu sisäelinten ympärille. Ja kyllä, itsellänikin olleet paastosokerit koholla ja muutin elintapojani.

En nyt ulkoa muista arvoja, mutta vihreällä väkäsellä oli merkattu, joka tarkoittaa että tilanne on normaali. Myöskään lääkäri ei millään lailla tarttunut verensokereihin, kuten aloituksessa totesin. Kaikki oli vain sen hoitaja-akan omaa showta, kun halusi päästä diagnosoimaan trenditautia mielestään sopivaan kohteeseen.

ap

Vierailija
6/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö sinua ketuttaisi, jos sinua epiltäisiin lesboksi lyhyiden hiuksien takia, vaikka olisit juuri kertonut olevasi että perheeseesi kuuluu kaksi lasta ja aviomies?

Kyllä tuo kakkostyypin diabetes nimen omaan mielikuvana mielletään ylipainoisiin miehiin. Ei varmasti olisi puhunut minulle mitään olemassa olevilla veriarvoillani, jos olisin 30kg kevyempi.

ap

Ylipaino altistaa diabetekselle, toisinkuin hiusten lyhyeksi leikkaaminen ei käsittääkseni muuta sukupuolista suuntautumista. Ajatteletko, että hoitaja ajatteli sun olevan ylipainoinen? Senhän sä jo itsekin tunnistit, joten en ymmärrä.

Vierailija
7/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos käyttää nesteenpoistolääkettä,niin kusella saa juosta! Ainakin aamusin,jollon se on järkevämpi ottaa.Muuten saa kusella juosta yöllä..Se ei vielä kerro diabeteksta mitään ja syö suolaisia ruokia,niin ei ihme jos janottaa!!

Vierailija
8/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ulkoa muista arvoja, mutta vihreällä väkäsellä oli merkattu, joka tarkoittaa että tilanne on normaali. Myöskään lääkäri ei millään lailla tarttunut verensokereihin, kuten aloituksessa totesin. Kaikki oli vain sen hoitaja-akan omaa showta, kun halusi päästä diagnosoimaan trenditautia mielestään sopivaan kohteeseen.

ap

Et taida tietää mitä hoitamaton diabetes saa aikaan. Hyvä että tautia ei todettu, mutta ihmettelen haluasi loukkaantua kyseisestä. Hoitaja teki vain työtään. Ehkä ei kannattaisi, kysyisi vain ennemmin, että tehdäänkö kunnon tarkastus vai laitetaanko vain terveen leima paperiin ilman tutkimuksia. Potilashan taudista kärsii, ei hoitaja.

Vierailija
9/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu mies ja ala laihduttaa. Tarviiko aina suuttua.

Vierailija
10/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aoipainoinen alle 30-vuotias ystäväni (tyttö) on saanut jostain päähänsä pelätä saavansa 2 tyypin diabeteksen. Hänellä ei ole mitään riskitekijöitä. Ramppasi aika pitkään turhaan testaamassa asiaa, kunnes hänelle sanottiin ettei tänne (tk) tarvitse enää tulla ilman oireita. Loukkaantui.

Vierailija
11/27 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ylipaino altistaa diabetekselle, toisinkuin hiusten lyhyeksi leikkaaminen ei käsittääkseni muuta sukupuolista suuntautumista. Ajatteletko, että hoitaja ajatteli sun olevan ylipainoinen? Senhän sä jo itsekin tunnistit, joten en ymmärrä.

Arvoni olivat hyvät muutoinkin. Esim kolesteroli, maksa -ja munuaisarvot jne. Minua ketuttaa se, että heti ajatellaan ylipainoisen olevan joku sairas tapaus, vain siksi, että se jotain terveysintoilija-hoitajaa ketuttaa, kun tämä läski onkin terve. Pitäähän sille nyt jotain keksiä.

ap

Vierailija
12/27 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Arvoni olivat hyvät muutoinkin. Esim kolesteroli, maksa -ja munuaisarvot jne. Minua ketuttaa se, että heti ajatellaan ylipainoisen olevan joku sairas tapaus, vain siksi, että se jotain terveysintoilija-hoitajaa ketuttaa, kun tämä läski onkin terve. Pitäähän sille nyt jotain keksiä.

ap

Niille on annettu ohjeet, ei siinä sen kummempaa:-D

Laihakin ihminen voi aiheuttaa haimalleen toimintahäiriön pelkästään liian ahtaalla vaatetuksella: se kun tarvii tietyn verran tilaa toimiakseen kunnolla! Lyhytselkisellä tilanpuute tulee vieläkin helpommin. Onko sulla pitkä selkä, verrattuna muihin?

Vierailija
13/27 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

"Onko kaikki lyhythiuksiset naiset lesboja?" Sä siis saat sanoa/haukkua lesboksi tätä tervhoitajaa ja sä pillastut kun hän epäilee sua diabeetikoksi.

AHah. Selvä.

Vierailija
14/27 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on nelikymppisenä läskinä leuhottaa olevansa terve kuin pukki. Entä kymmenen vuoden päästä, kun kiloja on 20 lisää ja ikää 10 vuotta enemmän.

Vierailija
15/27 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen herkkähipiäinen ukko.

Vierailija
16/27 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no samalla tavalla ne olettaa kaikenlaista. Olen nelikymppinen, urheilullinen, pieni ja hoikka nainen. Turha on siis tutkia, jos on vatsa kipeä.

Vierailija
17/27 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lihavuus nyt on yksi tekijä joka lisää diabetesriskiä. Tiedät itsekin olevasi tanakassa kunnossa, joten miksi se loukkaa jos hoitaja halusi sulkea tämän taudin pois varmuuden vuoksi? Eikö se ole hyvä että ollaan ennemmin vähän tarkempia kuin annetaan ihmisten sairastaa ja antaa taudin tehdä tuhojaan.

Vierailija
18/27 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päädyin vastaavasta syystä sokerirasituskokeeseen. Sen tuloksena oli, että ei mitään vikaa. Lääkärin kommentti oli, että aina näistä ei tule oikeaa tulosta, laitan lähetteen uuteen kokeeseen kuukauden kuluttua. No ei vieläkään mitään diabetekseen viittaavia arvoja. Sain kuitenkin ruokavalio-ohjeet (vältä hiilareita, syö proteiineja eli ryhdy karppaajaksi).

Vierailija
19/27 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päädyin vastaavasta syystä sokerirasituskokeeseen. Sen tuloksena oli, että ei mitään vikaa. Lääkärin kommentti oli, että aina näistä ei tule oikeaa tulosta, laitan lähetteen uuteen kokeeseen kuukauden kuluttua. No ei vieläkään mitään diabetekseen viittaavia arvoja. Sain kuitenkin ruokavalio-ohjeet (vältä hiilareita, syö proteiineja eli ryhdy karppaajaksi).

Eikö se ole parempi että ohjataan ennaltaehkäisemään, sen sijaan että odotetaan kunnes tauti ehkä puhkeaa?

Vierailija
20/27 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 43 vuotias kun sain diabetesdiagnoosin, ja se on käsittääkseni tyypillinen ikä. Ole tyytyväinen, että susta ollaan huolissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi