Onko korona tehnyt ihmisistä katkeria?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Tämä nykyisten vanhusten sukupolvi on elänyt yltäkylläistä elämää. On ollut töitä ja hyvät näkymät tulevaisuuteen. Nyt nuoremman sukupolven pitäisi heitä itsekkäitä käpyjä suojella oman tulevaisuuden kustannuksella. Katkerako? Kyllä.
Vanhukset ovat eläneet köyhyydessä. Nykyäänkin EU-maiden suhteellisesti köyhimmät vanhukset ovat Suomessa.
Nykyajan nuoret sukupolvet ovat eläneet yltäkylläisyydessä koko elämänsä. Kaikista EU-maista vähiten köyhiä lapsiperheitä on Suomessa, koska Suomessa lapsia, nuoria ja lapsiperheitä hyysäätään niin paljon.
Ihmisten jo ennestään kärsitty katkeruus ja kateellisuus ovat tulleet selvemmin esille.
Useasti on saanut lukea kuinka jotkut jo ennestään yksinäiset nauttivat tästä koska nyt muutkin kärsivät. Tai että sellaiset jotka eivät ole menestyneet vaikka olisivat halunneet nauttivat kun nyt menestyjilläkin menee päin mäntyä kaikki. Tämä katkeruus ja kateus näkyy myös jatkuvana kulttuurialan ja nuorten haukkumisena ja heidän ongelmiensa vähättelynä. Sitten kun kulttuurialan henkilöt ja nuoret koittavat tuoda pahaa oloaan esiin, on vastaukset : "ei mitään tuollaista ole olemassa!!! Turhaa valittamista!!! Ovatpa itsekkäitä!!".
On tosiaan tosi itsekästä että nuoret koittavat jotenkin tässä taistella tulevaisuutensa puolesta. On täysin ymmärrettävää että nuoret kokevat tällä hetkellä jäätävää painetta tulevan suhteen, ja pelkoakin. Osa lähtee esimerkiksi kirjoituksiin täysin toisia epäreilummasta asemasta, koska jotkut ovat saaneet olla paljonkin lähiopetuksessa ja toiset eivät taas viimeisen vuoden aikana lähes ollenkaan. Korkeakouluopiskelijat ja ammattikoululaiset keskeyttävät opintojaan ja masentuvat jatkuva etäopetuksen takia.
Mutta tämä kaikki on totta kai vanhemmille ihmisille täysin ok kun ei koske heidän elämäänsä. Sitten on koronan jälkeen mukava tekoempaattisena päivitellä kuinka on kurjasti nyt kävi nuorille, samaan aikaan kun heillä itsellään on kaikki hyvin.
Luulen että nuoriso ei varmaan koskaan tule antamaan tätä täysin anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, itse olen katkera. Nimittäin niille ikäihmisille jotka eivät suostu rajoitteisiin ja joiden harrastustoimintaan ei ole kajottu. Ja tapaan näitä työssäni satoja. Sen sijaan että itse pysyisivät kotona, arvostelevat nuoria ja lapsia miten nämä eivät suojele heitä. Olisivat valmiita uhraamaan kokonaisen sukupolven, vain siksi että voivat itse 80+ vuotiaana elää. Vihaan siis jokaista vanhusta.
Meitä vanhusten vihaajia on paljon. Kaupassa vanha käpy jäkättää turvaväleistä, kun on sinne ängennyt pahimpaan ruuhka-aikaan. Kaikilla asiakkailla maskit päässä - jotta raato voi liikkua miten lystää.
Toivottavasti ymmärrät mikä sinun tulevaisuutesi on, myös sinusta tulee vanha tai raato kuten heitä kutsut.
Jostain syystä vastaukseni tähän poistettiin :) en ymmärrä miksi :) kerroin pelkästään etten ole enää nuori itsekään, että minut on kasvatettu priorisoimaan nuorten ihmisten tulevaisuus ja että olen tehnyt hoitotahtoni sen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten jo ennestään kärsitty katkeruus ja kateellisuus ovat tulleet selvemmin esille.
Useasti on saanut lukea kuinka jotkut jo ennestään yksinäiset nauttivat tästä koska nyt muutkin kärsivät. Tai että sellaiset jotka eivät ole menestyneet vaikka olisivat halunneet nauttivat kun nyt menestyjilläkin menee päin mäntyä kaikki. Tämä katkeruus ja kateus näkyy myös jatkuvana kulttuurialan ja nuorten haukkumisena ja heidän ongelmiensa vähättelynä. Sitten kun kulttuurialan henkilöt ja nuoret koittavat tuoda pahaa oloaan esiin, on vastaukset : "ei mitään tuollaista ole olemassa!!! Turhaa valittamista!!! Ovatpa itsekkäitä!!".
