Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet, auttaako liikunta?

Vierailija
02.03.2021 |

Kysymys otsikossa. Auttaako hyvä kunto lihas-ja nivelkipuihin ja kolotuksiin? Millainen liikunta on parasta? Muitakin vinkkejä olon kohentamiseen voi kertoa. Siis muita kuin hormonihoito. Kiitos.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei auttanut. Olen aina liikkunut paljon kovalla sykkeellä, pyöräilyä, uintia, patikointia, voimanostoa, mutta silti aloin saada voimakkaita kuumia aaltoja kolmen vartin välein ja mielialaongelmia. Otin käyttöön estrogeenigeelin ja olo parani parissa viikossa.

Vierailija
22/33 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaikeutena huonot yöunet, erityisesti heräily. Liikun päivittäin, syön terveellisesti ja elämäntavat muutenkin kunnossa. Melatoniini tekee vain tokkuraiseksi. Vinkkejä?

Painopeitto? Niitä saa nykyisin useasta kaupasta eivätkä ole enää niin kalliita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille, tuli uusia näkökulmia ja tietoa

Ap

Vierailija
24/33 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaskunto, lihaskunto ja lihaskunto! Joogan ja pilateksen lisäksi ala treenaamaan lihaksia isoilla painoilla. Kunto paranee, jaksat paremmin ja näytät paremmalta. Vaikuttaa kai hormoneihinkin, ainakin itse olen hyötynyt voimaharjoittelusta hirveästi. Aloitin vasta 47 vuotiaana, nyt kolme vuotta takana.

Kun aloittaa isoilla painoilla niin ei taatusti jaksa paremmin vaan huonommin. Joka paikkaa särkee 24/7, eikä varmasti näytä paremmalta tuskan ilme naamalla. 

Vierailija
25/33 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka vaikuttaa kaikkein eniten. Hormonien (muidenkin kuin sukupuolihormonien) toiminta riippuu ruuan sisällöstä. Rasva on tärkeä. Oikea rasva, ei mitkään margariinit ja siemenöljyt, ne on sopimattomia ihmisen elimistölle.

Vierailija
26/33 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51 v, ja menkat muuttuneet harvinaisiksi. En tiedä onko nämä sitten jo vaihdevuosia, lekuria olen vältellyt tämän korona-ajan takia. Osansa voi kyllä olla myös hormonikierukalla, joka laitettiin pari vuotta sitten liian runsaiden vuotojen vuoksi, mutta huomaan kyllä että nukuttaa huonosti, jos en ole käynyt koiran kanssa lenkillä. Hyvä reipas tunnin lenkki, sen päälle lämmin suihku, syön sitten vasta päivällisen ja nukun sikeästi aamuun asti.

Onhan liikunnasta hyötyä muutenkin: sydämelle, aivoille, verensokerille,. Venyttely ja lihaskunnon hoitaminen kannattaa, vanhemmiten tunnetusti jäykistyy ja voimat vähenee. Jos muuttuu kömpelöksi, kaatuukin herkemmin ja lonkkamurtuman riski kasvaa.

Vierailija
27/33 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialojen vaihteluun auttaa ketodieettiin siirtyminen. Samalla välttyy keskivartalolihavuudelta, olo on sutjakampi eikä hikoiluta niin pahasti.

Vierailija
28/33 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogasta on ollu täällä apua. Vaikka olen säännöllisen epäsäännöllisesti joogannut aiemminkin, innostuin uudelleen tällaisen suomalaisen palvelun kanssa: joogit.fi. Ohjaus todella hyvää, kiva tehdä lyhyitäkin harjoituksia. Netti on täynnä videoita mitta itselleni vaikee niistä innostua, makuasioita kaiketi :)

Tsemppiä ja kokeilemaan joogaa vaan!

Vierailija
29/33 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan ravintoaiheella. Terveellinen ruoka ja hyvät öljyt tärkeitä, mutta mitä muuta olette syöneet lisäksi? Itse syön omega 3, rauta ja kalsium lisää. Olisiko vielä jokin, mikä auttaisi hormonitasapainon säilyttämisessä?

Vierailija
30/33 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy joogat yms kun yliliikkuvat nivelet ja nivelkulumat :(

Vierailija
31/33 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoidot auttavat parhaiten. Tietysti liikunta ja jooga on terveellistä, mutta eivät ne ainakaan minulla vaihdevuosioireisiin toimineet.

Vierailija
32/33 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ja glutamiini auttaa niveliin. Repadina ja kookosöljy limakalvoihin. Sokeriton ja alkoton ruokavalio helpottaa kuumia aaltoja.

Vierailija
33/33 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina koko elämäni ollut aktiivinen: jos en pääsisi liikkumaan pää prakaisi mutta estrogeeni oli pelastukseni: 2 vkoa ja olo nuoreni heti❤️