Onko tämmöiselle käyttäytymiselle jotain omaa nimeä tms?ov
Eli siis tuttava ketä kuluttaa ihmissuhteensa loppuun vaatimalla jatkuvasti huomiota, seuraa, apua milloin mitäkin.
Olen kuullut tällaisista ennenkin, nyt omakohtaisia kokemuksia.
Mukava ihminen alkuun, mutta pikku hiljaa alkaa käyttäytynään sinua kohtaan liian omistavasti, loukkaantuu jos ei voikaan tavata tyyliin joka päivä. Riippuu sinussa yksipuolisesti eikä tunnu välittävän hankkia muita ystäviä (aikuinen ihminen!)
Lahjoo, kiristää, soittelee, tekstailee, mailailee, kutsuu itsensä väkisin kylään, tungettelee eikä tunnu isoistakaan vihjeistä ymmärtävän ettei perheellinen ihminen voi päivät pääksytysten hillua vaan kaverin kanssa.
Jos minulla on esteitä...siis ihan oikeitakin...niistäkin tuntuu loukkaantuvan kun ei hänen seura kelpaa...kuitenkin viimeistään parin päivän päästä on taas pyytelemässä milloin minnekin.
Onko ihan tervettä? Onko tämä joku tunnistettava oire jostakin mielisairaudesta?
Olen vasta havahtunut tähän " ongelmaan" kun mittani alkaa olla täysi. Mieluiten vaan lopettaisin tuttavuuteni tähän ihmiseen täysin...miten?
Kommentit (10)
kyse on narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. kun tällaiselle sanoo, että nyt ei huvita tavata, narsisti loukkaantuu ja ajattelee: tuo ei ole tarpeeksi laadukasta seuraa minulle - ja, pääset eroon.
Itse sanoisin ystävyyden irti, jos ei vähempi kanssakäyminen onnistu
Mutta eihän sun ole pakko sitä hyväksyä. " Kaveri" tosin todennäköisesti loukkaantuu siitä.
Vaan sitä, että perheessä isä on esim. alkoholista riippuvainen, ja koska tuo riippuvuus vaikuttaa muihinkin perheenjäseniin, ovat he ikään kuin myös riippuvaisia, läheisriippuvaisia alkoholista, koska heidän läheisensä on riippuvainen alkoholista. Vähän sekavasti selitetty, mutta kirjassa Virtahepo olohuoneessa on käsitelty asiaa tarkemmin.
Henkilöitä, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö arvioidaan olevan noin 1 % väestöstä ja 2-16 % potilasaineistosta. Narsistinen persoonallisuushäiriö on oireyhtymä, johon kuuluvat muun muassa seuraavat
piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus.
Tunnetasolla tällainen ihminen on pinnallinen, impulsiivinen, kateellinen, toisia omiin tarpeisiinsa käyttävä, ihailua vaativa, itsestään ja ominaisuuksistaan suuria kuvitteleva, vastuuton, ei koe syyllisyyden tuntoa ja lisäksi hänellä on empatian puute. Hän ei ota riittävästi huomioon muita ihmisiä tai heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan, vaan käyttäytyy ylimielisesti ja röyhkeästi. Hänellä ei ole kykyä tai halua myötäeläytyä toisen tilanteisiin tai tunteisiin. Narsismin avulla hän suojautuu pienuutta, avuttomuutta, keinottomuutta, kateutta ja riippuvuutta vastaan.
Itse olin nuorempana vähän ap:n kertoman tapainen. Läheisriippuvuutta se oli, josta olen nyt päässyt eroon. Tosin hintana on se, etten oikein enää osaa olla ystävä lainkaan.
Englannin kielinen tremi läheisriippuvuudelle on co-depency, ehkä tämä selventää asiaa..
" Läheisriippuvuus on sairaus tai sairauden kaltainen tila, joka syntyy kun ihminen elää jonkin hyvin voimakkaan ilmiön läheisyydessä eikä kykene käsittelemään tätä ilmiötä persoonallisuudessaan vaan sopeutuu sen olemassaoloon." (T. Hellsten. 1992)
" Pakkomielisesti juovan henkilön puoliso joutuu elämään senkaltaisen ilmiön läheisyydessä, että tästä hänen " sairaudestaan" voidaan käyttää ilmausta LÄHEISRIIPPUVUUS. Läheisriippuvuus tai toisella nimellä ilmaistuna kanssariippuvuus tarkoittaa sopeutumisreaktiota, joka näyttää tapahtuvan sairastuneen läheisissä"
jos jätät vastaamatta joskus viesteihin tms niin jos hän vähän ymmärtäisi. tai sitten sanot ihan suoraan ettet pysty olla hänen kanssaan niin paljon tekemisissä koska sinulla on työ, perhe tms. sano että pidät hänestä ystävänä mutta tarvitset aikaa muuhunkin.