Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avovaimo sanoo, että PMS on mitä on ja sitä on kestettävä, ei aio mennä lääkäriin

Vierailija
03.03.2021 |

Aika rankkaa alkaa olla elämä kun ensin tulee PMS, jonka aikana avokki on viikon kuin perseeseen ammuttu karhu ja sitten tulee kuukautiset, joiden aikana on 4-5 päivää kuin toisen kerran kudin perseeseen saanut karhu.

Silläkin uhalla, että päivystää tällä palstalla niin ei kai se ratkaisu tuohon skitsoamiseen voi olla, että "se on naisella mitä on, sen kanssa täytyy elää"?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ulise ja kestä se kuin mies. Ei sille mitään voi.

Vierailija
2/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suurin osa naisista käyttäytyy ihan normaalisti ennen kuukautisia. Vaimollasi voi olla kuukautisia edeltävä oireyhtymä ja dysforinen häiriö, onko hän kuullut kyseisestä ilmiöstä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap:n vaimoa. Tottakai jos oireet noin pahat, on haettava apua! Se on velvollisuus ihan lähipiiriäkin kohtaan.

Vierailija
4/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sille asialle voisi tehdä? Hankkia pillerit ja olla perseelle ammuttu karhu 24/7?

Ehkä sillä sun avovaimolla on jo joku hormonaalinen ehkäisy käytössä ja se aiheuttaa näitä oireita. Mikset ehkäise itse, jos tilanne on tuo?

Vierailija
5/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sille asialle voisi tehdä? Hankkia pillerit ja olla perseelle ammuttu karhu 24/7?

Ehkä sillä sun avovaimolla on jo joku hormonaalinen ehkäisy käytössä ja se aiheuttaa näitä oireita. Mikset ehkäise itse, jos tilanne on tuo?

Ei ole hormonaalista ehkäisyä vaan kondomia käytämme.

Vierailija
6/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääketieteen konstit on käytetty eivätkä ole toimineet niin silloin sen kanssa pitää elää tai lähteä.

Jos taas avokki käyttää PMS:ää vapaalippuna raivoamiseen ja huonoon käytökseen, eikä edes ole koittanut löytää ratkaisua siihen, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa lähteä.

Vierailija
7/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääketieteen konstit on käytetty eivätkä ole toimineet niin silloin sen kanssa pitää elää tai lähteä.

Jos taas avokki käyttää PMS:ää vapaalippuna raivoamiseen ja huonoon käytökseen, eikä edes ole koittanut löytää ratkaisua siihen, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa lähteä.

En ole itse googlettanut syvällisemmin, mutta avokki sanoo, että mitään todistettuja hoitoja ei ole, on vain lumehoitoja (placebo).

Vierailija
8/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin naisilla PMS-oireet ovat rajut, melkein ranteet auki meininkiä. Mielialalääkkeet tasoittaa oireita, mutta ei poista kokonaan. Itsekullekin tulee kilahduksia ja jälkeenpäin hävettää. Kiinassa on naisille yksi päivä kuussa kuukautisvapaa. Suomessakin voisi ottaa käyttöön. Niitä päiviä tuhraantuu kuitenkin sängyssä makaamiseen ja itkeskelyyn.

Vierailija
9/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse googlettanut syvällisemmin, mutta avokki sanoo, että mitään todistettuja hoitoja ei ole, on vain lumehoitoja (placebo).

Mielialalääkkeet ja liikunta?

Vierailija
10/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todella pahat PMS-oireet, mutta ei lääkäritkään voi niille yhtään mitään, että minkäs teet. Ruokavalion säätäminen ja raivokas liikunta auttavat pahimman yli omalla kohdalla, onneksi.

Vierailija
11/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi lopulta vain myöntää että hormonit eivät ole mikään lupa käyttäytyä huonosti kumppaniaan kohtaan. Varsinkin kun harva kuitenkaan käyttäytyy minään päivänä yhtä huonosti vaikkapa pomoaan, ystäviään tai lapsiaan kohtaan. Mutta puoliso on jotenkin sallittu kohde minkä tahansa tunteen kaatamiselle ihan ilman vastuuta. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. 

Vierailija
12/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hormoniehkäisy tasaa monilla täysin mielialavaihtelut. Siinähän on ideana se, että estrogeeni- ja keltarauhashormitasot ovat vakiot päivästä toiseen.

Vierailija
13/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin mitään oikeaa hoitoa olekaan. Jos mielialaoireet on pahat voi käyttää mielialalääkkeitä. Lisäksi erilaisia "ehkä voi auttaa" - konsteja, ne voi vaikuttaa placebovaikutukselta, mutta jotkut väittävät saaneensa apua. Tuskin tuo nainenkaan tilanteesta erityisemmin nauttii, ei ole kivaa olla aina pahalla tuulella. Minua ainakin ärsyttää suunnattomasti oma pms-kiukuttelu, mutta siitä huolimatta se muutaman päivän kestov*tutus tulee joka kuukausi. Yritän suunnitella siihen jotain puuhaa joka ärsyttää kaikkein vähiten, ainakaan mitään perhelomaa ei kannata varata siihen, kun tietää jo valmiiksi että pinna on kireällä.

Vierailija
14/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lääkäriin jollei ole sairas?

Vierailija
15/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormoniehkäisy tasaa monilla täysin mielialavaihtelut. Siinähän on ideana se, että estrogeeni- ja keltarauhashormitasot ovat vakiot päivästä toiseen.

Minulle tuli hormonikierukasta jatkuvia silmätulehduksia, jota keltarauhashormoni aiheuttaa. Muutaman kerran silmä oli kunnolla paketissa. Jos olisin tiennyt tuon, että kierukka aiheuttaa silmätulehduksia, en olisi laitattanut kierukkaa.

Kierukka pois ja sen jälkeen ei yhtään tulehdusta.

Vierailija
16/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin mitään oikeaa hoitoa olekaan. Jos mielialaoireet on pahat voi käyttää mielialalääkkeitä. Lisäksi erilaisia "ehkä voi auttaa" - konsteja, ne voi vaikuttaa placebovaikutukselta, mutta jotkut väittävät saaneensa apua. Tuskin tuo nainenkaan tilanteesta erityisemmin nauttii, ei ole kivaa olla aina pahalla tuulella. Minua ainakin ärsyttää suunnattomasti oma pms-kiukuttelu, mutta siitä huolimatta se muutaman päivän kestov*tutus tulee joka kuukausi. Yritän suunnitella siihen jotain puuhaa joka ärsyttää kaikkein vähiten, ainakaan mitään perhelomaa ei kannata varata siihen, kun tietää jo valmiiksi että pinna on kireällä.

Sitä ei edes tajua, että oireet johtuvat kuukautisista. On vain synkkä ja paha olla. Olen joskus mennyt pms-oireiden takia mt-polin päivystykseen.

Vierailija
17/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä lähtien, kun kuukautiset alkoivat, olen ollut mielenterveyspotilas. Vissiin tavallista rajummat oireet.

Vierailija
18/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan naisia suljettiin hysterian takia mielisairaalaan. Kyse taisi olla pms-oireilusta.

Vierailija
19/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielialalääkkeet ja liikunta?

Tämä. Itsellä on tosi pahat oireet ennen menkkoja. Oikeasti ahdistaa, masentaa ja kiukuttaa niin etten meinaa hillitä itseäni yhtään ja tuntuu että hakeudun itse osastolle. Se on kamalaa itsellekin.

Ihan itse kävin lääkäriltä mielialalääkkeet ja koetan ottaa itseäni muutenkin niskasta kiinni, en halua että puolisoni joutuu kärsimään mun oireilusta. Ei varmaan ole kumppanille mukava katsoa kun rakas ihminen itkee ja haluaa vetää ranteet auki tai keksii raivostua ja haluaa erota millon mistäkin ja sen jälkeen katuu ja häpeää.

Lääke (fluoksetiini) toimii pienellä annoksella eikä sitä tarvitse syödä jatkuvasti.

Kyllä parisuhteessa tulee ottaa toinen huomioon eikä käyttäytyä miten sattuu hormoneihin vedoten, oli mies tai nainen.

Vierailija
20/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkäriin jollei ole sairas?

Jos tekee puolison elämästä hlvettiä pari viikkoa kuukaudesta hormoneihin vedoten, niin joko hakee apua tai eroaa.

Ei tuo tervettä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä