Olisi 15 000€ löysää viherrakennusfirmalle, mutta eivät vastaa tarjouspyyntöihin
Kommentit (77)
Tässä pitää tietää se, että en ole tuota 15 000 euroa minnekään firmoille huudellut tarjouspyyntöä esittäessäni. Kun ei ole mitään käryä mitä tuollaiset hommat maksaa, niin olen nyt varautunut 15 000€:lla ja katsotaan mihin se riittää. Ei tarvii näköjään riittää mihinkään kun ei tule edes tarjouksia.
Ap
aika usein tarjouspyyntö on lähetetty kymmeneen paikkaan jolloin on melko turhaa tehdä tarjous "ihanasta pihasta"
Olen yrittänyt myös ostaa parin tunnin palvelua, lähettänyt kyselyjä niin sähköpostilla kuin nettisivujen kautta. Joko ei vastata tai sitten ”ei kuulu valikoimiin”. Olisin ollut valmis maksamaan parin tunnin konsultoinnista vaikka 300€. Mutta kun raha ja asiakkaat ei kelpaa niin ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt myös ostaa parin tunnin palvelua, lähettänyt kyselyjä niin sähköpostilla kuin nettisivujen kautta. Joko ei vastata tai sitten ”ei kuulu valikoimiin”. Olisin ollut valmis maksamaan parin tunnin konsultoinnista vaikka 300€. Mutta kun raha ja asiakkaat ei kelpaa niin ei sitten.
300€ on ihan hp. Mietipä, mitä jollekin suunnittelijalle maksaa ajaa sun luo? Aika, kilometrit ja ennakkovalmistautuminen. Päälle LEL, TEL, alv. ym. Ei noita noin vaan hoideta parissa tunnissa. Kaikki nämä 300€?? Ei ikinä onnistu.
Joku erikoinen Etelä-Suomen hintakuplaporukka täällä tuntuu vouhottavan ihan omissa sfääreissään. ”Sata tonnia tiskiin ja tuon sulle kärryllisen hiekkaa, kun menee noihin bensoihinkin niin paljon.”
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää tietää se, että en ole tuota 15 000 euroa minnekään firmoille huudellut tarjouspyyntöä esittäessäni. Kun ei ole mitään käryä mitä tuollaiset hommat maksaa, niin olen nyt varautunut 15 000€:lla ja katsotaan mihin se riittää. Ei tarvii näköjään riittää mihinkään kun ei tule edes tarjouksia.
Ap
Ja mikä on tarpeesi? Siis pinta-ala, maan pohjamateriaalit, onko puita, juuria ym. jne.? Oletko eritellyt selkeästi?
Itse soitin tuttuun puusepänliikkeeseen 2009 taantumassa ja heillä oli silloin(kin) varauskirjat täynnä. Tein kymmeniä tunteja suunnitteluun (putket, sähköt, läpiviennit,kaappien sisältö).
Sama pihan kanssa. Vaatii erittäin paljon esivalmisteluja ja pelkkä sähköpostin lähetys on pahimmillaan kuin roskaposti vastaanottajalle.
Olen itse kasvavan yrityksen aspassa töissä ja meillä ei tarkoituksella yhtään tarjouspyyntöä jätetä huomiotta, mutta inhimillisiä erehdyksiä toki sattuu, joten joskus on jollekin jäänyt vastaamatta. Joka kerta, kun yhteyttä ottanut henkilö sitten soittaa ja ilmoittaa, että on laittanut sähköpostia vastausta saamatta hänellä on se ajatus, että vastaamattomuus on meillä ihan yleinen tapa. Soittavat lähinnä sanoakseen, että ihan paskasta firmasta kyse, kun ei edes potentiaalisten asiakkaiden viesteihin vastata ja läksyttävät, että näin surkealla palvelulla ei kauaa olla pystyssä. No ei varmaan ollakaan, jos ei oikeasti kenenkään tarjouspyyntöihin vastattaisi, mutta kun virheitä sattuu!
