Oopperajuhlille haetaan vapaaehtoisia paikannäyttäjiä. Mitä pidätte ehdoista ja palkasta?
Sinne pitää mm. järjestää oma kansallispuku työasuksi, paikalla pitää olla vähintään neljä kertaa ja opastaa sisään vyöryvää oopperakansaa turvaväleissä yms., ja vastineeksi saa kaksi lippua kenraaliharjoituksiin.
https://operafestival.fi/oopperajuhlat/tyopaikat/vapaaehtoiset-paikanna…
Mitä sanotte?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilun puolella vapaaehtoistyötä tehdään paljon enemmän eikä se herätä samanlaisia reaktioita.
Uskallan väittää, että vähintään 90% suomalaisista musiikkifestareista pyörii pitkälti vapaaehtoisvoimin. Toki osa palkkatyössäkin, mutta ovat kyllä vähemmistössä.
Nimimerkillä ties kuinka monta kesää festarivapaaehtoisena ollut
Olen ollut nuorempana musiikkifestareilla töissä, ja sain kyllä siitä ihan palkkaa. Ei hyvää, mutta opiskelijana ihan ok oli se pienikin. Lisäksi sai määrittää kauanko on vuorossa, töiden jälkeen jäädä festareille, ruokailu henkilökunnan teltassa ja kuljetukset. Olisi saanut myös välissä käydä, jos olisi ollut joku mieluinen konsertti.
Tuo oli silloin ihan hyvä diili, kun ne liput aika kalliita, pääsi maksutta festareille ja sai vielä rahaa ja ruokailut päälle, kun muutaman tunnin oli töissä 😊
Tuskin sai määrätä, kauanko on vuorossa eli sai valita 6 tai 8 tunnin vuoron, koska ei ole mitään järkeä ottaa festareille väkeä 1h ajaksi ja siten mahdollistaa 7e/h palkan saaminen+ noin 100 e festarilippu siihen päälle. Suurin osa festarien työntekijöistä on paikalla palkatta tai palkaksi voidaan katsoa ruokailu. Tästä ollaan hiljaa, koska esim. työttömän pitäisi ilmoittaa töissäoli etuuden maksajalle eikä sitä haluta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
En viitsisi edes sormea nostaa ilmaiseksi. Ihan naurettavaa kyykytystä Oopperajuhlilta!
Hyvä tietää.
Minusta vapaaehtoistyö on puolestaan erittäin antoisaa ja itse olen monen monen vapaaehtoisrupeaman
myötä saanut kontakteja, joista on ollut erinomainen apu "oikeassa" työelämässä.
Mutta ainahan löytyy niitä, jotka mieluummin kääntävät kylkeä ja sylkevät kattoon ja ovat sitä mieltä, että ovat vaan liian arvokkaita antaakseen työpanostaan yhtään minnekään.
Siitä vaan. Itsellesi siinä teet hallaa.
Onhan tuo vapaaehtoistyö aika hassua. Porukka menee ilmaiseksi töihin, jotta pomot voi rikastua
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo vapaaehtoistyö aika hassua. Porukka menee ilmaiseksi töihin, jotta pomot voi rikastua
Olen samaa mieltä. Urheiluseuroissa ja erilaisissa harrasteseuroissa on pääosin palkattomia vapaaehtoisia vetämässä harrastuspiirejä ja opettamassa lapsille vaikka jalkapalloa. Minusta kaikki tuollainen tulisi yksiselitteisesti kieltää, on väärin, että harrastuksesta maksetaan jopa 50 e/kausi ja sitten siellä on joku amatööri ilmaiseksi ohjaamassa.
