Lapsen historian opetuksen erranttisuus
Olen huolissani 7-luokkalaiseni historian opetuksesta, lähinnä siitä ettei se tunnu ollenkaan seuraavan valtakunnallista opetussuunnitelma, vaan opettaja tuntuu säveltävän mitä sattuu. Esimerkiksi kirjaa ei kuulemma ole tunneilla käytetty lainkaan vaan erilaisia verkkomateriaaleja, eikä aihealueet ole niitä mitä pitäisi olla. Tähän asti 7. luokalla on kuulemma käyty vuosia 1600-1800, nyt kuulemma opettaja aikoo hypätä suoraan ensimmäiseen maailmansotaan ja käydä sitä loppukevään, ja käyttää koko ensi vuoden viimeisen 100 vuoden historiaan.
Opettajalla vaikuttaisi olevan jonkinlainen käsitys että lähihistoria on huomattavasti muuta historiaa oleellisempaa ja hän vaikuttaa muuttaneen opetuksen painotuksia totaalisesti jotta sitä olisi enemmän aikaa käydä lävitse.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti ottaen 7.luokalla käydään läpi asiat Suomen sodasta sisällissotaan, eli 1809 - 1918. Maailmanhistoriasta samalta ajanjaksolta 1800-luvun aatehistoria, teollistuminen, imperialismi, Yhdysvaltojen historiaa sekä 1. maailmansota.
8. luokalla sitten 1920-luvulta nykypäivään. 9.luokalla ei yleensä ole historiaa lainkaan.
t. Hissanope
Lisäsisin vielä, että jokaisella koululla on opetussuunnitelma, joka pohjautuu valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan. Voit pyytää sen opettajalta tai etsiä itse koulun / kunnan nettisivuilta.
Karkeasti ottaen 7.luokalla käydään läpi asiat Suomen sodasta sisällissotaan, eli 1809 - 1918. Maailmanhistoriasta samalta ajanjaksolta 1800-luvun aatehistoria, teollistuminen, imperialismi, Yhdysvaltojen historiaa sekä 1. maailmansota.
8. luokalla sitten 1920-luvulta nykypäivään. 9.luokalla ei yleensä ole historiaa lainkaan.
t. Hissanope