Vein roskia, pimeässä 5v poika laski pihalla yksin mäkeä
alas parkkipaikalle. Tuli surullinen olo. Sanoin eikö ole kurjaa kun lumet sulaa. Poika ois höpöttäny vaikka kuinka kauan.
Kommentit (30)
Se että lapsi olisi höpöttänyt vaikka kuinka tuntemattoman aikuisen kanssa, yhdistettynä tuohon että laskee yksin pimeällä parkkiksella, kertoo mahdollisesti siitö, että lapsi ei saa huomiota vanhemmiltaan ja kaipasi seuraa. Ei varmaan ensimmäistä kertaa ollut yksin leikkimässä.. lapset, joilla ei ole normaalia kiintymyssuhdetta ottavat herkästi kontaktia aikuisiin, alkavat esim. puistoissa papattamaan tuntemattomille aikuisille. (Toki on poikkeuksellisen seurallisia lapsiakin joilla on ihan normaali kiintymyssuhde.)
13-15-vuotiaat tekevät paljon enemmän pahaa yksin pimeässä ulkoillessaan, mutta heistä ei olla huolissaan. Tämä 5-vuotias laski vain mäkeä.
Eli kysyitkö lapselta, missä hänen äiti ja isä on? Ei ollut huoltaja katsomassa ikkunasta tai parvekkeelta? Itse olen mielellään sekä leikkinyt yksin, että jutellut ihmisille alle kouluikäisenä. Maalaistalon pihassa leikin/leikittiin usein vielä tuohon aikaan. En tiedä miksi ei kerrostalossa asuva voisi, jos vanhemmat pitää silmällä tai huutelee pihalle välistä.
Kyllä mä ainakin olin tuon ikäisenä yksin ja samanikäisten kavereiden kanssa ulkona ilman valvontaa ja ihan hyvin meni. Ja jos yhtään olisitte ottaneet asioista selvää niin tietäisitte, että nykyään tuolla ulkona on turvallisempaa kuin koskaan ennen vaikka vanhemmat ovatkin paljon hysteerisempiä mahdollisista vaaroista. Sitä on kyllä tutkittu.
En kyllä uskaltaisi päästää tuon ikäisiä lapsia kerrostalo yhtiön pihalle. Ap ei tosiaan kerro että minkälainen ympäristö on kyseessä mutta se että mäkeä lasketaan parkkipaikalle kertoo jotain. Omat lapseni 4 ja 6 saavat ulkoilla maalla omakotitalon pihalla niin että mulla on koko ajan näköyhteys niihin. Niillä on 5 x 10 m alue jolla saavat leikkiä. Niiden oma leikkipuisto.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin olin tuon ikäisenä yksin ja samanikäisten kavereiden kanssa ulkona ilman valvontaa ja ihan hyvin meni. Ja jos yhtään olisitte ottaneet asioista selvää niin tietäisitte, että nykyään tuolla ulkona on turvallisempaa kuin koskaan ennen vaikka vanhemmat ovatkin paljon hysteerisempiä mahdollisista vaaroista. Sitä on kyllä tutkittu.
Mäkin olin yksin ulkona tuon ikäisenä. Arvaa vaan montako kertaa meinasin jäädä auton alle. Meinasin myös hukkua useamman kerran niin että tuntemattomat ovat minut pelastaneet. Varastin myös kaupasta karkkia.
Kyllä meillä on 5v ulkoillut yksin rivarin sisäpihalla sijaitsevassa leikkipuistosta kesäisin, kun olen itse touhuillut esim. terassilla jotain. Nyt 6-vuotiaana hyvin voi mennä sinne leikkimään, tietää olla laskematta autotielle. Tämä riippuu ennen kaikkea lapsesta, nuorempaa sisarustaan en laskisi varmasti 5-vuotiaana vielä yksin ulos (on nyt 3v ja ihan tohelo verrattuna isompaan tuon ikäisenä).
Vierailija kirjoitti:
Yleensä aikuiset näkee ikkunasta missä lapsi menee jos pieni on yksin ulkona.
Joo, tämä pitää paikkansa. Meidänkin äiti katseli aina välillä kerrostalon kolmannesta kerroksesta, kun minä ja siskoni oltiin hiekkalaatikolla, oltiin 2- ja 3-vuotiaat. Joki meni vieressä. Mutta näin 60-luvulla.
Lumet sulavat kohta joten lapsi on varmaan saanut luvan laskea niin kauan kuin huvittaa. Eikö ole hyvä kun lapsi leikkii reippaana ulkona ja uskaltaa jutella naapurin kanssa? Ei kai se autojen seassa laske?
No voi härrekuud! Ap ei edes kerro mikä paikkakunta tai millainen piha muuten, niin täällä jo mamsellit valmiina laatimaan lasuilmoja. Maalaisjärki käyttöön... Ja opettakaa se myös lapsillenne, jos pystytte.