Mistä kiskalta ostit pienenä karkkeja sanomalla 50 pennillä noita, markalla noita... ja myyjä laski niitä lusikalla pussiin
Minä muistan ostaneeni ainakin Tapiolasta sellaisesta lasitunnelista, joka lähti Stockan takaa. Hirveät jonot aina muodostui tuollaisten kiskojen luo, kun lapset yhdessä olivat karkkiostoksilla.
Kommentit (648)
Rovaniemen pienestä kioskista jostain sivukaduta olin ostanut irtotupakan.Pikkusisko joutui äidiltä pyytämään rahaa ,että maksoi pois.Itse en todellakaan muista että olisin edes tupakoinut nuorena.
Eli käry kävi, en vaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Kemin Takajärven kiskalta, siellä oli todella erikoisia irkkareita.
Minä ostin syväkankaan tai joskus ritikankioskilta
Suutarilan elintarvikekiskalta.
R- kioskista ostin pienenä irtsareita -70 luvun puolivälissä. Parilla markalla sai suun makiaksi. Myyjä laittoi lusikalla irtsarit paperipussiin. Mukava muisto lapsuudesta.
Unionin huoltoasema/ myymälästä bensa myynti kioski oli erikseen ja pieni myymälä oli asuinrakennuksen yhdeydessä, siellä oli runsaasti erilaisia irtomakeista, ja kahvia, ( pakettina) yms.myynnisdä ja autohuolto .
Nyt sen toiminta on loppunut Vuosi kymmeniä sitten, omistajien eläköituö ensi. Ja Kuoltua pois on ulkomailla omistajan poika , ja tätinsä paikkakunnalla mutta ei enää ole mitään toimintaa ollu.
On tämä rintamamies talon tyyppinen talo vuokralla siinä on asukkaita ja myymäläkin on asuntoa..
Oli merkkareita mustikan makusisia kovia pieniä palloja juuri täysin saman laisis mitä on esim.
Pirkan vahvassa Salmiakki sekotuksessa on nyt, tietysti nallekarkjeja, kirpeän makuisia helminauhoja,
Mansikan , banaanin makuisia makeis jauheita, purukumia mitä ei nyt saa.
Nostalgia nettisivulta on kerrottu erilaisista makeista.
Nanan Grillikioski Espoon kivenlahdessa urheilukentän vieressä.
Ei meidän kunnassa ollut ainoatakaan kioskia. Siitä kunnan toisesta kaupasta lapioitiin itse pussiin.
Jaakkiman kiskalta. Se oli omakotitalon tontilla, siinä etupihalla. Pikkuinen kioski täynnä lasipurkkeja, joita talon harmaahapsinen emäntä lusikalla kauhoi pusseihin. Isot salmiakkitutit maksoi 50 penniä. Ja kissanpäitä sai 5 pennillä/kappale. Tädin sai paikalle soittamlla ovikelloa, joka oli kioskin kulmalla. Hän oli aina kiltti, ei koskaan ärissyt, jos muutti mieltään ja pyysi eka 5 ja sitten muutti mielensä ja halusikin 2. Täti onki ylimääräiset lusikalla sieltä pussista 😊. Ja joskus hänellä oli sellaiset pienet karkkipihdit 😅
Tusan kiskalta, tai joskus Tammisen sekatavarakaupasta :)
en ostanut irtokarkkeja, itseasiassa ei karkkeja yhtään. maaseudulla asuin
Nuorgamin Jounin kioskilta.Sieltä sai myös sitä mistä
Junnu Vainio lauloi matkalla pohjoiseen.
80-luvulla Pohjois-Savolaisen kunnan lähikaupassa tuli tuolla menetelmällä ostettua irtokarkkeja joskus koulusta kotiin tulomatkalla, kaupan täti kärsivällisesti aina annosteli niitä 50 pennin - markan annoksia :D
Nanan grilli Espoon Kivenlahdessa - kesä 2022. Tänä kesänä olisi taas tarkoitus käydä pojan kanssa katsomassa katoavaa kansanperinnettä, mikäli pystyssä vielä. Valikoima eri ole iso, ja ikkuna aika suttuinen, mutta silti siinä on vielä jotain selittämätöntä viehätystä.
Turussa Järkärlän R-kioskilta 80-luvulla
R kioskilta, sieltä sai merkkareita vieressä olevasta kipsalta ei saanut, mutta se lopettikin sitten 30 vuotta aiemmin kuin tuo r-kioski.