Valkoisia ihan ohuita matoja, mitä nämä on??
Olen nyt muutaman kerran nähnyt lankamaisen nopeasti liikkuvan valkoisen madon/toukan, pari kertaa vessassa, kerran kylppärissä ja kerran lasten huoneessa. Aina vain yksi kerrallaan ollut. Mikä ihme tuollainen on? En ole koskaan ennen nähnyt tuollaisia.
Asutaan kerrostalossa ja mielestäni sokeritoukat on erilaisia. Nuo on aivan kuin ohut langanpätkä joka liikkuu vikkelästi. Tuskin kihomatokaan lattialla olisi??
Kommentit (48)
Ensinnäkin, kihomadot eivät suoraan ole vaarallisia. Ne elävät peräaukossa ja käyvät ruokailemassa ulkopuolella. Tautivaara tulee siitä, että kihomadossa on paljon bakteereja. Yleensä kihomatoja torjutaan lääkekuurilla ja kertoo myös siitä, että käsienpesu on unohtunut, madon munat tarttuvat kynnen alle tms paikkaan pyyhittäessä ja joutuvat siitä uudelleen suuhun ja taas tulee 2-3 viikon päästä matohavaintoja.
Eli ei paniikkia, mutta hygieniasyistä parempi hoitaa pois ja opetella ja opettaa muutkin pesemään kädet kunnolla vessassa käynnin jälkeen ja takapuolen raaputtelu pitää loppua, vaikka yöllä kutisee kovastikin.
Vierailija kirjoitti:
Kihomadot on kyllä ällöjä. Meillä oli niitä kerran, mutta ihan lääkekuurilla selvittiin. Ei desinfioitu asuntoa yltympäriinsä vaan syötiin lääkkeet ja pestiin petivaatteet, siinäpä se melkein olikin. Tiedän kyllä, että kaikki ei näin helpolla selviä.
Meillä oli lapsuudessani kymmeniä kertoja koska luokallani oli joku jolla oli varmaan koko ajan matoja koska minä sain ne aina ja yleensä kellään muulla ei ollut. Jonkun aikaa siivottiin ja annettiin kaikille lääkkeet. Lopulta mentiin siihen että vain minä otin lääkkeet ja vaihdoin lakanat ja laitoin yövaatteet pyykkiin joka päivä parin kolmen päivän ajan. Vieläkin ärsyttää että sain madot vähän väliä vaikka pesin käsiä ihan hulluna enkä syönyt ikinä mitään ennen kuin olin pessyt kädet.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, kihomadot eivät suoraan ole vaarallisia. Ne elävät peräaukossa ja käyvät ruokailemassa ulkopuolella. Tautivaara tulee siitä, että kihomadossa on paljon bakteereja. Yleensä kihomatoja torjutaan lääkekuurilla ja kertoo myös siitä, että käsienpesu on unohtunut, madon munat tarttuvat kynnen alle tms paikkaan pyyhittäessä ja joutuvat siitä uudelleen suuhun ja taas tulee 2-3 viikon päästä matohavaintoja.
Eli ei paniikkia, mutta hygieniasyistä parempi hoitaa pois ja opetella ja opettaa muutkin pesemään kädet kunnolla vessassa käynnin jälkeen ja takapuolen raaputtelu pitää loppua, vaikka yöllä kutisee kovastikin.
Kynnet lyhyiksi, käsien pesun vahtiminen, yöksi pyjama ja paita housuun, aamulla käsien pesulle jne.
Kaipaan lapsuuden kihomatoja ne kutittivat peräaukkoa niin kivasti.
Sokeritoukkia. Nyt on ollut ihan hirveen pieniä. En tiedä mistä tulevat, kerran pari viikossa näkyy.
Ja ne liikkuvat tosi nopeasti. Meillä tumma kylppärin lattia, eilenkin luulin, että oli vaalea roska, mutta lähtikin liikkeelle, ihan kuin olisi tuulen mukana liikkunut.
Kihomatoja veikkaisin.
Lapsille mustat alushousut yöksi ja aamulla katsot housut. Näkyvät kyllä mustista housuista hyvin jos niitä on.