Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etäopetuksen onnistuminen on tahdosta kiinni

Vierailija
01.03.2021 |

Eihän se onnistukaan, jos opettaja innostuu niin paljon siitä että saa olla kotona niin paljon, että laittaa vaan jonkun tehtävän sinne, ”on tavoitettavissa” mutta käytännössä se on hänelle hyvää ruuanlaitto- ja pyykinpesuaikaa, onhan se kätevää ”multitaskata”. Mutta jos keskittyisi ihan oikeasti simuloimaan luokkahuonetilannetta että kaikki pysyisi pidempiaikaisesti siinä paikalla, jos ei nyt koko ajan äänessä ja mikki auki mutta kuitenkin läsnä eikä pyykkiä pesemässä. Opettajat vaan nostavat kädet pystyyn, että tällaista tämä etäopetus nyt vaan on, ei tälle voi mitään. Kyllä voi jos haluaa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja liikuntatunnit myös livenä. Ei vaan kävelyä koulupäivän jälkeen.

Vierailija
2/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pitkälle kaikki on kiinni tahdosta. Myös se miten opiskelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaille myös osallistumispakko. Oma lapseni kertoo että hänen ja muutaman muun lisäksi ei monikaan halua sanoa mitään teams- tunnilla vaikka pitäisi lukea kielen sanoja. Eli joka penska nettikameran ääreen ja puhumaan omalla vuorollaan!

Vierailija
4/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaille myös osallistumispakko. Oma lapseni kertoo että hänen ja muutaman muun lisäksi ei monikaan halua sanoa mitään teams- tunnilla vaikka pitäisi lukea kielen sanoja. Eli joka penska nettikameran ääreen ja puhumaan omalla vuorollaan!

Toteutuuko tuo lähiopetuksessa?

Vierailija
5/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaille myös osallistumispakko. Oma lapseni kertoo että hänen ja muutaman muun lisäksi ei monikaan halua sanoa mitään teams- tunnilla vaikka pitäisi lukea kielen sanoja. Eli joka penska nettikameran ääreen ja puhumaan omalla vuorollaan!

Milläs pakotat? Pakkohan se on kaikkeen vastaus näillä tietyillä ihmisillä...

Vierailija
6/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni myös pitäisi olla kamera pakko, jotta opettajalla olisi joku tapa seurata, että oppilaat ovat mukanan tunneilla.

Etäopiskelun onnistuminen on tosiaan tahdosta kiinni, nimittäin opiskelijan tahdosta. Joskus se tahto vaan vie teinin somen tai pelaamisen pariin opiskelun sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tahdosta kiinni!

Vierailija
8/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Ei se ihan noin käy, eikä ole pelkästä tahdosta kiinni, vaan myös taidosta. Ja siitä kertoo sekin, että teidän ensimmäinen ajatus on simuloida luokkahuonetta - simuloiminen on parhaimmillaankin epåtäydellinen korvike. Ja kun se on epätäydellinen korvike jollekin, mikä sinänsäkään ei ole täydellistä, niin oikeasti tulos ei voi olla kovin hyvä.

Etäopetukseen on olemassa omaa pedagogiaansa, jonka avulla sen saisi toimimaan. Ongelma on siinä, että etäpedagogiikkaa ei ole opetettu opettajakoulutuksessa kun ehkä maininnan verran. Siitä on tietoa ja tutkimustuloksia ja sovelluksiakin olemassa, mutta opettajat eivät osaa niitä, eivätkä edes edes tiedä, miten ja mistä etsisivät niitä tai miten arvioisivat löytämänsä materiaalin tasoa ja toteuttamiskelpoisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liikunnan opettaja ja kävin jo vaihtamassa PT- vuoroihini lisätunteja. Teen kotoakäsin ja ulkona valmennuksia koska oppilaille tarvitsee vain laittaa sovellettavat ohjeet kotona toteutettavista, turvallisista liikuntavaihtoehdoista. Seurantaa ei tarvitse tehdä joten hyvin helppoa.

Vierailija
10/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Ei se ihan noin käy, eikä ole pelkästä tahdosta kiinni, vaan myös taidosta. Ja siitä kertoo sekin, että teidän ensimmäinen ajatus on simuloida luokkahuonetta - simuloiminen on parhaimmillaankin epåtäydellinen korvike. Ja kun se on epätäydellinen korvike jollekin, mikä sinänsäkään ei ole täydellistä, niin oikeasti tulos ei voi olla kovin hyvä.

Etäopetukseen on olemassa omaa pedagogiaansa, jonka avulla sen saisi toimimaan. Ongelma on siinä, että etäpedagogiikkaa ei ole opetettu opettajakoulutuksessa kun ehkä maininnan verran. Siitä on tietoa ja tutkimustuloksia ja sovelluksiakin olemassa, mutta opettajat eivät osaa niitä, eivätkä edes edes tiedä, miten ja mistä etsisivät niitä tai miten arvioisivat löytämänsä materiaalin tasoa ja toteuttamiskelpoisuutta.

Joo, ja sitten kun muistetaan se fakta, että ihan kuten monilla muilla aloilla, opettajissa on valtaosin suuria ikäluokkia. Siellä on monella jo toinen jalka eläkkeellä. Mikä mahtaa olla motivaatio ja toisaalta edes valmiudet etäpedagogiikan sovellusten haltuunottoon, kun hädin tuskin sähköpostia osataan käyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kiehuu päässä pelkkä kevään muistelu. Joo opettajilla on omatkin lapset, mutta kun niille maksetaan siitä opettamisesta. Selityksenä miksei tunteja ole yhtään läsnä oli ne omat lapset. What... Sitten selvitellään päiviä kuka on tehny tehtävänipun milläkin tavalla hutasten ja palauttanut sen väärin.

Vierailija
12/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Ei se ihan noin käy, eikä ole pelkästä tahdosta kiinni, vaan myös taidosta. Ja siitä kertoo sekin, että teidän ensimmäinen ajatus on simuloida luokkahuonetta - simuloiminen on parhaimmillaankin epåtäydellinen korvike. Ja kun se on epätäydellinen korvike jollekin, mikä sinänsäkään ei ole täydellistä, niin oikeasti tulos ei voi olla kovin hyvä.

Etäopetukseen on olemassa omaa pedagogiaansa, jonka avulla sen saisi toimimaan. Ongelma on siinä, että etäpedagogiikkaa ei ole opetettu opettajakoulutuksessa kun ehkä maininnan verran. Siitä on tietoa ja tutkimustuloksia ja sovelluksiakin olemassa, mutta opettajat eivät osaa niitä, eivätkä edes edes tiedä, miten ja mistä etsisivät niitä tai miten arvioisivat löytämänsä materiaalin tasoa ja toteuttamiskelpoisuutta.

Työnantaja huolehtii oppimateriaaleista ja työvälineistä. Jos kaupunki ei järjestä ohjelmia niin ei niitä yksittäisen opettajan ja oppilaiden tarvitse itse lähteä etsimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaat kameroiden ääreen niin opettaja saa varmistettua että siellä kotona oikeasti opiskellaan. Kovin kummoista opetusta ei edes tarvita kunhan varmistetaan että oppilas on koulutehtävien äärellä.

Vierailija
14/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilaille myös osallistumispakko. Oma lapseni kertoo että hänen ja muutaman muun lisäksi ei monikaan halua sanoa mitään teams- tunnilla vaikka pitäisi lukea kielen sanoja. Eli joka penska nettikameran ääreen ja puhumaan omalla vuorollaan!

Toteutuuko tuo lähiopetuksessa?

Mikä kysymys tämä on? Tottakai toteutuu. Tuollaistahan kielten tunnilla on, että luetaan niitä tekstejä ääneen ja sitten on lisäksi jotain pariharjoituksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on omituista, että rehtoritkin pedagogiikan ammattilaisina selittää, kuinka luokkahuone vaan siirretään nettiin. Oikeasti hei? Etäopetukseen on ihan omat menetelmänsä ja siihen ei kuulu maaninen luentojen kuuntelu vaan kontaktin ja itsenäisen työn yhdistelmä. Säälittävintä on, että pidetään tunti tunnista -ajattelu. Eihän siinä ole mitään mieltä. Etäopetus pitäisi suunnitella ihan omalla tavalla ja se on valtava työ, eikä se lennosta käy keneltäkään. Omat materiaalit, omat suunnitelmat kontaktointiin jne. Massatunnit on typeriä, pitäisi olla nettimiittejä pienissä ryhmissä, jotta jokainen saa oman kontaktin. Sen lisäksi hiljaiset ei saa viestiään opettajalle perille senkään vertaa kuin normaalissa luokkatilanteessa, koska viestintä on puutteellista. Muutama äänekäs kyselee ja hölöttää, kiltit ja hiljaiset yrittää saada äänensä kuuluviin ja osa pelaa pleikkaria tai nukkuu.

