Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauppatieteelliseen?

Vierailija
03.03.2021 |

Onko tällä ketään, joka olisi hakenut ns. aikuisena opuskelemaan kauppatieteelluseen? Olen 54vuotias ja sain töistä potkut koronsn takia. Luultavasti en rnää saa töitä omalta alalta. Kannattaako hakea Kauppatieteelliseen? En ole hyvä matematiikassa. Olen miettinyt, että perustaisin oman firman, koska tämän ikäisenä on vaikea työllistyä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin 28-vuotiaana, olin ollut eri (akateemisella) alalla aiemmin. En minäkään "ollut hyvä matikassa" mielestäni, mutta kaikki kauppakorkean matikan kurssit läpi parhaalla tai toiseksi parhaalla arvosanalla. Työtä se vaatii, siitä ei pääse mihinkään. Lisäksi palkkasin itselleni tutorin ekaan matikan kurssiin kun olin jotenkin niin kauhuissani siitä. Ihan turhaan!

Mutta mutta. Sanoisin silti, että viisikymppisenä kauppatieteet ei ole oikea paikka. Tällä alalla on todella paljon ikäsyrjintää ja itse alan olla 32-vuotiaana siinä rajalla kannattaako uusi ura kaupallisella alalla. Perusta yritys ilman KTM-papereita! Et tarvitse siihen tutkintoa.

Vierailija
22/31 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monern kertaan luitte ne pääsykoekirjat te, jotka pääsitte sisään? Kauanko luitte? Kävittekö valmennuskurssin? Tarkoitus hakea ensi vuonna, kysyn siksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin 28-vuotiaana, olin ollut eri (akateemisella) alalla aiemmin. En minäkään "ollut hyvä matikassa" mielestäni, mutta kaikki kauppakorkean matikan kurssit läpi parhaalla tai toiseksi parhaalla arvosanalla. Työtä se vaatii, siitä ei pääse mihinkään. Lisäksi palkkasin itselleni tutorin ekaan matikan kurssiin kun olin jotenkin niin kauhuissani siitä. Ihan turhaan!

Mutta mutta. Sanoisin silti, että viisikymppisenä kauppatieteet ei ole oikea paikka. Tällä alalla on todella paljon ikäsyrjintää ja itse alan olla 32-vuotiaana siinä rajalla kannattaako uusi ura kaupallisella alalla. Perusta yritys ilman KTM-papereita! Et tarvitse siihen tutkintoa.

Ikäsyrjintää on joka alalla ja Suomessa. Itse olen hoitaja, siis hoitaja, ja YT neuvotteluissa minut irtisanottiin. Oikea syy oli ilä (+50), virallinen syy muu.

Vierailija
24/31 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kukaan muu tänään valintakokeessa? Itsellä taustalla toinen korkeakoulututkinto ja koe meni mielestäni aika vähällä lukemisellä suht hyvin. Hain ihan testimielessä, ehkä ensi vuonna vakavammin tankkaan todennäköisyyksiä, jos nyt en pääse.

Vierailija
25/31 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kukaan muu tänään valintakokeessa? Itsellä taustalla toinen korkeakoulututkinto ja koe meni mielestäni aika vähällä lukemisellä suht hyvin. Hain ihan testimielessä, ehkä ensi vuonna vakavammin tankkaan todennäköisyyksiä, jos nyt en pääse.

Oikeat vastaukset on jo netissä. Paljonkohan suunnilleen pitää olla oikein sisään pääsyyn?

Vierailija
26/31 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksen saa pystyyn ihan tradenomin papereilla. Et tee akatemisella tutkinnolla yhtään mitään.

Vierailija
27/31 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hakenut suoraan maisteriohjelmaan?

Vierailija
28/31 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hakenut suoraan maisteriohjelmaan?

Niin, miksi et? Jos on jo korkeakoulututkinto, ei tarvitse tehdä kandivaihetta uudelleen vaan voi hakea papereilla suoraan maisterikoulutukseen ilman pääsykoetta.

Vierailija
29/31 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matikkaa ja kieliä olis hyvä kauppiksessa osata. Olet 60v kun valmistut sieltä eli lähellä eläkeikää.

Joo, mä tiedän, mutta mun eläkeikä taitaa olla 67, joten työuraa vielä edessä.

Enkku sujuu, ruotsia osaan ja parista muusta kielestä alkeet. Pärjäänkö kauppilsessa, vaikka en ole hyvä matematiikassa? Olen valmis opiskelemaan kyllä.

Riippuu ihan siitä miten siellä suuntaudut. Toiset vaativat enemmän matikkaa ja toiset vähemmän. 

Vierailija
30/31 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha paperi ollut ainakin mulle. Pääaine oli taloustiede. Duunariksi päädyin.

Vierailija
31/31 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma pääsykoe oli jo melkein 20 vuotta sitten, eli osa asioista on varmasti vanhentunutta, mutta:

1) Jos pystyt oppimaan matematiikkaa sillä tasolla, että pääset pääsykokeista läpi, pystyt todennäköisesti oppimaan sitä sillä tasolla, että pääset pakollisista kursseista läpi. Lukion pitkän matikan oppimäärä olisi kuitenkin hyvä olla edes auttavasti hallussa tai voi olla, että pääsykokeisiin lukemisesta tulee pitkä tie. Pääainevalinnassa kannattaa sitten miettiä tarkasti, minkä ottaa, koska osa on hyvinkin matemaattisia.

2) Itse opiskelin Helsinkissä. Ainakin silloin aikanaan erot opiskelupaikkojen välillä olivat todella suuret ja Helsinkiin vaadittiin melkein tuplapisteet verrattuna helpoimpiin paikkoihin (koe oli kaikkialla sama). Kannattaa siis miettiä mihin hakee.

3) Lukea pitää ihan älyttömän paljon. Lisäksi valmennuskurssi auttaa paljon, koska asioiden lisäksi siellä opetetaan kokeiden vastaustekniikka ja valmistetaan koetilanteeseen.

4) Kauppatieteellinen on nimensä mukaisesti tiedeyliopisto. Se ei välttämättä valmista tehokkaimmalla mahdollisella tavalla käytännön asioihin.  Minkä alan yritystä olet perustamassa? Jos haluat vain tietoa vaikkapa hoitolan taloushallinnosta ja verotuksesta kauppakorkea ei ole siihen missään tapauksessa järkevin paikka, vaan erilaiset yrittäjyyskurssit ovat huomattavasti tehokkaampia. 

KTM