Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unikoulu 3,5 vuotiaalle?

08.08.2006 |

Olen lukenut vauvojen unikoulusta, mutta miten unikoulun toteuttaisi 3,5 vuotiaalle pojalle.

Muutimme viime syksynä. Sitä ennen poika nukui omassa huoneessa pääsääntöisesti heräämättä. Muuton jälkeen ei ole nukkunut yhtään yötä heräämättä, siis ettei olisi tarvinnut mennä viereen. Pelkää hirviöitä, hämähäkkejä, hammaspeikkoja ym. otuksia, ja niihin vedoten haluaa aina isän tai äidin viereensä nukkumaan. Voiko/saako tallaista pelkolasta huudattaa, järkipuhe ei nimittäin mene perille. Vaikka juttelemme, ettei ko otuksia tarvitse pelätä, ja että poika voi nukkua yön rauhassa, kaikki asiat unohtuu kun tulee yö. Yövalo palaa, ovi on auki, unikaveri on turvana... mutta mikään ei auta.

Huudatusunikoulu ei tule kysymykseen, on niin kovaääninen poika että naapuritkin heräisivät vaikka asumme omakotitalossa :)

Onko kellään kokemusta? Täytyykö jomman kumman vanhemmista vaan nukkua yöt pojan vieressä siihen saakka kunnes pelot menevät ohi? Sitäkin on kokeiltu että pikkusisko nukkuu samassa huoneessa, siitä ei ollut mitään apua, lähinnä vain se ettei pikkusiskokaan saanut nukuttua kun poika huusi. Eli haluaa nimenomaan aikuisen nukkumaan viereen, siis myös mummi tai ukki kelpaa kaveriksi jos sattuvat olemaan paikalla.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa heräilee yöllä ja sanoo pelkäävänsä pimeää yms.olisiko niin että tämän ikäisen mielikuvitus on aika vilkasta,tarkotan että " kuuluisi tähän ikään että pelkää erilaisia asioita" ??

meillä ollan tehty niin että kun poika on huutanut yöllä olemme menneet pojan huoneeseen ja katsoneet kaikki paikat että mitään pelättävää ei ole,sitten olen istunut vähänaikaa pojan sängyn vieressä.eli en ole ottanut poikaa meidän sänkyyn..

luulen että mikään unikoulu ei tähän auta,ajan kanssa tämäkin varmaan menee ohi..luulisin

olemme käyneet myös unikoulun poikani kanssa mutta silloin hän oli 8kk ikäinen,muistan lukeneeni jostain että unikoulu on tarkoitettu alle 2v lapsille.unikoulu tehtiin sairaalassa 3 päivän aikana.siitä saakka poika on nukkunut omassa sängyssään!!suosittelen jos on univaikeuksia alle 2v lapsen kanssa!

Vierailija
2/6 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat muuttivat omaan huoneeseen reilu kk sitten. Vanhempi poika 3,5v pelkää usein yöllä hämähäkkejä yms. Nuorempi 2v ei ole koskaan juuri pelännyt mitään. (itse asiassa jos huomaa jotakin pelottavaa niin menee rohkeasti katsomaan vaikka yksin!)

Tämä tehosi meillä vanhempaan poikaan:

- juteltiin päivällä asioista, sovittiin että saa tarran vihkoon joka yöstä kun nukkuu omassa sängyssä

- poistettiin kaikki pelottavat asiat mm. taulut seinistä

- iltaisin kaikki lelut pois lattialta (nehän voi hyökätä kimppuun)

- telkkarin katsomista rajoitettiin rankasti ja sallittuja ohjelmia ovat vain väkivallattomat ja " kiltit" ohjelmat

- hirveesti kehuja (myös kehuja niin että muutkin kuulee!) ja tarroja kun on nukkunut yön omassa sängyssä

-jos tulee oikea pelko (sen kyllä erottaa kun poika seisoo sängyn päädyn päällä ja kirkuu) niin silloin olen ottanut viereen.

Tarravihko-systeemillä sain molemmat pojat opetettua omaan huoneeseen nukuttamatta. Ennen kun piti aina nukuttaa ja oma aika kutistu olemattomiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ihmeessä huudata, jos tosiaan pelkää...! Voi olla loppujen lopuksi enemmän haittaa kuin hyötyä - ehkä vähän julmaakin. JOS kyse olisi pelkästään teidän juoksuttamisesta, niin olis vähän eri homma, mutta kuten mainitsit, jos viereen kelpaa kuka tahansa aikuinen, niin ei liene kyse siitäkään.

Kolme-veet on tosiaan siinä iässä, että kaikki tieto lisääntyy monella tapaa ja mielikuvituskin laukkaa, mikä sinällään on HYVÄ asia! Joten ole iloinen, että lapsellasi on vilkas mielikuvitus... ;o) Tuo jo mainittu " tarkastus-menetelmä" vois toimia? Jos tosiaan näkee itse kaikki paikat. Itse olen joskus sanonut, että eikös tosiaan ole hassua, miten ihan tutut esineet todella näyttävät pimeässä/hämärässä erilaisilta ja että just tollaselta mustakin joskus tuntui pienenä. Se on auttanut jonkun kerran. Mutta ei tietty mikään kaikenpoistava. Sitten on ne yövalot...

Tsemppiä teille ja parempia yöunia koko perheelle!

Vierailija
4/6 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjun ennen pojan nukkumaanmenoa ja otin jo neuvoja käyttöön. Lupasin että huomenna ostetaan rekkatarroja ja poika saa aina yhden tarran aamulla kun on nukkunut yön yksin. Raivasimme kaikki lelut lattialta laatikoihin, jätimme palamaan vähän suuremman lampun ja pojan toivomuksesta varmistimme että kaikki ovet on lukossa ja ikkunat kiinni. Katsotaan nyt miten käy.

Kiitos jo tässä vaiheessa!

Vierailija
5/6 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni aikanaan kertoi että oli heittänyt " hirviöitä" parvekkeelta alas. Lapsi siis iltaisin pelkäsi sängyn alla olevia hirviöitä, mutta suostui nukkumaan kun äiti oli ollut ottavinaan ja heittävinään ne pois.

Vierailija
6/6 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu tosiaan ikään. Meillä kolme lasta, joista kaksi jo läpikäynyt tuon vaiheen ja se menee onneksi ohi. Ekan kanssa erehdyimme ottamaan hänet viereen ja siinä hän sitten nukkuikin onnellisena yli vuoden verran. Tokan kohdalla samaa erehdystä ei tehty! Kävimme vain paikan päällä silittelemässä ja halimassa. Monasti he eivät edes ole oikeastaan hereilläkään vaan saattavat kiljua painajaistaan ihan unessa.

Saimme esikoisen vieroitettua vieressä nukkumisesta sitten siten, että seinään teipattiin taulukko, jossa joka päivää varten oli ruutu. Aamuisin hän sai laittaa äidin salakätköstä ruudukkoon aina tarran, jos oli pysynyt sängyssä koko yön. Olimme myös sopineet, että jos ruudukkoon saatiin kerättyä n. viikon / 10 päivän tarrat keskeytymättä, niin hän saa jonkin toivomansa palkkion. Palkkiosta sovittiin etukäteen ja muistaakseni hän valitsi elokuvissa käynnin (Joku Nalle Puh meni silloin)