Kuinka moni meistä aikuisista jaksaisi istua netissä 6-7 tuntia päivässä kuuntelemassa jotain opettajan paapatusta asioista, jotka ei välttämättä edes kiinnosta?

Vierailija
16/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin viime kevänään Meetin ja Teamsin kautta tunteja ja laitoin myös tehtäviä Classroomiin. Mutta rehtori kielsi Meetin ja Teamsin käytön verkon kuormittumisen ja kaatumisen vuoksi. Eli eivät nuo viime kevään ongelmat johtuneet ainoastaan opettajista.

Vierailija
17/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni myös pitäisi olla kamera pakko, jotta opettajalla olisi joku tapa seurata, että oppilaat ovat mukanan tunneilla.

Etäopiskelun onnistuminen on tosiaan tahdosta kiinni, nimittäin opiskelijan tahdosta. Joskus se tahto vaan vie teinin somen tai pelaamisen pariin opiskelun sijaan.

Kamerankäyttöä ei verkot kestä. Kokeiltu on.

Vierailija
18/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilaille myös osallistumispakko. Oma lapseni kertoo että hänen ja muutaman muun lisäksi ei monikaan halua sanoa mitään teams- tunnilla vaikka pitäisi lukea kielen sanoja. Eli joka penska nettikameran ääreen ja puhumaan omalla vuorollaan!

Toteutuuko tuo lähiopetuksessa?

Mikä kysymys tämä on? Tottakai toteutuu. Tuollaistahan kielten tunnilla on, että luetaan niitä tekstejä ääneen ja sitten on lisäksi jotain pariharjoituksia. 

Vanhemmat luulevat että opiskelu ja oppiminen on sitä että opettaja puhuu ja kaataa sitä tietoa passiivisena möllöttävän oppilaan päähän.

Vierailija
19/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaat kameroiden ääreen niin opettaja saa varmistettua että siellä kotona oikeasti opiskellaan. Kovin kummoista opetusta ei edes tarvita kunhan varmistetaan että oppilas on koulutehtävien äärellä.

Ei voi vaatia kameran käyttöä. Se on tehty selväksi. Ei voi vaatia mikin käyttöä. Se ahdistaa oppilaita. Kaikilla ei ole edes laitteita, joissa ne olisi. Opettajien keinot on rajalliset. Mä voin aktivoida niitä vaikka Kahootilla, mutta ei sekään tarkoita sitä, että ne sitä tekisi. Osa "osallistuu" kirjoittamalla nimensä, myöhemmin huomaan että muuta ei sitten tapahtunutkaan. Välillä tuntui siltä, aika useinkin, että osa suorastaan vastustaa etäopetusta. Tekevät kaikkensa, että eivät varmasti joudu tekemään yhtään mitään, saati vahingossa oppisi jotain.

Vierailija
20/33 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaat kameroiden ääreen niin opettaja saa varmistettua että siellä kotona oikeasti opiskellaan. Kovin kummoista opetusta ei edes tarvita kunhan varmistetaan että oppilas on koulutehtävien äärellä.

Kuulostaa toisaalta järkevältä, mutta on vähän epäreilu niille, jotka saavat tehtyä tehtävät ajoissa ja voisivat tehdä jo seuraavan aineen tehtäviä. Juu, lähiopetuksessakin tietysti tuhrautuu aikaa samalla tavalla, mutta etäopetuksessa tuntuisi kyllä pelkältä kiusaamiselta, että jotkut joutuvat istumaan puolet ajasta ihan tyhjän panttina. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi