Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ortodoksiset hautajaiset

Vierailija
03.03.2021 |

Olen osallistumassa ystäväni hautajaisiin ensi viikolla. Hän oli ortodoksi ja en ole aikaisemmin osallistunut ortodoksisiin hautajaisiin. Mietityttää osaanko toimia siellä ns oikein enkä sählää mitään. Toimitus on kaiken lisäksi venäjän kielellä, jota en ymmärrä. Osaisiko joku täällä kertoa mulle, jos tulee mieleen jotain tärkeää, mitä mun pitäisi osata ottaa huomioon? Sen tiedän että arkku ei ole auki nyt näissä hautajaisissa. Mietin kaikkea ehkä vähän hölmöä, esim lasketaanko kukat samalla tavalla jokainen vuorollaan kuten luterilaisessa siunaustilaisuudessa? Tuleeko kukan yhteyteen samalla tavalla kortti ja jos tulee, luetaanko se siellä itse ääneen kuten luterilaisessa toimituksessa, valitaanko teksti korttiin samalla tavalla kuin ev.lut (muisto värssy minkä ite haluaa) vai onko tarkemmat "säännöt", mitä siihen tulee? Onko paikalla väliä, mihin menen seisomaan kirkossa? Peitänkö pään huivilla? Ja mitähän vielä.. Kauhea suru päällä ystävän kuolemasta ja nyt sen lisäksi jännittää vielä tällaiset käytännön asiat. Pliis auttakaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattelet vaivihkaa mitä muut tekevät ja peesailet. hyvin menee jos et ala pitämään mitään omaa showta. Asialliset peittävät vaatteet. Naiset seisovat yleensä vasemmalla puolella kirkkoa ovelta katsoen, mutta ei tuo Suomessa ole tarkkaa (voi olla että suomen venäläiset ovat tuossa tarkempia kuin suomalaiset).

Vierailija
2/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisissa seistään (ellei ole terveydellisiä syitä istua, tuoleja on seinän vierustoilla).

Arkku on keskellä, älä missään nimessä kulje arkun ja alttarin väliltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksiset hautajaiset ovat mielestäni intiimimmät kuin luterilaiset. Mistä tämä tunne tulee?

Vierailija
5/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksisessa hautajaisissa vainajan kasvot ovat näkyvillä ja suitsukkeita poltetaan, joten voi olla vaikea hengittää maski päällä.

Vierailija
6/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että voit olla yhteydessä ortodoksiseen kirkkoon ja kysyä sieltä protokollan. Varmaan neuvovat mielellään.

https://www.hos.fi/

Vierailija
7/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinne saa osallistua nyt korona-aikaan?

Kummitätini kuoli enkä voinut mennä hautajisiin, kun 10 tuli jo hänen lapsistaan puolisoineen.

Vierailija
8/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista, ettei arkku ole auki. Olen ollut monissa ortodoksisissa hautajaisissa ja kaikissa arkku on ollut auki. Jokainen vainaja on ollut hyvin levollisen näköinen ja on ollut lohdullista sanoa vielä viimeiset jäähyväiset avoimen arkun äärellä.

Vierailija
9/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkku on kuulemma kiinni liittyen jotenkin koronaan. Sitä en tiedä, miten se siihen vaikuttaa, kuulostaa ihan oudolta, mutta näin mulle sanottiin.

Itse samaan aikaan vierastan ajatusta auki olevasta arkusta ja samaan aikaan olisin halunnut kokea sen. Ehkä olisin halunnut huomata, että ei se olekaan mitään pelottavaa tms.

Ap

Vierailija
10/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni joukko meitä vain on. Rajoitukset on huomioitu.

Ap

Vierailija
11/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkku on kuulemma kiinni liittyen jotenkin koronaan. Sitä en tiedä, miten se siihen vaikuttaa, kuulostaa ihan oudolta, mutta näin mulle sanottiin.

Itse samaan aikaan vierastan ajatusta auki olevasta arkusta ja samaan aikaan olisin halunnut kokea sen. Ehkä olisin halunnut huomata, että ei se olekaan mitään pelottavaa tms.

Ap

Kyllä niistä elävistä on paljon isompi riski koronan suhteen kuin vainajasta. Viruksen tuotanto elimistössä loppuu siihen kun solut kuolevat ja mahdolliset virukset tuhoutuvat sen jälkeen nopeasti. Bakteerit voivat lisääntyä, mutta Suomessa on toimiva kylmäketju vainajien käsittelyssä ja riski on pieni.

Vierailija
12/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkku tosiaa auki ja tilaisuus on kaunis. Ortodokseilla kaikki tilaisuudet ovat kauniita. Samoin kukat lasketaan ja värssyt luetaan. Arkulla voi käydä sanomassa jäähyväiset, kun on auki, mutta ei ole pakko. Toimitus seistään ja voit pitää tuohusta kädessäsi. Seuraa muiden toimintaa. Hyvin se menee, älä jännitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan