Hankala mummo naapurissa, mitä tehdä
Asun samassa kerrostalossa kuin eräs vanhempi mummeli, ja vaikka kuinka koitan ymmärtää hänen olevan yksinäinen ja luultavasti myös muistisairas, en enää jaksaisi häntä. Tähän asti olen aina ystävällinen ollut häntä kohtaan, mutta se ei tunnu auttavan.
Mummelilla on tapana juuttua suustaan kiinno kenen tahansa ohikulkijan kanssa, useammin kuin kerran hän on alkanut vuodattaa elämäntarinaansa minulle- ja aina ne samat asiat, koska ei muista kertoneensa ne jo. Ei siinä muuten mitään, mutta mummoa ei kiinnosta vastaanlo jotain tai jos koitam sanoa, että minun tosiaan pitää nyt jatkaa matkaani, hän vain korottaa ääntään ja jatkaa tarinaansa, seuraa perässä jos koitan kävellä pois tilanteesta.
Sen lisäksi hön vahtaa hullun lailla sitä, keitä ovista liikkuu sisään. Jos sisään tulee ovikoodilla, hän käskee todistamaan, että todella asut tässä talossa, mikä on sukunimi, mikä kerros, et kai ole kenellekään kertonut ovikoodia. Kerran olin tulossa töistä kotiin samaan aikaan kun mummeli tulossa talosta ulos, minut nähdessään kiskoi oven kiinni ja piteli siitä kaksin käsin, kunnes näytin lasin läpi, että minulla on avain tähän taloon. Halusi varmistaa, ettei ulkopuolisia pääse sisään. Satunnaisesti olen kuullut, kun hän pihalla raivoaa ihmisille milloin mistäkin
Nyt olisi hyvät vinkit kullanarvoiska, miten toimin tämän mummelin kanssa mielellään olematta täysi kuspää.
Kommentit (17)
Mummo parka, todennäköisesti muistisairas mutta liian hyväkuntoinen päästäkseen hoitokotiin. Käykö mummolla kotihoitajaa, jolle voisit jutella tästä?
Tee huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen.
”Njet pafinski. Parusski? Da? Harashoo?”
Ei ole ainakaan käynyt ilmi, että ketään kävisi kotona häntä hoitamassa
AP
Mitä jos annat mummelin vaan sekoilla? Eipä tuosta tunnu olevan suurempaa harmia. Toki voit soittaa jonkun noukkimaan laitokseenkin, jos pää on jo arveluttavan pehmeäksi päässyt.
Tee tosiaan huoli-ilmoitus. Valitettavasti et itse voi mummon elämää mitenkään parantaa. Minä uhkaisin varmaan soittaa poliisit mummolle, jos ei päästä ihmisiä koteihinsa, jos joku viranomainen vaikka heräisi asiaan lopulta.
No et mitenkään. Onhan noita. Mitään omia nimiä, eikä henkilötietoja ei tarvitse antaa kenellekään. Voit kohteliaasti jutella muutaman sanan ja jatkaa sitten matkaa.
Voi olla vanhuusiän vainoharhaisuutta tai dementiaa. Jos sukulaisia ei näy kyläilemässä, kannattaisi ilmoittaa johonkin kuitenkin.
Meillä on talossa heiveröinen mummo, jonka hyvinvoinnista ja pärjäämisestä olen huolissani. Reilusti yli 80.
Minä olisin vain neutraalin kohtelias ja ignooraisin. Jos alkaa höpertyä lisää, soittaisin ambulanssin paikalle.
Et anna suurempaa huomiota, et vastaa, et jää juttusille. Menet vaan omia menojasi.
Hämmentävää että ihmiset suostuvat antamaan nimiään ja muita tietoja naapureille. Ei tulisi mieleenkään, vaikka vastapuoli olisi ihan harmiton niin ei mun tarvitse esitellä avaimiani kellekään päästäkseni kotiini sisälle. Karjaisisin että nyt se helvetin ovi auki ja pois tieltä. Ilmoitus isännöitsijälle sekä poliisille, mahdollisesti se huoli-ilmoitus myös. Monenlaisia naapureita voi tosiaan olla mutta eihän tuosta tule mitään kun lähtee mummon touhuihin mukaan ja raukkana esittelee pian henkkareitaan että saisi kulkea.
nillaerkki kirjoitti:
Tee tosiaan huoli-ilmoitus. Valitettavasti et itse voi mummon elämää mitenkään parantaa. Minä uhkaisin varmaan soittaa poliisit mummolle, jos ei päästä ihmisiä koteihinsa, jos joku viranomainen vaikka heräisi asiaan lopulta.
Minä olisin jo varmaan soittanut häkeen kun mummo roikkuu kahvassa eikä päästä sisään. Että joko poliisi uhkaamaan sakoilla kulkemisen estämisestä tai sossut kotikäynnille tms.
Haistata päin naamaa vitut sillä.
Ei hänellä ole mitään oikeutta vaatia ovesta kulkevilta mitään todisteita. Ap. Sano hänelle suoraan , että se ei ole hänen tehtävänsä. Jos ei auta, kysy onko hänellä omaisia. Jos ei ole, isännöitsijälle ilmoitus häirinnästä.
Laita mummo pakkaseen jäähylle.