Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin kovasti lisätä kasvisten ja kasvisruoan syömistä, mutta en oikein osaa aloittaa sitä.

Vierailija
28.02.2021 |

Muu perhe ei ole oikein innostunut ajatuksesta ja tuntuisi älyttömältä kokkailla yhdelle ihmisille jotain tunteja kestäviä ruokia. Lisäksi en haluais tehdä siitä haloota perheessämme ja pelkkä porkkanan puputtaminen ei innosta. Miten se olisi helppoa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä syödä mitään perinteisiä lihattomia ruokia? Sosekeittoja, pinaattilettuja, perunavellejä, riisi- ja mannapuuroja jne? Niitä lisäämällä voisi helposti vähentää samalla liharuokia.

Lihapullien, -pihvien jne lisänä voisi olla kasvispullia. Falafel-pullat esimerkiksi saattaisivat maistua koko perheelle helpostikin. Sitten vaan vähitellen kokeilemaan, mitä tapahtuu jos lihan tilalla onkin vaikka nyhtökauraa välillä jne

Vierailija
2/17 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vegaani mutta tein vanhemmilleni laktovegetaristisen ruoan joka oli tosi helppo ja kuulema hyvää.

Laitoin tortellineja uunivuokaan, rainbow, aurinkokuiv.tomaatti ja juustotäytteisiä. Pirkan mascarpone pastakastikepurkki sekä mifupaketti. Loraus vettä. Sekaisin ja uuniin, ainakin 30 min oli. 

Lihan voi korvata monilla eri tuotteilla, tuo mifu, myös nyhtökaura, härkis, vöner ym. ym. Minä olen esim. voisit kun teet makaronilaatikkoa tai mitä tahansa muuta laatikkoa tai kiusausta, korvata yhteen vuokaan lihan nyhtökauralla. Sitä ei tarvitse edes välttämättä käsitellä mitenkään. Itse laitan makaronilaatikkoon nyhtökauraa, kaurakermaa, aurinkokuivattua tomaattia ja sipuleita kuullotetttuna.

Keittoihin mihin tulisi jauhelihaa, nakkeja tai muuta voi myös näitä käyttää, viimeksi tein borshkeittoa ja laitoin sinne muu-merkkistä suikaletta.

Nämä kaikki on siitä helppoja että niitä ei tarvitse kypsentää kuten lihaa vaan ne voi vaan suoraan kaataa joukkoon.

Näistä on helppo aloittaa. Myöhemmin ehkä voisit kokeilla linssisosekeittoa ja kikherneistä jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä.

ap

Vierailija
4/17 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunikasviksia? Linssikeittoa.

Vierailija
5/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana ainoa, jonka tunnet? No onhan siitä hyvä aloittaa.

Uunijuurekset maistuu sekasyöjillekin, ja sellaiset pataruuat, joissa on paljon juureksia, vähän lihaa. 

Laita porkkanan ja perunan lisäksi muitakin juureksia: lanttua, palsternakkaa, juuriselleriä ja bataattia, joka on nopeasti kypsyvä ja vähän makea.

Vihreistä voit käyttää parsakaalta, joka maistuu yleensä lapsillekin. Se tosin tarvitsee runsaasti voita lisäksi. Kukkakaalesta saat oivaa ruokaa uunissa gratinoituna.

Punajuurta voit käyttää mm. Lindströminpihveihin.

Älä säästele maistuvissa kastikkeissa, joiden kera menee oudommatkin sapuskat.

Tunteja kestäviä ruokia yhdelle ihmiselle? No laita se ruoka uuniin, joka kypsentää sitä ihan itsekseen. Jos haluat itse vältellä lihaa, niin jätät vaan lihat ottamatta ja otat vain kasviksia.

Vierailija
6/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistinpannulla saa nopeasti tehtyä kasvisaterian. Pilkottuna esim. parsakaali, paprika, tomaatti, sipuli, papuja tai herneitä - paistat vain öljyssä 5-10 minuuttia ja mausteeksi vähän suolaa ja pippuria. Tuoksuukin niin hyvältä että ehkä muukin perhe haluaisi maistaa :)

Vierailija
7/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samaa ongelmaa.

Minä inhoan tofua ja soijaa ylimkaiken. Se pilaa ruoan kuin ruoan. Härkiksia tms. En ole kokeillut, sillä muu perhe ei hyväksyisi lihan korvaamista. Siksi vaihtoehtona on vain se, että teen lisukkeen.

Parhaiten meillä uppoo yllämainitut uunijuurekset. Peruna, punajuuri, fenkoli , porkkana, sipuli.

Sitten perhe syö, kun paistan chiliöljyssä paprikaa, sipulia ja herkkusieniä.

Itse tykkään kikrherne/papusalaatista. Eli sennliäski paprikaa, sipulia, tuoretta korianteria, sitruunaa ja chiliöljyä. Muut eivät syö, mutta se on nopea tehdä.

Olen myös alkanut idättämään alfalfaa. Muut eivät syö.

Salaattia syövät, jos hyvä ceasar-kastike.

8/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistinpannulla saa nopeasti tehtyä kasvisaterian. Pilkottuna esim. parsakaali, paprika, tomaatti, sipuli, papuja tai herneitä - paistat vain öljyssä 5-10 minuuttia ja mausteeksi vähän suolaa ja pippuria. Tuoksuukin niin hyvältä että ehkä muukin perhe haluaisi maistaa :)

Teriyaki kastike sopii ruokaan kuin ruokaan. 

9/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään teen kukkakaalikeiton ,muutama peruna mukaan . Paistan sipulit kevyesti, ,keitän kukkakaalen buljongissa ,laitan hiieman homejuustoa ja mixaan kerman tai creme freshin kanssa .Maustet, ja hyvä tuli.

Vierailija
10/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vaikeita ohjeita. Pakastealtaasta ja siitä vaan kaataa pannulle ja paistaa öljyssä. Tekee vaikka nuudelit siihen ja heittää samalle pannulle.

Vierailija
11/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa vaikeita ohjeita. Pakastealtaasta ja siitä vaan kaataa pannulle ja paistaa öljyssä. Tekee vaikka nuudelit siihen ja heittää samalle pannulle.

Joo siis wokkivihannekset sieltä pakastealtaasta ja mausteeksi suolaa ja chilipippurisekoitusta

Vierailija
12/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama. Olen korvannut voin leivän päällä hummuksella sekä maidon ja kerman kahvissa, kaakaossa ja ruuanlaitossa mantelimaidolla. Teen paljon kastikkeita, joissa olen lisännyt kasvisten tai hedelmien osuutta ja vähentänyt merkittävästi lihaa. Menee paljon perunaa, riisiä, uunijuureksia tai pastaa, koska kastike halutaan syödä kokonaan. Tärkeintä on ollut maustaminen; chiliä, curryä, pippuria, sitruksia ja pähkinää. Kaikki menee, muutaman kerran on teini sanonut, että nyt kyllä ylitit jopa itsesi ❤️.

Ihan pelkkää kasvisruokaa en ole tehnyt, en tykkää sen koostumuksesta (esim. sosekeittoihin täytyy upottaa valtava määrä sulatejuustoa, jotta koostumus parempi) enkä saa siitä hyvää, koska en käytä mahavaivojen vuoksi sipulia tai paprikaa.

Vierailija
13/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää myös tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä, jos syöt niitä, jokaiselle aterialle jotakin.

Muista myös proteiini ja rasva.

Idätän ympäri vuoden linssejä (tähän kuorellisia). Hyvin onnistuu ja on tuoretta syötävää, muun lisäksi.

Minulle syömiset ovat tunkkaisia, jos kasvikset puuttuvat.

Vierailija
14/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei halua tehdä (aina) täysin kasvisruokia, niin niihin ihan tavallisiin liharuokiin voi laittaa joukkoon kasviksia. Jauhelihakastikkeeseen voi hyvin raastaa vaikka porkkanaa tai kesäkurpitsaa tai pilkkoa paprikaa. Paprika sopii myös broilerikastikkeeseen. Wokit, joissa on runsaasti kasviksia ja myös lihaa. Jos teet uunissa jotain lihaa / kalaa / ranskalaisia tai muuta perunaa, siihen sivuun voi laittaa kasviksia paahtumaan. Pakastekasvikset (jotka ravintoarvoiltaan ovat mainettaan paljon parempia) valmistuvat nopeasti ruoan lisukkeeksi, näitä on joka lähtöön niin yksittäisenä (esim. parsakaali, kukkakaali, maissi) kuin erilaisina sekoituksina.

Vierailija
15/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vain vähentänyt lihaa. On ihan sama, syötkö maanantaina kasvisruoan ja tiistaina liharuuan vai teetkö maanantaina kahden päivän lasagnen "yhden päivän lihoista".

Vierailija
16/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto:

kuivatut herneet (kaupasta) yön ajaksi kattilaan likoamaan, vettä sen verran että peittyy. Seuraavana päivänä lisää vettä, paista jauheliha tai lisää Mifu Jauhis, suolaa, sinappia. Keitä n. tunti.

Kanawokki: paista öljyssä valmiiksi maustettua tai maustamatonta kanaa, lisää pannulle kasviksia: porkkanasuikaleita, paprikaa, sipulia, pakaste maissia, nuudelia. Lisää vettä 1-2 dl tai tarpeen mukaan, riippuen kuinka paljon kasviksia. Valmistuu n. 40 min. Voi nauttia soijakastikkeella maustettuna

Lisäksi helposti valmistuvat:

Mannapuuro

Perunavelli

Kasvismakaronilaatikko

Salaattiannokset, joiden joukkoon voi murentaa parsakaalta ja/tai kukkakaalta aivan pieneksi

Vierailija
17/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kasvislisuke joka aterialle. Perussalaatin lisäksi paahda uunissa erilaisia kasviksia. Sen lisäksi muu perhe voi syödä enemmän tai vähemmän lihaa ja sinä voit vähentää lihan osuutta. Hyviä paahdettavia kasviksia ovat ruusukaalit, palsternakka, peruna (etenkin siikli), punajuuri ja porkkana. Salaattiinkin saa lisää makua, kun pelkän tomaatti-kurkku-vihersalaatin joukkoon lisää pinaattia, marinoituja kasviksia, pikkelöityjä kasviksia yms. Muista myös hyvä maustaminen.

Keittoihin ja paitoihin on helppo lisätä ylimääräisiä kasviksia. Esimerkiksi kalakeiton pohja on meillä kesäkeitto (perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, sipulia, kukkakaalia, herneitä, pensaspapuja, fenkolia), johon lisätään kalaa. Kalaa menee vähemmän, kun kattila on jo täynnä herkullisia kasviksia.

Lisäksi voit tehdä kasvisruokaa ilman suurempia mainostuksia. Esimerkiksi voit tehdä vaikka sienipastaa. Se ei tarvitse lihaa kaveriksi. Kasvissosekeiton voi tarjota tarvittaessa erillisen proteiinilisukkeen kanssa, jos pelkkä keitto ja raejuusto ei riitä. Esimerkiksi jokin pekonimuru, savuporo tms toiminee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä