Kysymys äitiyspakkauksesta
Tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä...
Pitääkö äitiyspakkaus tilata erikseen jostain vai meneekö Kelalle tieto esim. neuvolasta?
Kommentit (11)
Eli neuvolasta saat paperin, jonka nimi on muistaakseni " Vanhemapinetuus hakemus" . Samalla lapulla anot äitiys- ja vanhempainrahaa, lapsilisää sekä äitiysavustusta, joka siis on yhtäkuin pakkaus tai rahasumma. Paperit saat neuvolasta ja ne pitää palauttaa Kelaan.
t. Ope
Niin tosiaan, löytyyhän se myös netistä, mutta useimmiten jakavat neuvolassa. Samalla saat neuvolasta todistuksen raskauden kestosta (pitää olla tietty aika ennen hakemusta) joka pitää liittää hakemukseen. Tai siis näin kai useimmiten toimitaan...
Meillä taitaa työnantaja täyttää nuo lomakkeet, joten homma hoitune sitten niin.
Mukavaa päivää kaikille:-)
Nella
Nella1971:
Meillä taitaa työnantaja täyttää nuo lomakkeet, joten homma hoitune sitten niin.
Sepä yllättävää! Voi asia tietysti niinkin kulkea, mutta käsittääkseni työnantajan täytettäväksi koituu joka tapauksessa oma lomakkeensa. Joten varmista vielä, miten juttu hoidetaan teidän työpaikalla - ja ainakin se, että haluatko äitiyspakkauksen tavaroina vai rahana, kuinka haluatte jakaa vanhempainvapaat lapsen isän kanssa (jos haluatte), mille tilille etuudet haluatte maksettaviksi jne. Niitä asioitahan ei kaiketi työnantaja voi automaattisesti tietää.
Tämä huomautus vielä tähän siksi, että itse olin kuvitellut työnantajan tiedonkulkua ja asioiden hoitumista paljon paremmaksi kuin sitten osoittautui. Kun heräsin tiedustelemaan, ovatko asiat varmasti hallussa, sain tietää olevani jo aika lailla myöhässä ja " olisi pitänyt tajuta varmistaa" ; sekä toimittaa itse papereita yhdelle jos toisellekin taholle... :( Onneksi asiat sitten hoituivat kuntoon lolpulta.
Eli itse sain paperit normaalisti neuvolasta ja täyttelinkin henk.tiedot sun muut itse, mutta sen jälkeen vein paperit palkanlaskijalle, koska työnantaja maksaa äityisloma-ajan palkkaa 72 arkipäivää ja täytti sitten paperit + liitteet siltä osin.
... sillä hakemukseenhan tulee nimenomaan hakijoiden eli tulevan isän ja äidin allekirjoitukset, joita ilman hakemuksella ei ole mitään virkaa. Joten uskoisin minäkin, että saat hakemukset nauvolasta, täytät omalta osaltasi ja kierrätät sitten työnantajan kautta. Työnantajalle on oma lomakkeensa täytettäväksi, jos et saa sitä neuvolasta niin Kelalta sitten.
Kuten aiemmat ovatkin todenneet, sillä samalla hakemuksella haetaan sekä äitiys- että vanhempainrahaa, äitiysavustusta eli pakkausta tai rahaa ja lapsilisää sekä mahd. myös isyysrahaa. Ei muistaakseni muuta...?
Karssuli
Eli meneekö tämä nyt niin, että täytän sen hakemuksen itse, vien sen sitten työnanatajalle joka täyttää omat juttunsa (maksaa 3 kk palkkaa äitiysloman alusta aikana, siksi siis myös sinne)? Ja yhdellä paperilla sitten hoituu kaikki, myös se äitiyspakkaus?
Eli itse täytät hakemuksen allekirjoituksineen ja viet sen työpaikan palkanmaksajalle. Siellä hakemukseen lisätään tarvittavat tiedot ja täytetään työnantajan lomake. He yleensä lähettävät hakemuksen myös eteen päin. Voit pyytää itsellesi kopiot papereista, jotta tiedät, millaisia tietoja Kelalle on lähtenyt.
Samalla lomakkeella haetaan useampia juttuja, mutta alkuvaiheessa ei tarvitse hakea kun äitiysavustusta ja äitiyspakkausta. Mut työnantajalla oli väärä käsitys, että myös vanhempainrahaa pitäis hakea samalla kertaa, mutta sen voi hakea vasta kaksi kuukautta ennen vanhempainrahakauden alkua, jolloin yleensä haetaan myös lapsilisää ja isyyslomakorvauksia. Monet kyllä hakevat samalla äitiyspäivärahan ja vanhempainrahan, mutta EI siis ole pakko. Meillä ainakin menee uusiksi hakemus, kun päätettiin sittenkin, että mies käyttää loppuosan vanhempainvapaasta.
Yksinkertaisesti siis: KYLLÄ, samalla paperilla hoituu kaikki, mutta sinun pitää se aluksi täyttää ja toimittaa työnantajalle.
(Sori vaikea selitys...:))
Eli saat sen paperin neuvolasta, jolla haetaan kaikki, äitiyspakkaus, lapsilisä, äitiys-ja vanhempainpäiväraha ja isyysrahankin voi hakea. Kelasta saat erikseen paperin, (voi tulostaa myös Kelan nettisivulta) joka toimitetaan työnantajalle, eli tätä paperia minkä neuvolasta saa ei toimiteta työnantajalle laisinkaan.
Itse vein neuvolasta saadun paperin Kelaan ja sieltä samalla sain työnantajalle toimitettavan paperin ja vien sen vasta myöhemmin Kelaan, koska se ei ollut välttämätön ihan heti viedä, mutta sain äitiyspakkauksen nopeasti näin. Eli rahapäätös tulee vasta syksyllä, mutta mitä sillä aiemmin tekisinkään..
Susa-Juulia ja Viuhti 25+3
Eli niin kuin Osborne totesi, neuvolan kaavake täytetään ensin itse ja viedään sen jälkeen työpaikalle lisäyksiä varten. Työpaikkaa varten ei yleensä tarvitse hakea Kelalta mitään erikseen, vaan asia hoitunee sillä samaisella kaavakkeella.
Itse kävin palkanlaskijan (tms.) juttusilla kaavakkeeni kanssa, hän tarkasti sen ja laittoi omat lisäyksensä palkoista yms. ja postitti hakemuksen eteenpäin Kelalle.
Toki voi viedä kaavakkeen ensin Kelalle ja sieltä toisen kaavakkeen työnantajalle, mutta minusta se on turhaa. En usko, että sillä tavalla äitiyspakkaus tulisi oleellisesti nopeammin. Tai niin, riippuu tietysti työnantajasta, kuinka kauan papereita täyttelee..
käsittääkseni sillä samalla kuin muutkin äitiys- ja vanhempainetuudet eli SV9-lomakkeella, jonka löydät verkkoon laitettuna Kelan sivuilta.