Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuaako ihmiset, jos lapsella on raamatullinen nimi?

Vierailija
04.03.2021 |

Ollaan mietitty pojalle nimeä Samuel, Daniel tai Aaron, tykätään noista nimistä. Nää nimet tulee Raamatusta ja nyt mietityttääkin, että tajuaako ihmiset enää nykyaikana jonkun nimen olevan raamatullinen? Jos kuulet jonkun lapsen olevan vaikka Samuel, niin ajatteletko et onpa raamatullinen nimi vai etkö ollenkaan yhdistäisi Raamattuun noita nimiä?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lucifer olisi ainakin helposti tunnistettavissa raamatulliseksi nimeksi, ei vain taida nimilautakunnassa mennä läpi. Kastepappi saattaisi myös hieman nikotella.

Vierailija
22/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä yhdistäisin. Mikäpä siinä jos haluaa antaa lapselleen seemiläisen nimen, mutta luulen että tulevaisuudessa (kun lapsi on aikuinen) nämä raamatulliset nimet kuulostavat yhtä vanhahtavilta kuin tässä meidän ajassa esim. Metusalem.

Päinvastoin . Kaikki tulee muotiin uudestaan. Nyt ollaan siirrytty Janeista, Joneista ja Tonteista perinteisempää suuntaan. Tytöilläkin on suosittuja Idat ja Aidat, minulla taas on ollut sen nimiset isoisotädit, eikä olisi juolahtanut mieleenkään antaa lapselle nimiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän luulen että tulee muualta Suomeen muuttaneet ekana mieleen. Nuo mainitsemasi kolme saisivat minut miettimään onko jompi kumpi vanhemmista kotoisin USAsta tai Britanniasta.

Vierailija
24/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika on Samuel, tiedän ja tiesin että nimi on raamatussa, mutta ei se ollut se vaikuttava tekijä nimen valintaan, enkä sitä kyllä mitenkään aktiivisesti mieti.

Vierailija
25/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tajua noiden nimien olevan alunperin Raamatusta niin aika heikolla pohjalla on sivistys.

Vierailija
26/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä yhdistäisin. Mikäpä siinä jos haluaa antaa lapselleen seemiläisen nimen, mutta luulen että tulevaisuudessa (kun lapsi on aikuinen) nämä raamatulliset nimet kuulostavat yhtä vanhahtavilta kuin tässä meidän ajassa esim. Metusalem.

Päinvastoin . Kaikki tulee muotiin uudestaan. Nyt ollaan siirrytty Janeista, Joneista ja Tonteista perinteisempää suuntaan. Tytöilläkin on suosittuja Idat ja Aidat, minulla taas on ollut sen nimiset isoisotädit, eikä olisi juolahtanut mieleenkään antaa lapselle nimiksi.

Juuri näin. Enpä olisi omassa lapsuudessani uskonut, että tulevien omien lasteni hoitokaverit ovat Einoja, Martteja ja Toukoja. -eri

Vierailija
27/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tulee mieleen nimestä Eva ja Adam . Synnytyskivut käärme syntiin lankeemus kiroukset kuka voi antaa sellaisia nimiä lapsilleen? Eva synnytti murhaajan Kain tappoi abelin yäk yäk mitä hirviöitä.

Vierailija
28/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ootteko uskovaisia ja mietit, näkyykö asia muille vai ootteko ateisteja, jotka sattuu tykkää tommosista nimistä?

Ohis mut en antais lapselle raamatullista nimee, jos en kuuluis kirkkoon eikä usko vois vähempää kiinnostaa.

Ohis oma nimesikin todennäköisesti perustuu raamatulliseen nimeen. Tätä on nykypäivä, ei tajuta tuon taivaallista yhtään mistään.

Vierailija
29/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhujen alku kirjoitti:

Mikä tulee mieleen nimestä Eva ja Adam . Synnytyskivut käärme syntiin lankeemus kiroukset kuka voi antaa sellaisia nimiä lapsilleen? Eva synnytti murhaajan Kain tappoi abelin yäk yäk mitä hirviöitä.

Evahan on just hyvä nimi. Muija jota ei paskan vertaa kiinnostanut mitä muut käskytti.

Vierailija
30/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista nimistä on raamatullisia, harva vaan tajuaa sen, kun nimet on ajan saatossa muuttuneet paremmin suomalaiseen suuhun sopiviksi.

Jos haluat antaa lapsellesi ei-raamatullisen nimen niin suosittelen tutkimaan vanhoja suomalaisia luontonimiä kuten vaikka Otso.

Vierailija
31/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä Pietari kieltänyt Jeesusta Messiaana vaan kielsi tuntevansa Jeesusta kun juutalaiset pidätti niitä jotka oli ollut Jeesuksen kanssa sen Messiaan joka oli luvattu.Pietarinkin ne olisi murhannut.

Vierailija
32/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan Nooa/Noah nimestä tulee heti raamattu mieleen.

Vierailija
33/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Mohammed sopiva nimi kastaa kristitylle?

Vierailija
34/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla on kummatkin nimet Raamatusta. Profeettoja olivat kumpikin.

Ei ole kukaan koskaan ihmetellyt nimiä.

Vierailija
35/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea vanhasta testamentista se kohta kun Jumala kiroaa erikseen miehet ja naiset Evan ja Aatamin niiden syntien tähden ja ottaa tosissaan mm synnytyskivut tuli sen tähden,ettei kovin viisas ollut kun ei totellut.

Vierailija
36/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tulin sanomaan samaa kuin ylempi, suurin osa nimistä on joka tapauksessa raamatusta kähtöisin, mutta so what? Mun serkuissa on Maria, Saara, Markus, Tuomas, Anna, Petrus... (Terkut vaan juu). Itse olen Johanna ja veljeni on Paavo. Koetko nimemme millään tavalla erikoisiksi?

Vierailija
37/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomas kosketti Jeesuksen noustua kuolleista Jeesuksen arpia.Ei muilla uskonnoilla on omat nimet ja omat profeetat.

Vierailija
38/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi kuin nimi. Jos ajattelisi nimen olevan Raamatusta, ajattelisi vanhempien olevan lahkolaisia.

Vierailija
39/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin suuri osa suomalaisista nimistä on vähintään väännöksinä peräisin Raamatusta, eikä niitä monikaan edes ymmärrä pitää erityisen raamatullisina.

Vierailija
40/68 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ihmiset osaa yhdistää raamatulliset nimet.

Esim. mainitsemasi Samuel kuulostaa uskovaisen nimeltä, toisin kuin Samu tai Samuli.

No enpä menisi sanomaan.

Mooses tai Nooa pitä olla, että keskiverto nykyihminen älyää sen olevan Raamatusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä