Mitkä ammattiryhmät etusijalle rokotuksissa?
Kunhan läälärit, hoitajat ja riskiryhmät rokotettu, mitkä ammattirymät mielestänne olisivat etusijalla rokotusjärjestyjksessä?
Oma mielipiteeni, en kyllä osaa ihan laittaa järjestykseen:
-ruokakauppojen kassat
-apteekkien asiakaspalvelutyöntekijät
-poliisit
-opettajat ja koulunkäynninohjaajat
-päiväkotien opet ja hoitajat
-bussi- ja ratikkakuskit
-palomiehet
Mitä muita yhteiskunnan toimisen kannalta tärkeitä ammattiryhmiä en huomioinut?
Kommentit (19)
Ite oon esimiehenä ruokakaupassa. Toivoisin, että oltaisiin etupäässä. Asiakaskontaktit on jatkuvia, vailla turvavälejä. Puhutaan kymmenistä lähikohtaamisista ja tuhansista asiakkaista ylipäänsä per päivä.
Opettajien ei pitäisi mielestäni olla ensimmäisten joukossa. Heissä ei suurta sairastuvuutta. Sitten taas päiväkodin hlökunta ihan toinen juttu. Kontaktia ei voi välttää ja ovat eritteiden kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolentutkijat, ilmasto-aktivistit, monikulttuurikoordinaattorit.
Tämä!
Huoltovarmuuskriittiset alat ensin. Mitä näitä nyt on.. energia-ala (lämpö), elintarvike/ruokakauppa yms
Virustutkijat, rokotteiden kehittäjät.
Armeijassa taudit leviää nopeasti
Myös poliisilaitokset ja oikeustalot ovat viruslinkoja
Suuri osa terveydenhuollosta saa rokotuksen ihan muun väestön tahdissa. Korona- ja infektipotilaita hoitavat, koronanäytteenottajat ja vanhainkodeissa työskentelevät saa ennen muuta väestöä, mutta muuten ihan tavalliset hoitajat ja lääkärit eivät saa tällä hetkellä rokotteita.
Lääkärit, hoitajat (vasta eturintama rokotettu), farmaseutit, kaupan kassat, sossuvirkailijat. Valitettavasti Suomi on vajonnut niin, että viimeinen ryhmäkin on tullut tärkeäksi.
Rakennusmiehet ovat ylivoimaisesti suurin taudin levittäjä tässä maassa. Oikeasti kannattaisi rokottaa ulkomaalaiset raksamiehet vaikka pakolla.
Rakennusmiehet, hoitohenkilöstö, kauppojen ,(kaikki) työntekijät, mukaanlukien tavarantoimittajat. Bussikuskit, siivoojat, nuohoojat yms. kaikki, jotka joutuvat käymään eri ihmisten luona päivittäin. Poliisit. Palokunta ( heillä tosin hyvät suojaimet). Iäkästä henkilöä auttavat ilman omaishoidon statusta.
Itse olen käynyt työmatkalla sekä Oulun Stora Ensolla että Rauman telakalla. Voin sanoa että polakit komennusmiehet kannattaisi oikeasti rokottaa ja vähän vikkelästi sittenkin.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusmiehet ovat ylivoimaisesti suurin taudin levittäjä tässä maassa. Oikeasti kannattaisi rokottaa ulkomaalaiset raksamiehet vaikka pakolla.
Menköön kotimaahansa rokotettaviksi ja vain rokotuspassilla takaisin Suomeen.
Siivoojat ja laitoshuoltajat, etenkin ap:n listan toimintaympäristöissä työskentelevät
( sairaalat, myymälät, koulut, päiväkodit, poliisitalot jne.).
Erilaiset rakennustyömaat ja telakat ovat myös olleet varsinaisia viruslinkoja, mutta vie*astyö**iset pitäisi rokottaa omissa lähtömaissaan.
Ylipäänsä kaikki ne ensin, jotka eivät voi tehdä työtään etänä. Itse voin möllöttää kotona toisenkin vuoden jos pakko on. Alle 70-vuotiaat ei-riskiryhmäläiset eläkeläiset voisivat odottaa etätyöläisten kanssa ja pysyä kotona.
Sukupuolentutkijat, ilmasto-aktivistit, monikulttuurikoordinaattorit.