Pois vapaaehtoiset kaikista sellaisista tehtävistä, joista voidaan maksaa palkkaa. Työttömät tulisi kilvan oopperajuhlille töihin 2 tunniksi (kahdessa jaksossa), jos siitä saisi palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoistyötä voi ajatella eräänlaisena harrastuksena. Itse ainakin olen ollut urheilukisoissa vapaaehtoisena ja matkustanut täysin omakustanteisesti monen sadan kilometrin päähän sekä maksanut majoitukseni, jotta pääsen kisoihin. On ollut hienoa seurata maailman huippuja vierestä ja luulen, että oopperaharrastajilla voi olla samanlaisia kokemuksia.
Ei siellä pääse näkemään laulajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työn vastineeksi saat vähintään kaksi kenraaliharjoituslippua. Työstä ei makseta rahakorvausta eikä Oopperajuhlat järjestä majoitusta eikä ruokailuja." Ja oma kansallispuku.
-huutonaurua- Laitontahan tämä yksinkertaisesti on. Ei ole varmaan vakuutuksiakaan. Jos se puku menee paskaksi, niin kukaan ei korvaa.
Vapaaehtoistyö ei ole millään muotoa laitonta. Sitä tehdään päivittäin erittäin monissa paikoissa. Ihmisiä ei velvoiteta siihen, vaan he voivat itse valita ovatko valmiita ko. hommaan. Vakuutuksista aikuiset yleensä osaavat huolehtia ihan itse.
Silti. Ei edes hernesoppaa ja vettä tarjota, vaan vaaditaan maksamaan itse puvut ja vakuutukset. Miten köyhää se oopperaväki noin keskimäärin on, kysyn vaan?
Yksi lippu maksaa monta sataa. Lippujen hintoihin pääsee varmasti helposti tuosta alun linkistä.
Vierailija kirjoitti:
Järjestetäänkö tuo edes tänä vuonna?
Voi hyvin olla, että käsky käy ettei järjestetäkään.
Muistakaa sitten, että isojen mediakorporaatioiden musiikkifestivaaleilla on kesäisin valtavasti nuoria vapaaehtoistyöntekijöitä, joita kutsutaan talkoolaisiksi. Hekin saavat vastineeksi yleensä pääsyn tapahtumaan jonain päivänä.
Miten näette tämän?
Olisi hyvä tilaisuus päästä käyttämään kansallispukua. Niitä tilaisuuksia on niin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilun puolella vapaaehtoistyötä tehdään paljon enemmän eikä se herätä samanlaisia reaktioita.
Uskallan väittää, että vähintään 90% suomalaisista musiikkifestareista pyörii pitkälti vapaaehtoisvoimin. Toki osa palkkatyössäkin, mutta ovat kyllä vähemmistössä.
Nimimerkillä ties kuinka monta kesää festarivapaaehtoisena ollut
Olen ollut nuorempana musiikkifestareilla töissä, ja sain kyllä siitä ihan palkkaa. Ei hyvää, mutta opiskelijana ihan ok oli se pienikin. Lisäksi sai määrittää kauanko on vuorossa, töiden jälkeen jäädä festareille, ruokailu henkilökunnan teltassa ja kuljetukset. Olisi saanut myös välissä käydä, jos olisi ollut joku mieluinen konsertti.
Tuo oli silloin ihan hyvä diili, kun ne liput aika kalliita, pääsi maksutta festareille ja sai vielä rahaa ja ruokailut päälle, kun muutaman tunnin oli töissä 😊Tuskin sai määrätä, kauanko on vuorossa eli sai valita 6 tai 8 tunnin vuoron, koska ei ole mitään järkeä ottaa festareille väkeä 1h ajaksi ja siten mahdollistaa 7e/h palkan saaminen+ noin 100 e festarilippu siihen päälle. Suurin osa festarien työntekijöistä on paikalla palkatta tai palkaksi voidaan katsoa ruokailu. Tästä ollaan hiljaa, koska esim. työttömän pitäisi ilmoittaa töissäoli etuuden maksajalle eikä sitä haluta tehdä.
Hmm, no ei varmaan ihan tunniksi olisi otettu, mutta kyllä esim. 4 h toisena ja 4 h toisena päivänä olisi ollut ok, ja aika sovittiin niin, että tulen paikalle esim. 10 ja olen siitä ainakin muutaman tunnin, tai halutessa pidemmänkin vuoron, jos tarvetta. Erikseen vapaaehtoistyöt ja harrastukset, olen minäkin niitä ohjannut ja esim. leirejä vetänyt, mutta mielestäni tuo festarihomma on ihan työtä ja työstä ihmisen kuuluu saada kohtuullinen korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aika jäätävää, miten kauhuissaan täällä ollaan esim. työkkärin järjestämistä palkkatuetuista töistä (tai mikä sen nimi on, missä saa pienen rahan korvauksen päälle), mutta siitä, että vakavarainen tapahtuma, minne liput maksavat hulluna, on täysin ok hakea ilmaistyövoimaa, jolta vaaditaan sitoutumista ja jopa kansallispukua ilman edes ruokatarjoilua. Missä logiikka? Ensinmainittu edes auttaa työllistymisessä.
Kyseessä on edelleenkin vapaaehtoistyö. Savonlinnan Oopperajuhlat ei todellakaan kylve rahassa, pakollisiin kuluihin ja palkkoihin menee valtavasti rahaa. Paikannäyttäjät eivät ole sinänsä pakollisia, joten heidät otetaan vapaaehtoisina. Paikannäyttäjänä siellä on yleensä keski-ikäisiä naisia, jotka ovat oopperaharrastajia, rakastavat Olavinlinnan oopperatunnelmaa ja haluavat antaa panoksensa festivaalille. Jos asuu lähialueella niin ilmaiset liput kenraaliin ovat hyvä vaivanpalkka.
Ihan varmasti vapaaehtoisia paikannäyttäjiä löytyisi, mutta kun on kyse vapaaehtoistyöstä ei ole oikein saati fiksuakaan vaatia vapaehtoiselta työvaatteita.
Yleensä järjestäjät vastaavat yhtenäisestä työvaatteesta esim. paidat tapahtumalogolla sekä ohjeistus sitten housuista tai hameista
Ilmoituksessa ei ole mainintaa vapaaehtoisten vakuuttamisesta vahinkojen varalta. Jos arvokas kansallispuku, jonka hinta on 2000-2500 euroa, vahingoittuu tapahtumassa korvaako järjestäjä sen korjauksen.
Joskus tapahtuia järjestetään hyvillä ideoilla ja vähäisellä kokemuksella johon tämäkin ilmoitus nyt viittaa.
Tuo vaatimus kansallispuvusta on kyllä hieman liikaa :D
Joku kirjoitti että Jukolan viestissä on yli 1000 vapaaehtoista. Niin on ja yleensäkin urheilutapahtumissa on paljon vapaaehtoisia. Itsekin olen ollut paljon.
Mutta se mikä tässä ilmoituksessa pisti silmään, oli se että vapaaehtoisille ei tarjota mitään syötävää ja se että piti olla se kansallispuku.
Kaikissa tapahtumissa missä olen ollut vapaaehtoisena on saanut vähintäänkin kahvia ja pullaa, usein myös ruokaa.
Joissakin tapahtumissa on sitten vielä erikseen joku illanvietto tms. vapaaehtoisille.
Ensi kesän Jukola lupaa nettisivuillaan talkoolaisille seuraavaa:
"Talkoolaisena saat unohtumattoman kokemuksen lisäksi teknisen t-paidan, lippiksen/tuubihuivin, ruokaa ja kahvia talkoovuorosi aikana sekä maksuttoman kuljetuksen kaupungista/talkoolaisten pysäköintialueelta. Lisäksi järjestämme tapahtuman jälkeen talkoojuhlan, jossa juhlistamme ja muistelemme yhteistä kokemustamme."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Urheiluseuroissa ja erilaisissa harrasteseuroissa on pääosin palkattomia vapaaehtoisia vetämässä harrastuspiirejä ja opettamassa lapsille vaikka jalkapalloa. Minusta kaikki tuollainen tulisi yksiselitteisesti kieltää, on väärin, että harrastuksesta maksetaan jopa 50 e/kausi ja sitten siellä on joku amatööri ilmaiseksi ohjaamassa.
Pois vapaaehtoiset kaikista sellaisista tehtävistä, joista voidaan maksaa palkkaa. Työttömät tulisi kilvan oopperajuhlille töihin 2 tunniksi (kahdessa jaksossa), jos siitä saisi palkkaa.
"Jopa" 50 euroa / kausi? Voi missä lajissa pääsee noin halvalla?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aika jäätävää, miten kauhuissaan täällä ollaan esim. työkkärin järjestämistä palkkatuetuista töistä (tai mikä sen nimi on, missä saa pienen rahan korvauksen päälle), mutta siitä, että vakavarainen tapahtuma, minne liput maksavat hulluna, on täysin ok hakea ilmaistyövoimaa, jolta vaaditaan sitoutumista ja jopa kansallispukua ilman edes ruokatarjoilua. Missä logiikka? Ensinmainittu edes auttaa työllistymisessä.
Työkokeilu, kuntouttava työtoiminta ja palkkatuettu työ eivät ole vapaaehtoisia, eikä niihin voi ilmoittautua kuka vain, vaan ne on suunnattu työttömille. Ja jotenkin en usko että noita eniten kauhistelevat on tehneet tuntiakaan vapaaehtoistyötä, kun vastikkeellinenkin tekeminen on epämiellyttävää ja kaikki pitää mitata rahassa.
Kuten täällä on moni jo sanonut, vapaaehtoistyö antaa muuta kuin sen palkan. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä 25 vuotta niin opiskelu kuin työnkin ohella ja toki myös työttömyysjaksojen aikana. Olen lukenut vanhuksille, ollut festareilla pressipisteellä ja bäkkäriemäntänä, ollut vapaaehtoisena suuretsinnöissä, jakanut ruokaa vähävaraisten joulujuhlassa, soittanut levyjä palvelutalon "diskossa". Kaikissa noista on saanut kahvit/ruoat/karonkan vaikka sitä ei ole etukäteen mainostettu.
Joo, ideaali tilanne olisi se, että kaikesta maksettaisiin käypä korvaus ja saisi lisäksi kokemuksia, kavereita, suhteita, ruokaa ja hyvän mielen. Sitä en ymmärrä miksi keksit omasta päästäsi sen ettei vakuutuksia ole tai ettei lipunmyyjille makseta palkkaa. Ja miksi oletat että vapaaehtoistyön pitäisi lähtökohtaisesti auttaa työllistymisessä? Mun tuntemista vapaaehtoisista löytyy paljon jo eläkkeellä olevia ja meitä kokopäiväisesti työssä olevia, jotka tehdään vapaaehtoistyötä joko viikonloppuisin tai lomilla, jopa niin että otetaan lomaa vapaaehtoistyötä varten. Lisäksi työnantajani tarjoaa mahdollisuuden tehdä vapaaehtoistyötä 10 tuntia kuussa työajalla, jos tarkoitus on ns. yhteishyvällinen tai omaan osaamiseen liittyvä.
Ei, ei kiinnosta Oopperajuhlat, mutta se kiinnostaa, miksi pillastut noin kamalasti siitä, että joku jolla on se kansallispuku, menee neljäksi illaksi oopperaan?
Ei tule mitään oopperajuhlia kesällä, eikä tarvita paikannäyttäjiä.
Voisikin pistää yrityksen pystyyn ja ottaa työvoimaksi vapaaehtoisia. Korvaus vaikka 10€ per päivä.
Eiköhän tuohonkin tekijöitä löytyisi nykyisessä työmarkkinatilanteessa.
Ei kai siihen pitäisi olla kellään nokankoputtamista, kun ovat kerran vapaaehtoisia?
Hölmöjä vedätetään aina.