Vierailija kirjoitti:
Joku erikoinen Etelä-Suomen hintakuplaporukka täällä tuntuu vouhottavan ihan omissa sfääreissään. ”Sata tonnia tiskiin ja tuon sulle kärryllisen hiekkaa, kun menee noihin bensoihinkin niin paljon.”
Etelä-Suomen hintakupla? Kyllä kuule koko Suomessa hinnat ovat korkeat.
Et vaan käsitä, että se suunnittelu vaatii noita mainitsemiani asioita. Bensakulut ovat kyllä iso vitsi sulta. Aika on rahaa. Yrittäjä saa tunnilta sen 60-100€/h, josta verottaja nappaa ison osan. Suomi osaa verottaa. (Koneyrittäjän tapauksessa pitää laskea sillekin kulut. ) Ja sitten tosiaan kaikki esivalmistelut.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa tulee hyvin esiin rakennusalan yritysten järjetön, turhauttava ja ärsyttävä ylimielisyys. Rakennusala on perinteisesti hyvin suhdanneherkkä ala mutta nyt on mennyt liian pitkään liian hyvin, kun taloutta on elvytetty rakentamalla, että on taas pissa noussut päähän alan toimijoilla. Tarjouspyynnöt ovat ”epämääräisiä”, ei voida olettaa, että kukaan lukee sähköpostia, vaan pitää soittaa, mennä käymään ja hattu kourassa anella, että ”saisiko mitä nöyrimmin teiltä jumalasta seuraavilta ostaa palvelua?”. Ja silti vastaus on todennäköisesti ei, koska ”nappikauppa” ei kiinnosta. Itse täysin toisella alalla myyntiä tekevänä en voisi kuvitellakaan jättäväni vastaamatta sähköposteihin ja varsinkaan tarjouspyyntöihin, olivat ne kuinka epämääräisiä tahansa. Mutta remppaa teettäessäni olen saanut osakseni niin nöyryyttävää kohtelua, että itsellä olisi jo aikoja sitten ollut kengänkuva persuksissa, jos olisin vastaavaa omille asiakkailleni yrittänyt...
"Tarjouspyynnöt ovat ”epämääräisiä”, ei voida olettaa, että kukaan lukee sähköpostia, vaan pitää soittaa, mennä käymään ja hattu kourassa anella, että ”saisiko mitä nöyrimmin teiltä jumalasta seuraavilta ostaa palvelua?"
Ainakin autokaupassa kävi juuri noin. Pyysin viidestä autosta (25-28 te, pari esittelyautoa joukossa tai muuten max 10 tkm ajettuja) tarjoukset. Sain 3. Kaksi ei vastannut ollenkaan ja ne autot ovat yhä myynnissä.
Ajoin parisataa km hakemaan sitten auton pienemmältä paikkakunnalta, kun sieltä tuli hyvä tarjous ja asiat hoituivat.
Huippu oli liike, josta pyysin tarjouksen, odottelin pari päivää, sitten menin paikalle ja sanoin että olen pyytänyt tarjousta. Myyjä sanoi että aijjaa, ehkä se on siellä sähköpostissa. Eipä tullut kauppoja.
Viherrakentaminen hinta
Keskihinta: 6 923,33 €
Hintavaihtelu: n. 52,80 € - 48 800,00 €
Lähde:
Kodinplaza. fi/piha/viherrakentaminen/hinta
onhan kysymyksessä työ osuus, eikä materiaalit tai maa ainekset? Alv 0 voin viikon tai max. 6 pvä sillä 15t töitä paiskia. Pienen 3t kaivurinkin tontille tuoda, jos mahtuu siinä edes kääntymään. sorat, kivet ja kasvit sitten listahinnoilla eriksseen.
Vierailija kirjoitti:
Kysy keväämmällä. Nyt ei voi tehdä viherrakennusta.
Tässä vaiheessa olisi syytä olla suunnittelut hyvässä vaiheessa, että pääsee heti hommiin, kun lumi ja jossain routa on väistynyt. Tavaraa voi nyt tilata varastoon, että on sitten mistä ottaa.
