Ihmiset joilla on keskenään ristiriitaisia luonteenpiirteitä
Tajusin juuri, että eräs tuntemani henkilö on sekä suora että hienotunteinen. Hänen lähestymistapansa ja kommunikointityylinsä riippuu aihepiiristä. Jos kyseessä on vaikkapa perheenjäsenen ihmissuhdeasiat, hän on hienotunteinen ("no mutta ehkä hän tarkoitti hyvää eikä vain osannut ilmaista itseään oikein, unohdetaan nyt ikävät asiat eikö niin..." jostain hirveän moukkamaisesti käyttäytyneestä ihmisestä), mutta jos kyseessä on vaikka toisen pukeutumistyyli, hän on suora ("tuo malli ei sovi sinulle yhtään, vartalonmallisi on ihan vääränlainen tuohon puseroon").
Tehdessäni persoonallisuustestejä tajusin, ettei esim. hänen kohdallaan voi vastata tiettyihin kysymyksiin, koska kumpien tilanteiden mukaan pitäisi vastata? Hän edustaa kahta päinvastaista luonteenpiirrettä.
Kommentit (10)
Hän on älykäs. Älykästä ihmistä on vaikea lokeroida.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että kaikissa on aina jotain ristiriitaista ja epäjohdonmukaista.
Tunnen useampia ihmisiä, jotka esim. puolustavat ihmisoikeuksia ja vastustavat rasismia ym., mutta sitten vaatteet ostetaan jostain halpatyövoimaputiikista ja lähipiiriä kohdellaan kuin sontaläjää. Sellaisia ihmiset ovat. Suurin osa.
Puhut eri asiasta kuin Ap.
Olen itse vähänsamanlainen, ja juuri samalka tavalla. Olen hyvin suora sanomaan mielipiteeni, varsinkin, jos itse en sellaisesta mielipiteestä loukkaantuisi.
Mutta yritän tietoisesti harjoittaa empatiaa eli miettiä, mitkä asiat voivat vaikuttaa toisen ihmisen käyttäytymiseen.
Kohtelen muita siten, kun haluan itseäni kohdeltavan: saa sanoa mielipiteensä, mutta huomioida taistat, mitkä mielipiteeseen vaikuttavat.
Teit persoonallisuustestiä toisen puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useampia ihmisiä, jotka esim. puolustavat ihmisoikeuksia ja vastustavat rasismia ym., mutta sitten vaatteet ostetaan jostain halpatyövoimaputiikista ja lähipiiriä kohdellaan kuin sontaläjää. Sellaisia ihmiset ovat. Suurin osa.
Puhut eri asiasta kuin Ap.
Kyllä, rupesin itsekin miettimään, että kommenttini meni hieman ohi aiheesta. Pointtina kuitenkin se, että hyvin usein ihmisissä on jotain ristiriitaista.
Kaikissa meissä on ristiriitoja. Samoin käytös voi olla todella erilaista töissä ja vapaa-ajalla. Minulle usein sanotaan, että miten olen todella erilainen työaikana, kun vaikka firman bileissä.
Työmoodissa keskityn täysillä töihin, bilemoodissa täysillä bileisiin ja siihen että kaikki viihtyy.
Tämän vuoksi persoonallisuutta ei voi millään testeillä tai kirjaimilla tai väreillä täysin määritellä.
Onhan heitäkin, joilla on useampi persoona, kahtiajakautunut persoonallisuus tai persoonallisuushäiriö jne. esimerkiksi traumatisoitumisen seurauksena eivätkä välttämättä saa koskaan apua.
Joo tiedän ihmisen joka antaa muille kuvan rennosta, avoimesta ja maanläheisestä luonteesta. Rakastaa luontoa, hymyilee kuvissa, harrastaa joogaa ja sisustaa bohosti sekä boheemisti. (Juu sori yleistys mutta olen saanut kuvan että noilla tyyleillä sisustava olisi kaikkea noita edellä mainittuja).
Toisaalta taas hänen toinen puolensa onkin tuomitseva, töykeä, itseriittoinen, suorasanainen sekä ajatusmaailmansa on mustavalkoinen. Ei paljoa hymyile livenä.
Eli onko hän avarakatseinen vai tuomitseva?
Maanläheinen vai tiukkapipo?
Rento vai tikkupersiissä?
Kaikkein kaveri vai valikoiva?
En paljoa enää jaksa olla tekemisissä kun ei koskaan tiedä millä mielellä hän on. Hankala persoona.