On tosiaan tosi itsekästä että nuoret koittavat jotenkin tässä taistella tulevaisuutensa puolesta. On täysin ymmärrettävää että nuoret kokevat tällä hetkellä jäätävää painetta tulevan suhteen, ja pelkoakin. Osa lähtee esimerkiksi kirjoituksiin täysin toisia epäreilummasta asemasta, koska jotkut ovat saaneet olla paljonkin lähiopetuksessa ja toiset eivät taas viimeisen vuoden aikana lähes ollenkaan. Korkeakouluopiskelijat ja ammattikoululaiset keskeyttävät opintojaan ja masentuvat jatkuva etäopetuksen takia.Mutta tämä kaikki on totta kai vanhemmille ihmisille täysin ok kun ei koske heidän elämäänsä. Sitten on koronan jälkeen mukava tekoempaattisena päivitellä kuinka on kurjasti nyt kävi nuorille, samaan aikaan kun heillä itsellään on kaikki hyvin.
Usein puhutaan että tuloerot luovat katkeruutta mikä pitää varmasti paikkansa. Ainahan köyhät ovat vihanneet rikkaampia ja tämä korona jos jokin tekee meistä kaikista yhtä köyhiä joten katkeruus lisääntyy ainoastaan siinä ns. bättre folkissa. Jos on jo valmiiks pohjalla niin ei ole pitkä pudotus paitsi ettei pääse enää baariin bisselle tai pelaamaan viimeisiä pennosiaan RAY:n hedelmäpeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan tosi itsekästä että nuoret koittavat jotenkin tässä taistella tulevaisuutensa puolesta. On täysin ymmärrettävää että nuoret kokevat tällä hetkellä jäätävää painetta tulevan suhteen, ja pelkoakin. Osa lähtee esimerkiksi kirjoituksiin täysin toisia epäreilummasta asemasta, koska jotkut ovat saaneet olla paljonkin lähiopetuksessa ja toiset eivät taas viimeisen vuoden aikana lähes ollenkaan. Korkeakouluopiskelijat ja ammattikoululaiset keskeyttävät opintojaan ja masentuvat jatkuva etäopetuksen takia.Mutta tämä kaikki on totta kai vanhemmille ihmisille täysin ok kun ei koske heidän elämäänsä. Sitten on koronan jälkeen mukava tekoempaattisena päivitellä kuinka on kurjasti nyt kävi nuorille, samaan aikaan kun heillä itsellään on kaikki hyvin.
Usein puhutaan että tuloerot luovat katkeruutta mikä pitää varmasti paikkansa. Ainahan köyhät ovat vihanneet rikkaampia ja tämä korona jos jokin tekee meistä kaikista yhtä köyhiä joten katkeruus lisääntyy ainoastaan siinä ns. bättre folkissa. Jos on jo valmiiks pohjalla niin ei ole pitkä pudotus paitsi ettei pääse enää baariin bisselle tai pelaamaan viimeisiä pennosiaan RAY:n hedelmäpeleihin.
Voihan se näinkin olla. Ihmiset jotka ovat menestyksensä ansainneet totta kai ovat harmissaan.
Mutta noiden nuorten osalta lähinnä säälittää. Eivät he välttämättä kaipaa esimerkiksi sitä että rajoitukset heidän kohdallaan poistetaan, koska he kyllä ymmärtävät tilanteen vakavuuden. Itse olen nuorilta saanut sen käsityksen että eniten haittaa aiheuttaa juurikin tuo vanhusten suhtautuminen. Se että kun nuoret koittavat kertoa ongelmista, on vanhempiani ihmisten puolelta vastaukset heille lähinnä agressiivisia ja syyllistäviä. Ei ymmärtäväisiä. Nuorisoa häiritsee se että tämä kriisi on hyvin tuonut esille kuinka vanhemmista ihmisistä kauhean moni ei todellisuudessa ole kiinnostunut nuorten hyvinvoinnista, vaan siihen vastataan vähättelyllä.
Itse olen nuorten kuullut sanovan kuinka he kaipaisivat enemmän sitä että vanhemmat ihmiset vastaisivat: "hei me ymmärretään huolenne ja tämän kriisin jälkeen tehdään kaikkemme että pääsette nousemaan taas jaloillenne". Mutta ei. Tätä harva sanoo. Tämä aiheuttaa sen että nuoret eivät jaksa usko että kriisin jälkeen heitä autettaisiin. Siksi suhtautuvat rajoituksiinkin niin välinpitämättömästi. Kun eivät usko että heitä autetaan tai että heistä ollaan kiinnostuneita. Heistä tuntuu kohtuuttomalta että heitä vaaditaan pärjäämään vain koska ovat nuoria.
Eli siis: nuoret kaipaavat ymmärrystä ja aitoa tukea. Ei syyllistämistä jos he uskaltavat ongelmistaan korona aikana kertoa. Se lisää nuorten epätoivoa ja yksinäisyyden tunnetta maailmassa. Se taas lisää välinpitämättömyyttä suosituksia ja rajoituksia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nykyisten vanhusten sukupolvi on elänyt yltäkylläistä elämää. On ollut töitä ja hyvät näkymät tulevaisuuteen. Nyt nuoremman sukupolven pitäisi heitä itsekkäitä käpyjä suojella oman tulevaisuuden kustannuksella. Katkerako? Kyllä.
Vanhukset ovat eläneet köyhyydessä. Nykyäänkin EU-maiden suhteellisesti köyhimmät vanhukset ovat Suomessa.
Nykyajan nuoret sukupolvet ovat eläneet yltäkylläisyydessä koko elämänsä. Kaikista EU-maista vähiten köyhiä lapsiperheitä on Suomessa, koska Suomessa lapsia, nuoria ja lapsiperheitä hyysäätään niin paljon.
Jaa itsehän olen ainakin elänyt lama-ajan lapsuuden. Kun sain ensimmäisen ns. oikean työpaikan, niin aika pian sen jälkeen ilmestyi finanssikriisi. Työskentelin amerikkalaisessa pörssiyhtiössä ja yt:t alkoivat nopeasti olla ihan normikamaa. Aiemmat sukupolvet pystyivät luottamaan siihen, että tulevaisuus on parempi kuin eilinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, itse olen katkera. Nimittäin niille ikäihmisille jotka eivät suostu rajoitteisiin ja joiden harrastustoimintaan ei ole kajottu. Ja tapaan näitä työssäni satoja. Sen sijaan että itse pysyisivät kotona, arvostelevat nuoria ja lapsia miten nämä eivät suojele heitä. Olisivat valmiita uhraamaan kokonaisen sukupolven, vain siksi että voivat itse 80+ vuotiaana elää. Vihaan siis jokaista vanhusta.
Meitä vanhusten vihaajia on paljon. Kaupassa vanha käpy jäkättää turvaväleistä, kun on sinne ängennyt pahimpaan ruuhka-aikaan. Kaikilla asiakkailla maskit päässä - jotta raato voi liikkua miten lystää.
Toivottavasti ymmärrät mikä sinun tulevaisuutesi on, myös sinusta tulee vanha tai raato kuten heitä kutsut.
Ei ole mitään intressiä elää kasviksena vuodeosastolla. Ennemmin täysillä ainutkertainen elämä ja jokunen vuosi vähemmän kituuttamista - ai niin nythän eläminen kiellettiin jotta nämä kasvikset saa elää.
Itse olen ainakin poistanut sosiaalisesta mediasta muutaman katkeran lässyttäjän. Eivät ajattele ketään muuta kuin itseään. Väsyttävää luettavaa.
Nyt korona aikana on oikeus voida huonosti ja tiuskia. Siitäpä syystä en paljon ulkona liiku .Kyllästynyt kiekujiin jotka raivoavat jos sattuu olemaan "liian lähellä": Ihimisistä on tullut robotteja. Jarrut vaan unohtui säätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vanhuusköyhyys on noin 13% ja se on ollut valtion tahto. Siksi leikattu indeksi on nyt 20v leikannut pienimpiä eläkkeitä jo 30% Eli vanhuusköyhyys on meidän ihmisten tahto ja sitä jatketaan. Joten ei valiteta siitä kun on saatu mitä haluttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään intressiä elää kasviksena vuodeosastolla. Ennemmin täysillä ainutkertainen elämä ja jokunen vuosi vähemmän kituuttamista - ai niin nythän eläminen kiellettiin jotta nämä kasvikset saa elää.
Niinpä. Tätä samaa ovat he hokeneet vielä pari vuotta sitten. "Voi kun pääsis pois täältä.", "Eutanasia pitää sallia, haluan sen heti, kun joudun toisten hoidettavaksi." ja "En halua olla taakaksi kenellekään.". Nyt ovat sitten tosipaikan tullen ensimmäisenä käsi pitkänä rokotukseen menossa ja vaatimassa suojelua nuorten hyvinvoinnin ja terveyden kustannuksella.
Sotaan vertaaminen ärsyttää myös. Se on vähättelyä niitä kohtaan joita tämä eniten koskee. Tämä on sota missä naiset laitettiin eturintamaan ja lapset kärsimään. Härskeimpiä ovat nämä "nauttijat" jotka eivät voi vaan todeta, että omassa elämässä ei juuri mikään ole muuttunut, tai että ovat sopeutuneet hyvin. Ei, pitää erikseen nauttia ja hehkuttaa sitä.
Kyllä, olen katkera.
Miten koronasta voisi olla katkera kenellekään? Eri asia olisi esim. sota.