No hyvä tietää ettei kannata pikkusummia kuten 15000e väkisin tunkea. Eivät halua.
Eri.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla olisi esim 35 000 e, niin vastaisivat.
Kyllä ne hiekkalaatikon sulle tuolla tuovat.
Tämä nyt on ihan paskapuhetta.
https://m.urakkamaailma.fi/remontti/pihatyotmaanrakennus-katso-tarkempi…
Vierailija kirjoitti:
Yritin ostaa keittiön välitilan laattoja niitä myyvästä liikkeestä. Olin jo katsonut haluamani mallin ja menin tekemään tilausta myyjän (omistajan?) luo kassalle. Sanoi, että ei ala näin pientä tilausta tekemään, vaan toimittaa vain isommille firmoille. No ei tästä mitään informaatiota ollut liikkeessä nähtävillä, jotta olisin osannut pysyä koko puljusta poissa. Poistuin vähän ihmeissäni enkä ole sen jälkeen kyseiseen paikkaan mennyt, vaikka muutama omakotitaloprojekti on sen jälkeen tullut tehtyä.
Välitilaan ei paljon laattoja mene. Jos valitsit jonkun erikoismallin, voi olla että laattamyyjän ei yksinkertaisesti kannata tilata juuri sulle sopivaa määrää, ja isompi määrä taas ei välttämättä mene kaupaksi.
Toki fiksumpaa olisi ollut vain hinnoitella palvelu niin että se myyjälle kannattaisi ja sinä saisit vapauden valita että maksatko paljon vai et mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuohon 15 000 e tarjouspyyntöön sisältyy? Tuolla summalla ei todellisessa elämässä tee käytännössä yhtään mitään.
Tämähän on täyttä itseään.
https://m.urakkamaailma.fi/remontti/pihakivien-ja-hulevesikaivojen-asen…
Kommentoin yrittäjänä, tuosta 15000 jää materiaalikulujen ja verojen jälkeen 2000 nettona. Katsellaan rahakkaamat keikat ensin ja sitten loppukesästä-syksyllä voidaan palata pikkupihoihin. Fakta on se, ensin tehdään kuntien ja pörssiyritysten keikat pois alta. Näissä lähdetään 100000 hinnoista. Tuommoset parin tonnin näpertelyt ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin yrittäjänä, tuosta 15000 jää materiaalikulujen ja verojen jälkeen 2000 nettona. Katsellaan rahakkaamat keikat ensin ja sitten loppukesästä-syksyllä voidaan palata pikkupihoihin. Fakta on se, ensin tehdään kuntien ja pörssiyritysten keikat pois alta. Näissä lähdetään 100000 hinnoista. Tuommoset parin tonnin näpertelyt ei kiinnosta.
Kaikki firmat ei ole kokoluokaltaan (henkilöstö + kalusto) noille isoimmille keikoille suunnattuja.
Vierailija kirjoitti:
Kysehän on katteesta.
Samankaltaiseen ongelmaan itsekin törmännyt monella eri alalla suomessa. Tarjouksia ei tule pyydettäessä, eikä suoranaisiin ostoihin tartuta, vaikka tuotteet on valittu, jne.
Ymmärrän että tietyissa sesonkialoissa tämä on mahdollista, jos on kalenterit täynnä, mutta jos yrityksen toimiala on myydä tuotteita, eikä sitten myykään tuotetta jonka asiakas on valinnut, se kummaksuttaa.
Toki oma yritykseni on vaatimaton kooltaan (yksinyrittäjä, teen siis itse kaiken) , mutta vastaan jokaiseen tarjouspyyntöön, ja vastaan edes jotain kaikkiin yhteydenottoihin. Siihen menee työpäivässä keskimäärin tunti-1,5h, mutta niille tunneille tulee katetta jokaisen myynnin mukaan. Ja minä en epäröi myydä 15€ juttua jos asiakas sen haluaa, vaikka myyntien keskihinta on n. 250€/myynti.
Kaikki on kotiinpäin jos sen saa tehtyä työaikana.