Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
Vierailija kirjoitti:
Myös lapin iglukeisari 😡
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/226cae95-16e5-47a9-ad1c-2ae37bd26e79
Kyllä jaksaa taas painaa niskalimassa 11 euroa/ tunti töitä, että saadaan maksettua tukia näille keisareille. Itse en Lappiin kelvannut töihin, vajaa 11 euroa tunti oli aivan liikaa.
Suomessa työläisen pitää olla nöyrä ja tehdä lähes ilmaiseksi töitä, valittaa ei mistään saa. Vassarit huutaa jos sijoittamalla nousee tästä matalapalkkaloukusta, demarit haluaa tiivistää veropohjaa ja yrittäjät vetää palkat alas. Samalla pitää riskeerata henki, kun korona leviää ja pirukka hengaa kaupassa ilman maskia. Alkaa ns käpy palaa.
No nyt saadaan koronan tartunnat kuriin. Jippii ja kuravelliä päälle 👍 Oikeita toimia, etupainotteisesti ja oikea-aikaisesti. Hyvä hyvä. Mitä nyt muutama kuukausi meni tätäkin päätöstä tehdessä. No, sattuuhan sitä ja virheistä opitaan. Vai miten se menikään ?
HS Eduskunta hyväksyi kuntosalien sulkemiseen liittyvän tartuntatautilain muutoksen
Muutoksella selkeytetään tartuntatautilain pykälää 58 g.
EDUSKUNTA on hyväksynyt tartuntatautilain väliaikaisen muutoksen, jolla täsmennetään viranomaisten mahdollisuuksia sulkea esimerkiksi kuntosaleja määräajaksi.
Muutoksella selkeytetään tartuntatautilain pykälää 58 g, joka taannoin aiheutti tulkintaerimielisyyksiä sosiaali- ja terveysministeriön ja aluehallintovirastojen välille.
Kiistassa Etelä-Suomen aluehallintoviraston tulkinnan mukaan esimerkiksi kuntosalien kaltaiset tilat saivat olla auki, jos toimintaa rajoitetaan enimmillään kymmeneen ihmiseen. Ministeriön tulkinta oli, että lain pohjalta voitaisiin sulkea sisätilat, joissa tavanomaisesti on tai voi olla yli kymmenen ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi astraa voi ottaa vain tuon yhden kerran (eli nuo 2 piikkiä) joten kun astra on nyt kehittelemässä näihin variantteihinkin tepsivää paranneltua rokotetta mahdollisesti syksylle, niin sitäpä ei sitten nämä ihmiset voikaan enää ottaa jotka saavat nyt tämän nykyisen litkun.
Mitä ne siellä Briteissä sitten ottaa, kun kaikki on rokotettu Astralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muka se syy että yli 65v ei saisi Astrasta niitä haittoja jos kerta nuoremmat voi saada.
Minua oikeasti alkaa häiritä tälläinen että jotain vaan sanotaan muttei perustella.Ja miksi just niitä ollaan rokottamassa astralla joille korona on kaikista todennäköisemmin vaarallinen? Ensin sillä rokotettiin riskiryhmiä ja nyt sitten yli 65-vuotiaita. Huonoin piikki mitä löytyy eikä edes tehoa eteläafrikkalaiseen varianttiin joka jo kovaa vauhtia leviää esim Ruotsissa eli on vain ajan kysymys koska se valtaa täälläkin alaa oikein kunnolla. Silloin nämä astralla rokotetut on parhaassakin tapauksessa samassa tilanteessa kuin eivät olisi saaneet rokotetta lainkaan. Pahimmassa tapauksessa tuo rokote vielä aiheuttaa sen ADE-reaktion eli rokotetut saa vakavamman taudin kuin ilman rokotusta.
Lisäksi astraa voi ottaa vain tuon yhden kerran (eli nuo 2 piikkiä) joten kun astra on nyt kehittelemässä näihin variantteihinkin tepsivää paranneltua rokotetta mahdollisesti syksylle, niin sitäpä ei sitten nämä ihmiset voikaan enää ottaa jotka saavat nyt tämän nykyisen litkun.
Jokainen saa tietenkin valita ihan itse mitä tekee, mutta kyllä nämä tosiasiat pitäisi tuoda niin selvästi esille julkisuudessa, ettei kukaan ainakaan tietämättömyyttään tee valintaa joka kaduttaa jälkeenpäin.
Joo, en ota. Jos mulle soitetaan että olis nyt tarjolla rokote ja just tämä, niin annan täysillä palautetta koko tuutin täydeltä. Pitäkööt tunkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin taas avoimena: "ei ole hallituksen päätettävissä". Vastaus joka asiaan :)
Kauheeta kyllä kun Matin sanoo ” Jos olisi minun päätettävissä niin ” tai ”Ei pääministeri tämmöisistä asioista voi päättää” ja ”Eduskunta päättää”. THL päättää. Se ja tämä sitä ja tätä.
😢
Oot ihan pihalla, turha takertua käskyihin ja auktoriteeteihin. Ihan itse ollaan jokainen nyt vastuussa mitä tapahtuu läheisille.sen verran tullu informaatiota jo vuoden ajan.
Kyllä, olet oikeassa. Näinhän vastuulliset aikuiset tekevätkin. Tosin taitaa aika moni muukin ”pihalla” minun lisäkseni näistä Hallituksen ja virkamies - tahojen jakamasta informaatiosta.
Tuntuu ettei heistä oikein kukaan ota vastuuta jolloin ihmisen itse pitääkin ottaa vastuu.
Ja minä otan tällähaavaa vastuun itsestäni: en ota rikotetta. Siinä se minun osaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muka se syy että yli 65v ei saisi Astrasta niitä haittoja jos kerta nuoremmat voi saada.
Minua oikeasti alkaa häiritä tälläinen että jotain vaan sanotaan muttei perustella.Ja miksi just niitä ollaan rokottamassa astralla joille korona on kaikista todennäköisemmin vaarallinen? Ensin sillä rokotettiin riskiryhmiä ja nyt sitten yli 65-vuotiaita. Huonoin piikki mitä löytyy eikä edes tehoa eteläafrikkalaiseen varianttiin joka jo kovaa vauhtia leviää esim Ruotsissa eli on vain ajan kysymys koska se valtaa täälläkin alaa oikein kunnolla. Silloin nämä astralla rokotetut on parhaassakin tapauksessa samassa tilanteessa kuin eivät olisi saaneet rokotetta lainkaan. Pahimmassa tapauksessa tuo rokote vielä aiheuttaa sen ADE-reaktion eli rokotetut saa vakavamman taudin kuin ilman rokotusta.
Jokainen saa tietenkin valita ihan itse mitä tekee, mutta kyllä nämä tosiasiat pitäisi tuoda niin selvästi esille julkisuudessa, ettei kukaan ainakaan tietämättömyyttään tee valintaa joka kaduttaa jälkeenpäin.
Joo, en ota. Jos mulle soitetaan että olis nyt tarjolla rokote ja just tämä, niin annan täysillä palautetta koko tuutin täydeltä. Pitäkööt tunkkinsa.
Ja hyvä niin vaikka eihän se tietysti sen soittajankaan syytä ole että tarjolla on pelkkää pskaa. Itseäni vaan jotenkin surettaa ja harmittaakin nämä sinisilmäiset ihmiset, jotka luottaa siihen ettei se Marin tai THL meille nyt sellaista piikkiä olisi tarjoamassa josta ei olisi hyötyä ja joka ei olisi turvallinen.
Osaan jo kuvitella sen jossittelun jälkeenpäin, että enhän minä sitä nyt olisi ottanut jos olisin vaan tiennyt ettei se annakaan suojaa tälle eteläafrikkalaiselle tai että en voikaan ottaa nyt tuollaista parempaa piikkiä.. Ja sen surkeuden kun ihmetellään miksi näistä asioista ei kerrottu meille etukäteen?
Oikeasti en edes tajua kuinka kylmä ja empatiakyvytön sitä ihmisen pitää ollakaan, että voi täysin ilman omantunnon tuskia suositella moista rokotetta. Etenkin kun nämä ihmiset, jotka sen ottaa on taatusti just niitä, jotka haluaa suojella itseään ja luottavat sen onnistuvan tuon rokotteen ottamalla. Ihmisten hyväuskoisuutta käytetään nyt todella röyhkeällä tavalla hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvä niin vaikka eihän se tietysti sen soittajankaan syytä ole että tarjolla on pelkkää pskaa. Itseäni vaan jotenkin surettaa ja harmittaakin nämä sinisilmäiset ihmiset, jotka luottaa siihen ettei se Marin tai THL meille nyt sellaista piikkiä olisi tarjoamassa josta ei olisi hyötyä ja joka ei olisi turvallinen.
Osaan jo kuvitella sen jossittelun jälkeenpäin, että enhän minä sitä nyt olisi ottanut jos olisin vaan tiennyt ettei se annakaan suojaa tälle eteläafrikkalaiselle tai että en voikaan ottaa nyt tuollaista parempaa piikkiä.. Ja sen surkeuden kun ihmetellään miksi näistä asioista ei kerrottu meille etukäteen?
Oikeasti en edes tajua kuinka kylmä ja empatiakyvytön sitä ihmisen pitää ollakaan, että voi täysin ilman omantunnon tuskia suositella moista rokotetta. Etenkin kun nämä ihmiset, jotka sen ottaa on taatusti just niitä, jotka haluaa suojella itseään ja luottavat sen onnistuvan tuon rokotteen ottamalla. Ihmisten hyväuskoisuutta käytetään nyt todella röyhkeällä tavalla hyväksi.
Nappiin kirjoitit. Saas nähdä mikä hässäkkä tästäkin vielä syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne siellä Briteissä sitten ottaa, kun kaikki on rokotettu Astralla?
Ei ainakaan astraa enää seuraavalla kierroksella ja sen tarvettahan nyt Briteissä yritetäänkin estää kaikin keinoin ja siksi siellä etsitään kissojen ja koirien kanssa ihan jokaista eteläafrikkaisen muunnoksen kantajaa, koska jos se ehtii päästä leviämään niin tuolla ollaan yhtä kusessa kuin ennen rokotusrumban alkamista.
Suurin osahan tuollakin on saanut vasta ekan astra-piikkinsä ja nyt reilukerho-eu yrittää estää sen vientikielloilla ym, ettei britit onnistuisi toista annosta antamaan ajallaan.
Tämä tuntuu jotenkin ihan käsittämättömän julmalta ja ettei ihmisten hengellä ja terveydellä ole enää minkäänlaista väliä vaan eu-päättäjät tappelee kostonhimossaan kuin keskenkasvuiset kakarat lällättäen, että kerran te ette halunneet leikkiä meidän kaa niin mepäs ei leikitä sitten teidän kanssa. Etenkin kun samaan aikaa sama eu vaatii solidaarisuutta jotta rokotteita annettaisiin esim afrikkaan ja julistaa kuinka me kaikki ollaan samassa veneessä tämän pandemian kanssa ja ihan yhdenveroisia ja ja ja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin Ylellä: Testitodistus ei estäisi taudin leviämistä
Pääministerin mukaan pelkkä testitodistus olisi epäluotettava esimerkiksi taudin itämisajan takia.
– En missään nimessä vastusta sitä, että tällainen testitodistus näytettäisiin. Se ei ole kuitenkaan vesitiivis malli, eikä sitä pidä sellaiseksi väittää, hän sanoi.
Marinin mukaan negatiivista testitodistusta varmempi malli olisi sellainen, jossa negatiiviseen testitodistukseen tai Suomessa otettuun koronatestiin liitetään pitkä karanteenijakso sekä toinen testi karanteenin päätteeksi.
– Se on ainoa malli, jolla me voitaisiin mahdollisimman tehokkaasti estää taudin leviämistä rajojen yli.
https://www.verkkouutiset.fi/sanna-marin-ylella-testitodistus-ei-estais…
Keinot on siis erittäin hyvin tiedossa ja samoja käyttävät muutkin maat. Nyt vaan toimeksi asian kanssa eikä mihinkään pääsiäislomille vastuuta karkuun!
Siis mitä vttua. Hän on pääministeri. Miksei hän toimi? Kovasti toivoo ja kertoo ihan järkeviäkin asioita, mutta mitään ei tapahdu. Ei mitään.
Ilmeisesti tässä odotetaan vaan sitä kuuluisaa kausivaihtelua ja jonkinlaista suojaa rokotteilta. Muuten vaan näennäisesti tehdään jotain, pidetään pitkiä kokouksia ja esiinnytään vakavalla naamalla lukien jonkun avustajan kirjoittamaa jargonia. Kaikki vain yhtä suurta näytelmää.
Ja sitten Ohisalo. Hän kertoi Instagramissa, että olemme kaikki sankareita koronan torjunnassa. En tiedä teistä, mutta oma myötähäpeäni on suuri. Nää on meidän ministereitä.
Meidän ministerit toimii niin kuin olisivat jotain Insta-influenssereita eivätkä tämän maan valtiojohtoa.
Eduskunta päätti, että ravintolasulku jatkuisi pahimmilla korona-alueilla (kiihtymis- ja leviämisvaiheissa olevilla alueilla) vielä kolme viikkoa, mutta Lapissa aiotaan avata ravintolat suurimmassa osassa paikkakuntia.
"Lapin Kansan tietojen mukaan valtioneuvoston kokouksen pohjaesityksessä iso osa Lapin kunnista vapautuisi ravintolasulusta, mutta eivät kaikki."
Aivan oikeasti, miksi tätä suunnitellaan juuri nyt, kun pääsiäisenä on tänne tulossa erittäin paljon lomalaisia pahimmilta korona-alueilta? Miksi pitää ottaa tällainen iso riski, että korona alkaa levitä rajusti Lapissa? Olisiko liikaa pyydettyä, että pitäisivät ne ravintolat vähintään pääsiäisen ajan kiinni?
Lähde (maksumuurin takana):
https://www.lapinkansa.fi/eduskunta-paatti-jatkaa-ravintoloiden-sulkua-…
Ei pitäis Phizerin rokotteellakaan rokotusväliä venyttää, ainakaan ikääntyneillä
New study casts doubt on time between COVID-19 vaccine doses
Elderly people mount a weaker immune response than do younger adults after receiving a first dose of the Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine, according to a new Canadian study being released as the country’s immunization experts re-evaluate their backing of an interval as long as four months between doses for everyone.
Several new studies have emerged from overseas that suggest a single dose of the new messenger RNA vaccines may not offer as much protection as hoped to the elderly, cancer patients and transplant recipients.
The new British Columbia study looked at the levels and performance of antibodies in 12 Metro Vancouver long-term care residents one month after they received their first dose, then compared them with 22 younger health-care workers, four of whom had recovered from COVID-19 before receiving a first shot.
“We were able to show that, essentially, the magnitude of [the LTC residents’] antibody response after the first dose was blunted compared to younger people and also the function of those antibodies was impaired,” said Marc Romney, medical leader for microbiology and virology at St. Paul’s Hospital in Vancouver and one of the authors of the new paper. https://www.theglobeandmail.com/canada/article-new-study-casts-doubt-on…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuli taas vaihteeksi Schindlerin lista telkkarista.
Oli aika pysäyttävää kun junassa leireille kuljetettavat vangit miettivät, että pahat huhut eivät voi pitää paikkaansa. Miksi sellaista tehtäisiin. Hehän olivat tärkeitä, tuövoimaa ja hyödyllisiä. Ei siellä ketään ta.peta, me olemme arvokkaita ja tärkeitä. Ei saa pelotella ihmisiä sellaisilla puheilla 😳
Yllättävän samanlaista suhtautumista oli ihmisillä kuin nykyäänkin. Suurin osa ummisti silmänsä pahoilta merkeiltä ja niitä nuhdeltiin jotka näkivät mitä on tulossa.
Ei siinä mitään yllättävää kuitenkaan pitäisi olla. Eivät ihmiset ole muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuli taas vaihteeksi Schindlerin lista telkkarista.
Oli aika pysäyttävää kun junassa leireille kuljetettavat vangit miettivät, että pahat huhut eivät voi pitää paikkaansa. Miksi sellaista tehtäisiin. Hehän olivat tärkeitä, tuövoimaa ja hyödyllisiä. Ei siellä ketään ta.peta, me olemme arvokkaita ja tärkeitä. Ei saa pelotella ihmisiä sellaisilla puheilla 😳
Yllättävän samanlaista suhtautumista oli ihmisillä kuin nykyäänkin. Suurin osa ummisti silmänsä pahoilta merkeiltä ja niitä nuhdeltiin jotka näkivät mitä on tulossa.
Ei siinä mitään yllättävää kuitenkaan pitäisi olla. Eivät ihmiset ole muuttuneet.
Auktoriteettiusko tarkoittaa sitä, että lähteen tietoihin uskotaan helposti ilman kritiikkiä sen omaaman arvostuksen vuoksi.
Auktoriteetilla tulisi olla hyvä sydän ja luja tahto tehdä asemansa edellyttämät toimet hyvin ja moraalisesti oikein. Jos auktoriteetti ei ole asemansa veroinen, valta murenee. Auktoriteetti ei enää nauti arvostusta. Hän voi silti säilyttää valta-asemansa.
Vierailija kirjoitti:
Tyksin sairaalajohtaja sanoi ettei tarvita liikkumisrajoituksia.
Tyksin sairaanhoitaja on varmaan jo saanut rokotuksen. Mitäpä se enää häntä liikuttaa, jos tauti lähtee leviämään kulovalkean tavoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen Yrittäjät laskee että bisnes menettää miljardi euroa viikossa tulevien liikkumisrajoitusten vuoksi.
Mutta Prismat ja Citymarketit ja Lidlit saa olla auki, sieltähän ne miljardit on tähänkin asti tahkottu.
Viikossa tappiota yrityksille miljatdi euroa? Laskekaa kuinka paljon vuoden aikana.
Antaapa kiihtyä. Ihan pian olemme kehitysmaa. Mistä sitten rahat? Monta miljardia on jo lahjoitettu ulkomaille. Enpä usko, että Suomelle annetaan loputtomiin velkaa. Laskun maksavat veronmaksajat.
Veronmaksajiltakin loppuu rahat.
Joo, antaa kiihtyä. Kaikille käy kuten mustalaisen hevoselle. Kun oppii olemaan syömättä, k u ol e e lopulta.
Ai että yritykset tekis valtion budjetin verran tappiota? I smell bullshit.
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajat lähtee palkalliselle lomalle, lepäämään. Viis terveydenhuollosta!
Olisit kuunnellut tämän päiväisen täysistunnon niin tietäisit totuuden.
Tiedoksi: Eduskunnan pääsiäisviikon istuntotauko ei vaikuta rajoitusten voimaan tuloon mitenkään. Tänään istuivat ylimääräisen istunnon juuri siksi että ravintolasulkuihin ei tule taukoa. Muita asioita ei ole ns. pöydällä valmiina käsiteltäviksi tai päätettäviksi.
