Palstasosiologi vastailee hetken kysymyksiin
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
korreloiko lihavuus ja tyhmyys keskenään?
Ei korreloi. Älykkyysosamäärällä ja painolla ei ole suhdettä. Yhteiskuntaluokalla ja painolla taa on. Terveelliset elämäntavat ja ennakoiva terveydenhuolto kasaantuvat hyvin toimeentulevalle luokalle. Massoista siis nyt kyse, ei yksilöistä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ilon ja onnen päivä?
Kai joka päivä? Riippuu ihmisestä, eihän tietenkään oikeasti arjessa joka päivä voi olla. Jos jonkinlainen perustaso mielenterveydessä säilyy niin silloin joka päivä voi olla.
Osaatko vain ristiintaulukon, vai miksi jouduit sosiologiksi. Minä luin sos.polia, mutta minusta tuli it-ammattilainen.
Monet kysymyksistä olisi kyllä enemmänkin psykologille tai psykiatrille kuuluvia. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Suosikkisosiologisi?
Ehkäpä Erving Goffman. Menee mikrotasolla mutta se kuitenkin on sosiaalisten suhteiden ja niiden toimivuuden perusta.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko vain ristiintaulukon, vai miksi jouduit sosiologiksi. Minä luin sos.polia, mutta minusta tuli it-ammattilainen.
Tykkäsin historiasta ja kirjallisuustieteistä ja yhteiskunnallisten aiheiden pohtimisesta. Sosiologiassa yhdistyivät nämä kaikki. Olen työllistynyt hyvin. Sosiologia on generalistinen tutkinto ja ulkoapäin on vaikea hahmottaa sen työllistävyyttä. Kaikki perustuu omaan aktiivisuuteen ja siihen, että suuntautuu itseä kiinnostavalle alalle sen sisällä. Minä luin kauppiksesta sivuaineet ja olen hallinnon alalla töissä asiantuntijatehtävissä. Ihan ok kiinnostavaa mutta jotain haastavampaa haluaisin silti vielä löytää.
Ovatko kalastajat erityisen tyhmiä ja korreloivatko kalajutut sekä youknowhat keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kouluttamaton mies jää ilman puolisoa ja lapsia?
Tilastollisisesti lapsettomuus on korkeinta kouluttamattomien naistenkin kohdalla. Keskustelu usein pyörii siinä, että nk. uranaiset eivät enää hanki lapsia vaikka kouluttamattomien naisten lapsettomuus kasvaa. Eli pitäisi kai enemmänkin pohtia miksi kouluttamaton ihminen jää lapsettomaksi (ja puolisottomaksi? Tämän toteutumisesta en ole niin varma). Eli ei tehdä tästä mies nais kysymystä suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Miten saataisiin kilttimiesten asemaa palstalla kohennettua?
Kai oikean dialogin kautta? Uskon että palstalla pyörii kilttiksiä, jotka kokevat kilttistunteita mutta kykenevät aitoon reflektioon ja dialogiin. Sitten on jankkaajatrollit, jotka haluaa vain jankata. Usein olo että nuo jankkaajat ovat jotain teini-ikäisiä tms. aivan muuta kuin se oikea kohderyhmä ja he haluavat vain trollata. Sekin toki ok, av palstahan tämä on.
korreloiko lihavuus ja tyhmyys keskenään?