Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään irronnut hampaita pitkälle edenneen ientulehduksen takia?

Vierailija
01.03.2021 |

Huolettaa omien ikenien kunto.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kellään.

Vierailija
2/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan kellään.

Varmaan monellakin on, mutta kuulisin mielelläni, onko jollain alle viisikymppisellä kokemusta asiasta!

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apteekista aineet ientulehduksen hoitoon. Harjaa aamuin ja illoin.

Vierailija
4/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parodontiitti?

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

En tiedä onko, toivottavasti ei. Yhden hampaan ympäriltä ien on vetäytynyt todella paljon. Olen tehostanut puhdistusta ja varasin äsken ajan yksityiselle hammaslääkärille.

- ap

Vierailija
6/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hammaskiven poisto on hyvä juttu.

Vierailija
7/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parodontiitti kehittyy yleensä hitaasti. Hoida ientulehdus pois.

Vierailija
8/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Kiitos nostosta!

- ap

Vierailija
10/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parodontiitti?

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

En tiedä onko, toivottavasti ei. Yhden hampaan ympäriltä ien on vetäytynyt todella paljon. Olen tehostanut puhdistusta ja varasin äsken ajan yksityiselle hammaslääkärille.

- ap

Hyvä että menet hammalääkäriin.

Apteekista on saatavissa sekä hammastahnaa, että suuvesiä, joita voi käyttää kuuriluontoisesti ientulehduksen hoitoon.

Vierailija
11/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä on ollut tekohampaat aina kun muistan eli kolmekymppiset asti. Mullakin on ienongelmia muttei ole poistettu yhtään hammasta (39v.)

Vierailija
12/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä on ollut tekohampaat aina kun muistan eli kolmekymppiset asti. Mullakin on ienongelmia muttei ole poistettu yhtään hammasta (39v.)

Saako kysyä, onko sinulla todettu tuo parodontiitti?

- ap

Vierailija
13/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hammaslääkäreitä paikalla? Alaetuhampaiden väliin on ilmestynyt pieni rako (noin neulan mentävä), jota siinä ei ole aiemmin ollut. Voiko tämä olla parodontiittia, vai voiko kyse olla vain siitä, että pitkäaikainen tulehdus on väistynyt ja ien vähän vetäytynyt? Parin viikon ajan olen käyttänyt Parodontax-tahnaa ja lankaillut vähintään kerran päivässä.

- ap

Vierailija
14/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitkin jo hammaslääkäriin menossa - hyvä!

Mulle tulee helposti hammaskiveä ja ikenet välillä vihoittelee, vaikka ahkerasti lankaankin. Tämän lisäksi puren hampaita öisin yhteen, minkä vuoksi käytän purentakiskoja nukkuessani. Tämä teettää ikeniin lisäaristusta.

Ientulehduksen hoito on varmasti nyt sinulla tärkein juttu ja hammaslääkäri todennäköisesti käskee langata, langata ja langata. Niin oudolta kuin kuulostaakin, niin mulla kesti aika pitkään ennenkuin opin lankaamaan kunnolla - siinä saa kuitenkin käyttää voimaa ihan kunnolla. Corsodyl-kuuri kaiketi auttaa myös, mutta hml ohjeistanee tässä.

Vierailija
15/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla irtosivat ikenet. Iso leikkaus edessä.

Vierailija
16/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitkin jo hammaslääkäriin menossa - hyvä!

Mulle tulee helposti hammaskiveä ja ikenet välillä vihoittelee, vaikka ahkerasti lankaankin. Tämän lisäksi puren hampaita öisin yhteen, minkä vuoksi käytän purentakiskoja nukkuessani. Tämä teettää ikeniin lisäaristusta.

Ientulehduksen hoito on varmasti nyt sinulla tärkein juttu ja hammaslääkäri todennäköisesti käskee langata, langata ja langata. Niin oudolta kuin kuulostaakin, niin mulla kesti aika pitkään ennenkuin opin lankaamaan kunnolla - siinä saa kuitenkin käyttää voimaa ihan kunnolla. Corsodyl-kuuri kaiketi auttaa myös, mutta hml ohjeistanee tässä.

Kiitos viestistä! Jatkan lankailua. Haluan pitää ikeneni mahdollisimman hyvässä kunnossa.

- ap

Vierailija
17/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet aloittanut lankaamisen hiljattain, voisiko tuo "rako" olla ihan pahimman hammaskiven lähtemisestä tullut...? Ienraja voi tosin kai vetäytyä liian voimakkaasta harjaamisesta/kovasta harjasta.

Mulla on ikävä tapa panikoida hampaista, etenkin kun bruksauksen vuoksi yksi hammas on lohjennut. Ymmärrän siis hyvin, jos on pelko parodontiitista ja hampaiden tippumisesta! Mutta jos olet menossa yksityiselle, sait ajan varmaan aika nopeasti ja saat pian mielenrauhaa ja ohjeita 🙂

Vierailija
18/25 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet aloittanut lankaamisen hiljattain, voisiko tuo "rako" olla ihan pahimman hammaskiven lähtemisestä tullut...? Ienraja voi tosin kai vetäytyä liian voimakkaasta harjaamisesta/kovasta harjasta.

Mulla on ikävä tapa panikoida hampaista, etenkin kun bruksauksen vuoksi yksi hammas on lohjennut. Ymmärrän siis hyvin, jos on pelko parodontiitista ja hampaiden tippumisesta! Mutta jos olet menossa yksityiselle, sait ajan varmaan aika nopeasti ja saat pian mielenrauhaa ja ohjeita 🙂

Kiitos rohkaisusta! - ap

Vierailija
19/25 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan sinulle hieman huolellisemmin. Niin, tuo pieni rako on varmaankin tullut siitä, että siitä kohtaa on irronnut hammaskiveä. Veikkaan, että samalla myös ientulehdus on vähentynyt ja ikenen turvotus laskenut, joten ien on lähtenyt vetäytymään hampaan ympäriltä.

Minäkin olen valitettavasti narskuttelija. Nyt tosiaan stressaan hampaiden kunnosta, on suorastaan pieni paniikki päällä, ja on hieman kuormittava elämäntilanne muutenkin. Stressaavissa tilanteissa saatan muuttua vähän luulosairaaksi: nyt jostain syystä pyörii mielessä ikenien kunto ja mahdollinen hampaiden menetys. 😔 Hammaslääkäriajan varaaminen toi pienen helpotuksen, mutta samalla jännittää.

Minulla oli lapsena ja nuorena todella hyvät hampaat. Nyt lievästi sanottuna harmittaa, että jossain vaiheessa hoidin hampaitani huolimattomasti. Toivottavasti en ole aiheuttanut mitään pahempaa vahinkoa.

- ap

Vierailija
20/25 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi taas uusi avaus tästä? Mene lääkäriin äläkä jankkaa täällä. Kukaan ei täällä voi tarkastaa sinun suutasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme