Apua! Ekaa kertaa koronatestiin. Nyt vinkit jakoon.
Ekaa kertaa menossa huomenna. Vinkkejä kaipaan miten se sujuisi mahdollisimman helposti ja kivuttomasti. Kiitos.
Kommentit (25)
Nojaa mahdollisimman taakse ja pidä suu auki samalla kun tikku käväisee nenässä. Kestää vaan muutaman sekunnin, kyllä sä pärjäät!
No ei se nyt miltään tunnu, kutittaa vähän.
Ei se paljoa satu. Oon käynyt yli 5 kertaa, aina yhdenillan juttujen jälkeen.
Ei se kipua aiheuta, jos se otetaan oikein. Ihan pienen hetken vain tuntuu äärimmäisen inhottavalta.
Ole rauhallinen, äläkä säpsähtele ja ole kuten esim. labrassa kun otetaan verta. Pian se menee ohi.
Pelko pois, vähän epämieluisaa mutta kestää vain hetken. Itse kuvittelin sen olevan järkyttävä kokemus tarinoiden perusteella, mutta yhtäkkiä se olikin jo ohi. Kolmesti olen käynyt ja hoitajat ovat olleet hirmuisen mukavia!
Pidä kasvot rentona ja keskity hengittämään rauhallisesti suun kautta. Olen ollut kolmesti testissä, ja se ei satu yhtään (kun tehdään oikein, ja kyllä ammattilaiset sen osaa) mutta tuntuu ikävältä. Älä ”nyrpistä” tai kipristä nenääsi vaikka mieli tekisi. Ihan rentona kasvot niin hyvin menee. Ekalla kerralla vaistomaisesti meinasin alkaa vetäytyä poispäin, mutta testin tekijä rauhallisesti pyysi pitämään pään paikallaan. Minulla ei tullut edes kyyneleitä silmiin, mutta jälkeenpäin tuntui vähän siltä kuin olisi mennyt vettä nenään.
Pysyt paikallasi, noudatat ohjeita ja hengität.
Mistä olet saanut päähäsi että se sattuu??
Pari sekuntia kirpaisee ja hetken aikaa vähän kipua nenäontelossa. Rennosti vaan. Luulin ikävämmäksi kuin olikaan.
Kyllä se inhottavalle tuntuu, mutta onneksi kestää vain 2-3 sekuntia. Jos on mahdollista, niin nojaa pääsi seinään, niin et vahingossa nykäise sitä pois keskenkaiken.
Totta, hoitajat ovat aina olleet hirveän kivoja ja se on auttanut. Viimeeksi vain piti tehdä yritys uudelleen kun hoitaja sanoi tikku kourassa "täältä tullaaaan" ja jostain syystä aloin nauramaan niin eka yritys meni pipariksi :D
Vierailija kirjoitti:
Ei se kipua aiheuta, jos se otetaan oikein. Ihan pienen hetken vain tuntuu äärimmäisen inhottavalta.
Miltas tuntuis jos saisit piikin suoraan silmamunaan kerran kuussa niikuin mina? Rutiinilla menee jo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se in7hottavalle tuntuu, mutta onneksi kestää vain 2-3 sekuntia. Jos on mahdollista, niin nojaa pääsi seinään, niin et vahingossa nykäise sitä pois keskenkaiken.
Missäs pikatestissä sä olet kätnyt?
Tikkua pyöritellään nenänielun takaseinässä 10 sekuntia jotta soluja varmasti irtoaa.
Ota rauhallisesti, ei kannata kehittää mitään paniikkia.
Teet niin kuin hoitaja sanoo, pysyt rauhallisena etkä hössää. Ei tarvitse kehitellä mitään selviytymisstrategioita yhtä pientä nenänielusta otettavaa näytettä varten.
Ikävin vaihe kestää pari kolme sekuntia. Kyllä sinä sen kestät. Hammaskiven poisto tai gynekologin sisätutkimus on moninkertaisesti inhottavampaa.
Nou hätä, en ymmärrä, miksi koronatestillä on noin pelottava maine. Se on kuin hyttysen pisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se in7hottavalle tuntuu, mutta onneksi kestää vain 2-3 sekuntia. Jos on mahdollista, niin nojaa pääsi seinään, niin et vahingossa nykäise sitä pois keskenkaiken.
Missäs pikatestissä sä olet kätnyt?
Tikkua pyöritellään nenänielun takaseinässä 10 sekuntia jotta soluja varmasti irtoaa.
Ihan terkkarissa. Ei siinä mennyt sen kauempaa.
Ota nenäliinoja mukaan. Mulla vuosi silmistä kyyneleitä ja molemmista sieraimista verta. Eka kerta meni kohtuu ok, mutta toisella kerralla tikku oli selvästi jäykempi ja testi otettiin molemmista sieraimista niin syvältä että kieltä kutitta. Olis ollu kyllä helpompi ottaa suun kautta.
Et voi tehdä muuta kuin pysyä paikallasi ja olla rauhallinen.