Remontin hinta
Paljonko rahaa pitäisi varata sellaiseen remppaan, jossa pitää pistää keittiö ja kylpyhuone uusiksi sekä esim maalata sisäkatot noin 100m2 ja kunnostaa saman verran lattiaa?
Kiitos avusta!
Kommentit (6)
Perustuen omiin kokemuksiin: Ikea-keittiö alkaen 500 euroa plus koneet eli siitä ylöspäin.
Kylpyhuone 300 - 1000 euroa per neliö materiaalien mukaan.
Lattian voi kunnostaa edullisesti jos vähänkin osaamista, vuokrata hiomalaitteen.
35000-60000 riippuen siitä millaista jälkeä haluat. Onko lattia vain hiottava ja lakattava vai pistätkö uudet parketit? Oman työn osuus?
Lattia on osittain parkettia, makuuhuoneissa on muovimattoa joka pitäisi poistaa ja asentaa jotain muuta tilalle.
Sisäkaton voisin kai itsekin maalata, mutta mulla on käsitys että se on vaikeaa.
Keittiössä pitäisi vaihtaa kaapit, koneet ja laatoittaa välitila. Kylppärissä pitäisi purkaa koko laatoitus ja tehdä uusiksi sekä hankkia uudmsi suihku, kalusteet yms. Saunassa riittäisi laatoituksen uusiminen ja lauteiden käsittely.
Kylppäri (saunan kera) -> 5000-8000 riippuen urakoitsijankin hinnasta. Jos vaivautuu vähän itse juoksemaan tarjousten perässä ja ilmoittaa hankkivansa tavart itse, joutuu vähän taistelemaan, mutta saattaa saada jonkin verran säästöä. Urakoitsija lyö aina lisää omaa marginaalia.
Keittiö -> 5000 -> kalusteet, jotka on samaa lastuelevypaskaa kaikilla. Ikealla aikoinaan heikomapaa lastulevya (suurempi ns. raekoko, ei kestävä, nykyään en tiedä, mutta ulkopinnan pinnoita taitaa edellen olla vain 80g/m2 eli massa saattaa näkyä läpi) mutta kodinkoneisiin kannattaa satsata, jotan ehkä niihin sellainen 3000.
Lattia -> jos vanhassa syviä kuppioa, en hioisi, vaan repisin pois ja laittaisin tilalle vaikka hyvännäköisein vinyylilaminaatin tai laattaa. Jos ei ole kotieläimiä tai pieni lapsia (lue: pinta ei naarmuteta), niin kyllähän puuparketti on aina parketti -> 5000€
Urakoitsija arvioisin ehkä 5000 päälle.
Maalaaminen -> 2000 maalita ja kannattaa koittaa tehdä itse, jos suinkin voi. Maalari ottaa ehkä 2000€
Tässä on kysä vähän laadukkaammista materiaaleista, joten ehkä yläkanttiin.
Varmuudeksi ottaisin lainalupauksen korkeampaani hintaan ja lähtisin itse tiputtelemaan sitten asioita pois.
Jos, teet paljon itse + halvinta mahdollista, niin voihan tuossa päästä jopa 20 000 urakoitsijoineen päivineen, mutta silloin saa hankkia halvinta esim 10x10 lattialaatta perusvärillä jotain 15€/m2 tarjouksesta, joskus jopa alle 10€, jos on poistoerä.
Noin tarkalla kuvauksella 25k€