Aurallinen migreeni vakavampi kuin pelkkä päänsärkymigreeni
Kommentit (27)
Minä luulen, että minulla on tuollainen aura ilman päänsärkyä.
Aurallista migreeniä potevat sairastuvat aivoinfarkteihin selvästi muita todennäköisemmin, tuore suomalaistutkimus osoittaa. Havainto koskee nuoria potilaita, mikä aivoinfarktien kohdalla tarkoittaa alle 49-vuotiaita aikuisia. https://www.is.fi/terveys/art-2000007789844.html
Kyllä. Aurallista migreeniä sairastavan ei tulisi käyttää hormonaalista ehkäisyä tukosriskin vuoksi. Tätä ei kaikki lääkärit tiedä, joten itse täytyy olla aktiivinen. Monia nuoria naisia on teholle päätynyt joko infarktin tai laskimotukoksesta keuhkoihin/aivoihin/sydämeen lähteneen tulpan vuoksi.
Assburger kirjoitti:
Minä luulen, että minulla on tuollainen aura ilman päänsärkyä.
Ihan mahdollista, sellaistakin esiintyy, lasketaan auralliseksi migreeniksi.
Jep, mulla on aurallinen migreeni ja kuten mainittua niin en saa käyttää e-pillereitä ollenkaan, kohonneen aivoveritulppa- ja infarktiriskin takia.
Minulla on yhden kerran elämässäni ollut auramigreenikohtaus (ilman särkyä). Tulin kesällä pari vuotta sitten lenkiltä. Kotona katsoin kelloa tietokoneen alalaidasta ja säikähdin kun en nähnyt sitä, näkökentässä juuri tarkan näön alueella oli pieni tähdenmuotoinen, sakarainen, näköhäiriö. Hetken päästä se levisi valoa hohtavaksi sahalaitakuvioksi ja lähti liukumaan kohti näkökentän laitaa lopulta kadoten näkökentän yläkulmaan.
Kohtaus ei ole koskaan toistunut, joten tuon yhden tapauksen perusteella en vielä voi sanoa sairastavani migreeniä.
Minulla on MS-tauti. En tiedä voisiko se lisätä randomien aurakohtauksien riskiä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Voi myös olla molempia samalla ihmisellä. Itse kuulun näihin. Joskus on aurallisia, joita seutaa päänsärky, joskus pelkät auraoireet, jotka ovat ilman päänsärkyäkin epämiellyttäviä, joskus pelkkää päänsärkymigreeniä joskus päänsärkyä, joka ei ole migreeniä. Hankala ja monikirjoinen sairaus, jota ei oikein vieläkään ymmärretä.
Meillä aurallinen migreeni on sukuvika. Minulla ei sen takia ole koskaan ollut mitään hormonaalista ehkäisyä.
Minulla on aurallinen migreeni,myös ilman päänsärkyä, sekä sen kanssa, sekä ilman auraa.Lisäksi esiintyy halvausoireita ja puheen puuroutumista.Koskaan ei ole lääkäri sanonut mitään hormonaaliehkäisystä/veritulpasta/infarktista. Nuorena mulla oli hormonaalinen ehkäisy, siitä tuli sydänoireita, täytyi lopettaa.Myöhemmällä iällä on ollut muutakin sydänoireita. Johtuiskohan ne noista e-pillerien käytöstä?
Minulla on aurallinen migreeni, käytin pillereitä 10 vuotta, kun en tienbyt ettei voisi käyttää. En ole kuitenkaan käyttänyt yli 15 vuoteen. Onkohan riski vielä olemassa?
Lasketaanko hormonikierukka hormonaaliseksi ehkäisyksi?
Itselläni myös ollut teinistä asti tuo, vaihdevuosien jälkeen onneksi täysin ilman päänsärkyä. Nykyään tulee vaan auraoire, kestää 10-20 min ja sitten menee pois. Nuorempana auraa seurasi karmea päänsärky, oksentelu ja sekavuus.
Olen käyttänyt hormoniehkäisyjä aina silti, en kertonut gynelle migreenistä koska halusin ottaa riskin.
Syön Candesartania pienen annoksen joka päivä juuri aurallisen migreenin hoitoon. Loppuivat kuin seinään, kun lääke aloitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko hormonikierukka hormonaaliseksi ehkäisyksi?
Mulle ainakin lääkäri sanoi aurallisen migreenin diagnosoidessaan, että nimenomaan e-pilleri on se, mitä ei saa käyttää, mutta kierukka/minipillerit/kapseli ym, joissa on vain keltarauhashormonia niin on turvallisia käytettäviksi myös aurallisen migreenin kanssa. Itsekin vaihdoin alkuun minipillereihin, mutta ne aiheutti mulle niin pahan aknen, ettö vaihdoin sitten kokonaan hormonittomaan kuparikierukkaan.
Miten niin vakavampi? Ja millä tavoin.
Jokainen jolla migreeni on ja on ollut, tietää sen saatanallisen kivun ja pahoinvoinnin mikä ihmisparalla voi olla.
Ei toisen kivun määrää voi toinen tietää eikä mitata.
Tuli mieleen myös, että olikohan meidän koulussa vain huolimaton terkkari vai menikö kaikilla/meneekö edelleenkin niin, että saat yläasteella hakea terkkarilta ilmaiseksi kokeiluun yhden e-pilleripaketin ihan tosta noin vaan ilman, että karoitettiin yhtään mitään riskitekijöitä ym. Itsekin nimittäin käytin e-pillereitä viitisen vuotta ja migreenikohtauksia tuli niitä käytettäessä yleensä useamman kerran viikossa, mutta niiden kanssa tavallaan oppi elämään niin en osannut yhtään yhdistää pillereihin ennen kun tuli eka aurallinen kohtaus, jonka oikeasti tunnistin aurakohtaukseksi. Sitten kun menin lääkäriin niin lääkäri oli ihan kauhuissaan, että miten mulle on ikinä määrätty e-pillerit noilla oireilla ja ilman minkäänlaisia kyselyitä tökätty vaan paketti käteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen myös, että olikohan meidän koulussa vain huolimaton terkkari vai menikö kaikilla/meneekö edelleenkin niin, että saat yläasteella hakea terkkarilta ilmaiseksi kokeiluun yhden e-pilleripaketin ihan tosta noin vaan ilman, että karoitettiin yhtään mitään riskitekijöitä ym. Itsekin nimittäin käytin e-pillereitä viitisen vuotta ja migreenikohtauksia tuli niitä käytettäessä yleensä useamman kerran viikossa, mutta niiden kanssa tavallaan oppi elämään niin en osannut yhtään yhdistää pillereihin ennen kun tuli eka aurallinen kohtaus, jonka oikeasti tunnistin aurakohtaukseksi. Sitten kun menin lääkäriin niin lääkäri oli ihan kauhuissaan, että miten mulle on ikinä määrätty e-pillerit noilla oireilla ja ilman minkäänlaisia kyselyitä tökätty vaan paketti käteen.
Siis mikä aurassa ja pillereissä on vaarallinen yhdistelmä, jos ei ole aiemmin tullut mitään ongelmaa?
Mulla on aurallinen migreeni ilman päänsärkyjä. Käytän kyllä siitä huolimatta aika isoja annoksia hormonikorvaushoitoa. Ilman sitä en selviytyisi arjesta, joten suo siellä vetelä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vakavampi? Ja millä tavoin.
Jokainen jolla migreeni on ja on ollut, tietää sen saatanallisen kivun ja pahoinvoinnin mikä ihmisparalla voi olla.
Ei toisen kivun määrää voi toinen tietää eikä mitata.
Kyse ei ole kivun ja kärsimyksen määrästä vaan siitä, että aurallinen migreeni lisää jostain syystä taipumusta verisuonitukoksiin. Se on siitä syystä "pahempi". Minulla on kummankin sorttista tai ainakin pitäisin sitä hirveää jysäriä ilman auraa myös migreeninä. Siihen auttavat särkylääkkeet vain pariksi tunniksi kerrallaan ja sitten mennään taas...
Kyllä on