Onko ihan hullua ostaa talo keskeltä ”ei mitään”?
Miehen sisko asuu heidän lapsuudenkodissa, ja samalta kylältä on myynnissä talo. Tässä ollaan pyöritelty mielessä, että mitä jos tehtäisiin tarjous.
Talolta on matkaa isompaan kaupunkiin 40km, jossa asukkata on noin 80 000. Kylällä asuu ihan kourallinen ihmisiä, taloja ehkä kymmenen, vähän kauempana kesämökkejä. Talo on 60-luvun maalaistalo, aika alkuperäiskuntoinen. Vedet ja sähköt on, sisävessakin. Putket ja sähköt alkuperäiset, samoin katto, eli remppaa on. Talo on aivan metsän keskellä, isolla 2ha tontilla, naapuriin puoli kilometriä.
Näen jo sieluni silmin miten perustaisin omenatarhan, valtavan marjatarhan, ruusutarhan ja mitä kaikkea. Lapsille tilaa vintissä, johon saisi oikean lasten valtakunnan.
Mutta mutta, lähipiiri pitää meitä ihan kahjoina, koska tämä paikka on juuri sellainen jota ei ikinä kannattaisi ostaa, koska talon arvo ei ole ”mitään” jne. Mies on pienituloinen ja itse lasten kanssa kotona, joten rahaa ei ole ihan kamalasti. Mutta mutta, talo on asuttavassa kunnossa kuitenkin, katto ei vuoda, ja muut remontit voitaisiin hoitaa pikkuhiljaa. Ostaisitteko itse, jos tuntuu oikealta? Tuntuu että ei se homssuinen ilme meitä haittaa, kaikkea ehtii laittaa aikanaan kun rahatilanne sallii. Ajatuksia?
Kommentit (146)
Ehdottomasti tarjousta vetämään. Ehkä joku 20-30t€. Pikkuhiljaa rempat on kyllä riski, siinä käy herkästi niin että koko ajan on remppa päällä ja valmista ei tule koskaan.
Ainakin Jyväskylän seudulla tällä hetkellä on. Hinnat ovat 1, 5 kertaiset täällä täällä nyt normaaliin verrattuna. No toisaalta, ei se ole tyhmä joka pyytää.
Onko lasten hyvä olla siellä?
Itse voisin harkita moista sitten joskus kun etätyöt on valtavirtaa ja lapset ovat jo omillaan.
Mun tutut muutti keskelle ei mitään. Olin saada vahvan kikatuskohtauksen kun selvisi, että se keskellä ei mitään oli 2 km päässä Nummelan keskustasta eli siis oikeastaan Helsingin ulommaisessa lähiössä.
On hullua tuolla tulorakenteella. Tai jos perse kestää, niin laske hinnan päälle vähintään sata tonnia remppakuluja.
Työmatkat? Sinäkin menet varmaan joskus töihin, pystytkö tekemään töitä sieltä metsästä käsin?
Ottakaa laskuissa huomioon, että ette saa sitä taloa koskaan myydyksi. Jos haluattekin pois, se jää teille käsiin.
No ei ikinä. Ihan painajainen olisi tuollainen. Vanha rötiskö korvessa. Mieti pimeää ja pitkää syksyä ja talvea, tekeekö mieli mennä ulkoilemaan ja lenkille pilkkopimeään? Mihinkään ei pääse ilman autoa, karmeat koulu- ja työmatkat. Realismia nyt.
Jos olisin eläkkeellä ja olisi paljon rahaa tilillä, niin sitten voisin tehdä noin. Muuten ei. Tuosta voi tulla tosi isoja ongelmia, jos kerran tulot ovat pienet. Siihen taloon voi tulla kallis remontti, mikä on pakko hoitaa. Entäs kustannukset arjen pyörittämisessä?
Haluatko oikeasti asua lähellä miehesi sukulaisia, haluaako miehesi?
Itse pidän sopivana välinä sukulaisiin sellaista kohtuullista automatkaa, nyt 200 km kun ostettiin oma kämppä. Ollaan molemmat samasta kaupungista kotoisin, monesti huokaistaan helpotuksesta kun päästään kotiin, vaikka sukulaisiakin kiva tavata.
Kyllä jos olisi oikein kiva talo ja ikäänsä nähden hyvässä kunnossa.
Mutta tosiaan heti kun on lapsia asiat mutkistuvat hieman. Ja kuinka pitkät omat työmatkanne sitten ovat ja niin edelleen.
Teen itse pysyvästi etätöitä ja etsin juuri taloa pikkukaupungin kyljestä.
Älkää tarjotin liikaa. Tarjotkaa sopivasti.
Ei ole tunkua metsäpirttiin. Jos on tutulta alueelta, niin minä ainakin voisi kokeilla.
Olisiko se sellainen, että jos ette viihdy, niin voisitte jättää sen kakkosasunnoksi? Tai vuokrata?
Lapset kyllä tottuu. Ja koulusss on sitten kavereita.
Ja olkaa aktiivisia.
Lapset alle kouluikäisiä. Päiväkoti näyttää olevan 8km päässä.
Ei ole siis tarkoitus ottaa remppaan lainaa. Koska mitään ns. ihan pakollista akuuttia ei ole, kuten vaikka vuotava katto, niin ajateltiin muun kyllä hoituvan pikkuhiljaa.
-ap
Onko talossa hometta? En veisi lapsia asumaan homeen tai sisäilma ongelmien keskelle, ne pitäisi remontoida pois ennen asumista.
Miten lämmitys? Sähkö on kallista.
Haluaako lapset muuttaa?
Koulumatkoista voi tulla melko pitkiä, luultavasti koulubussi kuljettaa, mutta kyyti ei tule aina pihasta vaa voi joutua kävellä yleiselle pysäkille.
Miten työn teko järjestyy? Syrjäseudulla harvemmin töitä on tarjolla.
Ja miehelle olisi työpaikka kylällä. Oma työ vielä kysymysmerkki, mutta koulutus hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Lapset alle kouluikäisiä. Päiväkoti näyttää olevan 8km päässä.
Ei ole siis tarkoitus ottaa remppaan lainaa. Koska mitään ns. ihan pakollista akuuttia ei ole, kuten vaikka vuotava katto, niin ajateltiin muun kyllä hoituvan pikkuhiljaa.
-ap
On paljon sellaista mitä ei voi hoitaa asumisen aikana esim asbestin purku, voin luvata että sitä riittää.
Asunto ostetaan näillä kriteereillä:
- Vain kasvukeskuksesta.
- Sellaiselta alueelta, jossa asuntojen hinnat ovat noususuunnassa (kts. tilastot viimeisimmiltä vuosilta).
- Sellaiselta alueelta, jossa asuu mahdollisimman vähän asumistuen saajia ja sossupummeja.
- Sellaiselta alueelta, jolla on mahdollisimman vähän vuokra-asuntoja.
- Sellaiselta alueelta, joka asukaskunta koostuu leppoisasta keskiluokasta, eli siitä paremmasta kansanosasta.
Kiellän sinua ostamasta asuntoa kuihtuvasta muuttotappiokunnasta. Se on melkein yhtä tyhmä valinta kuin asua vuokralla.
Oletko tottunut maaseutuun. Miehesihän on.
Hankalaa, kun lapset halua tavata kavereita ja käydä harrastuksissa. Koulumatkat.