Englanniksi opiskeleminen, kokemuksia
Olen hakemassa kauppakorkeaan. Opinnot olisivat suurimmaksi osaksi englanniksi. Lukiossa englantini vaihteli 8-9 välillä, joten mietin, että pystynkö helposti opinnoissa mukana? Onko täällä muita englanniksi opiskelevia/opiskelleita, joilla ei ole ollut mitään 10 englannin numeroa? Pysyittekö helposti mukana, tuottiko kieli hankaluuksia?
Kommentit (18)
Vaikka hakisi suomenkieliselle linjalle, ovat monet kurssikirjat yms. englanniksi.
Hyvin onnistuu. Oletko lukenut kirjoja tai artikkeleita englanniksi? Jos ymmärrät suurimman osan, niin tottakai myös opinnot sujuvat englanniksi. Aluksi voi vaatia vähän totuttelua.
Mulla oli peruskoulussa 9 englanti. Olin huobo puhumaan. En osannut keskustella spontaanisti. Hain englanninkieliseen lukioon parantaakseni kielitaitojani. Ekat pari kuukautta oli vähän hankalia, mutta sitten se lähti sujumaan ihan normaalisti.
Oli koulunumero mitä tahansa niin opinnoissa tulee erityissanastoa, vaatii vaivannäköä. Mutta ihan jos olet motivoitunut niin kyllä selviää. Jos taas ajattelet että kaikki tapahtuu kuin itsestään, se ei välttämättä toimi:)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hakisi suomenkieliselle linjalle, ovat monet kurssikirjat yms. englanniksi.
Haen siis englanninkieliselle linjalle, kurssikirjoja pystyn kyllä lukemaan englanniksi, mutta mietin, että pysynkö luennoilla mukana.
Et varmasti ole linjalla ainoa opiskelija, jolle englanti on vieras kieli, joten ei kannata pelätä liikaa.
Kuten edellä sanottiin, niin vieras alaan ja ammattiin liittyvä sanasto on varmasti vaikein osuus alkuun. Vaikkapa käsitteitä tai termejä voi olla vaikea ymmärtää englanniksi, jos niitä ei suomeksikaan ihan ymmärtäisi.
Oletan kuitenkin, että kielitaitosi perusteet ovat sellaiset, että pystyt seuramaan englanninkielistä keskustelua, tv sarjojen dialogia tai uutisia kohtuullisen sujuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen siis englanninkieliselle linjalle, kurssikirjoja pystyn kyllä lukemaan englanniksi, mutta mietin, että pysynkö luennoilla mukana.
Tottakai pysyt. Ja jos et jostain syystä pysyisikään, niin luennot eivät ole tärkeitä. Yliopistolla luentojen tarkoitus on inspiroida ja motivoida, ei opettaa. Opiskelu tapahtuu itsenäisesti kirjojen avulla.
Itse suoritin MBA-tutkinnon kokonaisuudessaan englanniksi ja suosittelen sitä ehdottomasti! Osa opiskelijoista oli ulkomaalaisia vaihto-oppilaita aika rajallisilla englannin kielen taidoilla ja hekin saivat tutkinnon suoritettua (heidän arvosanoistaan en tosin tiedä). Itselläni alku oli hieman kangertelevaa, mutta kielitaito koheni todella nopeasti ja opintojen lopulla englanniksi kirjoitti ja puhui melkein yhtä sujuvasti kuin suomeksi. Kun opiskelujen jälkeen lähdin etsimään uutta työpaikkaa, huomasin että tuosta englanninkielisestä tutkinnosta on todella paljon hyötyä työelämässä. Todella moni työnantaja (myös ihan suomalaiset yritykset) edellyttää erinomaista englannin kielen taitoa ja mikäs sen paremmin todistaa kuin englanninkielinen tutkinto.
Alussa voi olla hankalampaa, mutta totut ja opit varmasti nopeasti. Ihan niin kuin vieraassa maassakin ollessa, jossain vaiheessa kieli alkaa loksahtaa kohdalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kuitenkin ollut hyvä arvosana englannissa ja eikö kielitaitoa arvioida jo hakuvaiheessa? Jos sinulla ei ole ongelmia kurssikirjojen kanssa niin selviät kyllä myös luennoista.
Olen itse suorittanut yhden AMK-tutkinnon englanniksi ja kyllä meillä suomalaisilla oli yleensä parempi englanti kuin muista maista tulleilla kurssikavereilla.
Hyvin pärjäät. Kielitaitohan kehittyy siinä opintojen ohella.
Itse olen suorittanut saksan perus- ja aineopinnot. Kun aloitin ne, niin mun saksan taso oli 9-8 luokkaa. Opinnot pelkästään saksaksi, siinä se kielitaito karttuu.
Nyt aloitan ruotsin perusopintoja, taas opiskelu vain ruotsiksi. Puhun ruotsia sujuvasti, mutta kyllä se tekstien laatiminen itse takkuaa... Ei se mitään, kun kieltä käyttää, niin siinä vähitellen kehittyy.
Hyvin tulet pärjäämään. Joudut kenties panostamaan siihen että oppimateriaalin lukemiseen menee aluksi enemmän aikaa, mutta se helpottuu nopeasti. Itse olen tehnyt kaikki 3 tutkintoani englanninkielellä.
Itsekin menin vuosia sitten opiskelemaan englanniksi, vaikka englantini oli 7 tasoa, ja puheen tuottaminen täysin surkeaa. Opintojen ohessa englannin taitoni parani todella paljon, ja nykyisin puhua lähes pelkkää englantia töissä.
Tosiaan ne termit ja muut voivat viedä hieman enemmän aikaa, mutta siihen tottuu. Itse tein aluksi niin, että opettelin termit ja niiden selitykset ensin suomeksi, ja sitten vasta englanniksi. Sillä jos et osaa selittää jotain termiä edes suomeksi, on lähes mahdotonta osata sitä englanniksi.
Kirjotin englannista C:n ylppäreissä ja vaikeuksia oli aluksi yliopisto-opinnoissa. Otin kielikeskukselta ylimääräsiä englannin kursseja, joiden tarkotus on parantaa kielitaitoa ja se autto. Lisäks aloin kattoo kaikki sarjat enkuks jne..
Nyt maisteriopinnot lähes pelkäks enkuks ja oon pärjänny 4 keskiarvolla (asteikko 1-5). Toki luen edelleen hitaammin englanniks kun suomeks mutta edistystä tapahtuu myös opintojen aikana. :)
Tulet todennäköisesti saamaan hieman helpommin töitäkin, kun olet opiskellut englanniksi, ja samalla oppinut puhumaan sitä paremmin.
Mä lähdin lukion jälkeen opiskelemaan englanniksi ja koulussa enkku oli vain C-kieli eli alkoi 8. Luokalla minulla. Vaati aluksi tsemppiä, mutta tosi pian sujui ongelmitta.
Varmasti pärjäät! Kielitaito vielä kasvaa ja aika äkkiä sitä tottuu kuuntelemaan ja seuraamaan opetusta englanniksi.
Työelämässä tuosta on sitten tosi paljon hyötyä. Monet työnantajat vaativat englanninkielen taitoa.
Opiskelen englanniksi parhaillaan ja meidän luokalla suomalaisilla on kaikilla riittävä englanninkielen taito. Itse sain lukiossa kokeista kaikkea 7-10 väliltä, ja kirjoitin C:n. Suurin osa mun englanninkielen osaamisesta on saatu matkustelun, telkkarin ja kirjojen kautta.
Joskus harvoin joku opettaja puhuu niin monimutkaista englantia etten mä meinaa saada kokonaiskuvaa asiasta. Siihen auttaa se että etsii itse tietoa netistä ja katsoo ammattilaisten tekemiä YouTube videoita.
Termistön kun opettelet englanniksi niin ei ole mitään ongelmaa (paitsi silloin kun pitää yhtäkkiä löytää sen suomenkielinen vastike työelämässä).
Itse opiskelin USA:ssa ilman ongelmia 8 lukioenglannilla.