Tällähetkellä tilanne on se että hallitus on antanut esityksen liikkumisrajoituksista, eduskunta on jo käsitellyt asian, vuorossa on valiokuntien työ, ja valiokunnat kokoontuu myös pääsiäisviikolla, huomisaamusta alkaen. Siinä menee viikon pari kun kuuntelevat asiantuntijoita ja käyvät esityksen tarkkaan läpi. Sen jälkeen esitys palaa eduskuntaan. Mutta se ei ehdi sinne ensiviikoksi. Eli eduskunnalla ei ole tehtävää ensiviikoksi koskien koronarajoituksia.
Koronavirus vaikuttaa aivosoluihin monia reittejä, ja suorin reitti kulkee nenän kautta
Tutkimusten mukaan virus pystyy tunkeutumaan aivoihin esimerkiksi ohittamalla aivoja suojaavan veri-aivoesteen.
Elävällä ihmisellä ei ole pystytty tutkimaan viruksia aivosoluista, mutta koronaviruksen on todettu soluviljelykokeissa aiheuttavan muutoksia muun muassa hermosoluissa ja aivojen tukisoluissa astrosyyteissä.
Koronavirusta selvittäneissä tutkimuksissa on aiemmin havaittu, että koronavirus on vähentänyt muun muassa hermosoluissa olevien synapsiproteiinien määrää ja muuttanut hermosolujen rakennetta esimerkiksi lyhentämällä niiden ulokkeita. Virus on voinut aiheuttaa myös hermosolujen kuolemia.
Jos proteiineja on vähemmän, hermosolujen keskinäinen viestintä ei toimi kunnolla. Myös solujen heikko haaroittuminen vaikeuttaa solujen kytkeytymistä toisiinsa. Tutkimuksissa havaittiin muutoksia myös aivojen tukisoluissa.
Suorien aivosolujen toimintaan vaikuttamisen lisäksi virusinfektion vaikutukset muualla kehossa ja eri elimissä voivat johtaa neurologisiin ongelmiin.
Jos virus esimerkiksi infektoi pääosin keuhkosoluja, voi niiden toiminta häiriintyä. Se puolestaan saattaa johtaa hapenpuutteeseen, josta kärsivät myös aivosolut.
Toisaalta virusinfektion aiheuttama kehon puolustusjärjestelmän yliaktivaatio voi johtaa tulehdustilaan, jonka vaikutukset tuntuvat myös aivoissa.
Virukset käyttävät monia reittejä kulkeutuessaan ihmiskehoon ja myös aivoihin. Suorin reitti kulkee nenän kautta.
Hajurata on ihmisen aistiradoista lyhyin. Nenän limakalvon hajuepiteelin hermosolut yhdistyvät hajukäämiin, jossa ne luovat yhteyden hajuradan seuraavien hermosolujen kanssa. Nämä välittävät viestin hajuaivokuorelle.
Nenän ja hajuepiteelin lisäksi virus voi kulkeutua aivoihin myös muita reittejä, esimerkiksi keuhkojen kautta tai kehon omien immuunipuolustussolujen kuljettamana. Vähemmän tutkittu mahdollinen kulkureitti on suolistossa, jonka yhteyttä aivoihin on viime aikoina tutkittu kiivaasti.
Koronavirus näyttäisi kuitenkin käyttävän pääosin hengitysteiden epiteeliä kehoon tunkeutumiseen.
Kovin yleistä aivojen tai aivosolujen infektoituminen ei kuitenkaan ole.
– Yksittäisiä havaintoja viruksen läpäisevyydestä on pikkuhiljaa alkanut kertyä, Kanninen kertoo.
Koronavirus on RNA-virus jonka tärkein tehtävä on monistaa itseään. Virus leviää soluissa valikoiden, eli se pystyy piikkiproteiinillaan tunkeutumaan sellaisten solujen sisään, joilla on virukseen sopiva ACE-2-reseptoriproteiini. Tätä proteiinia löytyy aivosoluistakin, mutta merkittävästi vähemmän kuin keuhkosoluista.
– Tämä tarkoittaa, että suora hermosoluihin tunkeutuminen on mahdollista. Ruumiinavauksissa on myös todettu, että viruksen osia tai jopa kokonaisia viruksia löytyy aivoista.
Päästyään solun sisään virus muuttaa solun virustehtaaksi ja lopulta solun sisällä monistuneet virukset purkautuvat solusta ulos ja jatkavat uuden isäntäsolun etsimistä. Hermosolun oma toiminta voi häiriintyä viruksen takia ja se voi jopa kuolla.
Veri-aivoeste voi heikentyä iän ja sairauksien myötä esimerkiksi elimistön tulehdustilassa, jolloin esteen läpäisevyys lisääntyy. On myös mahdollista, että virus kulkeutuu veri-aivoesteen läpi käyttäen puolustusjärjestelmän soluja kuljettiminaan. Tiedetään, että esimerkiksi herpesvirus läpäisee veri-aivoesteen.
– Veriaivoesteen heikentymiselle voi olla useita syitä, esimerkiksi veriaivoesteen solukon toiminnan häiriöt, tulehdus, tai akuutti aivovamma. Myös ikääntyminen ja aivosairaudet voivat heikentää veriaivoesteen toimintaa. https://yle.fi/uutiset/3-11840257
Marin ei halunnut puhua tänään radiossa rokotuksista. Tässäkö syy ?
IL Rokotustahti hidastuu nyt ympäri Suomen: ”Saatavuus on kynnyskysymys”
Tänään klo 18:04
Koronarokotuksien kakkoskierros ja rokotteiden heikko saatavuus hidastuttavat rokotuksien etenemistä.
Turun kaupunki joutuu keskeyttämään koronavirusrokotteiden antamisen uusille henkilöille, sillä rokotteita ei ole riittävästi.
– Meillä ei ole rokotteita, siitä syystä tulee tauko pääsiäisen pyhiksi. Tällä hetkellä rokotteita tulee vähän ja seuraavan viikon toimitus myöhästyy, kertoo Turun kaupungin tartuntataudeista vastaava lääkäri Jutta Peltoniemi.
Pääsiäisviikolla saapuva rokotetoimitus on Peltoniemen mukaan niin vähäinen, että se pystytään käyttämään jo ennen pyhiä. Osa näistä menee jo hoivakotien kakkosannoksiin, eli heille jotka saivat rokotteen ensimmäisinä tammikuussa.
– Pääsiäisen jälkeen alkavan viikon rokotukset tulevat Turkuun myöhemmin, eikä normaalina toimituspäivänä.
Myös pääsiäisviikon jälkeisistä toimituksista menee ”usea tuhat” hoivakotien asukkaiden kakkosannoksiin.
– Kun nyt tämä kakkoskierros alkaa, niin se hidastaa uusien rokottamista.
Peltoniemi sanoo, että kaupungilla on valmius rokottaa, jos rokotteiden saatavuus paranee nopeasti.
THL:n rokotusrekisterin mukaan Turussa ensimmäisen annoksen on saanut 18,3 prosenttia ja toisen annoksen 1,8 prosenttia kaupungin asukkaista. Yli 70-vuotiaista turkulaisista ensimmäisen rokoteannoksen on jo saanut 72,8 prosenttia ja toisen annoksen vasta 0,8 prosenttia.
Suomeen jo nyt saapuneita koronarokotteita on jaettu alueille suhteessa alueen väestömäärään. Suomeen on arvioitu saapuvan pääsiäisviikolla yhteensä 283 000 rokoteannosta. Seuraavan viikon (viikon 14) määrän odotetaan olevan huomattavasti pienempi, 181 000 annosta.
Korona tarttuu kouluissa. Toivoa herättää se että etäopetuksella saadaan tartuntamäärät laskuun:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007887120.html
Kuka olisi uskonut?
Perustuslakiasiantuntija kritisoi hallitusta
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9174c780-b5ca-4217-af73-92a038e1f…