Mistä kiskalta ostit pienenä karkkeja sanomalla 50 pennillä noita, markalla noita... ja myyjä laski niitä lusikalla pussiin
Minä muistan ostaneeni ainakin Tapiolasta sellaisesta lasitunnelista, joka lähti Stockan takaa. Hirveät jonot aina muodostui tuollaisten kiskojen luo, kun lapset yhdessä olivat karkkiostoksilla.
Kommentit (648)
Oulussa Kinon kopilla 70 luvulla kysyttiin montako ylikypsää käristemakkaraa saa 2 markalla? Joskus sai jopa 4 ihan mustaa..
1960-l puolivälissä oli 1 penni/kpl Nalle-karkkeja tarjolla. Etelä-Haagassa (H:ki), Kauppalantie 20 tai naapuritalossa oli pieni kahvila/baari, jonka kassatiskillä karkit olivat n. 1 1/2 litran lasipurkissa. Viereisen pankin rappusilta löytyi usein lompakkoaan kaivaneiden asiakkaiden pudottamia pennejä.
Niillä sitten yksi kerrallaan baarin tädiltä namia ostin - kun oikein kurkotin, yletyin juuri pennini tiskille nostamaan. Epäilemättä tätiä välillä kyllästytti kaivaa purkista juuri pyytämäni väristä karkkia.
Haapaveden uimahallin kahviosta :)
Pikkupaikkakunnan elintarvike- ja grillikioskilta. Ikinä ei ollut jonoa. Joskus saattoi olla yksi muu ihminen. Usein tuli koulun jälkeen käytyä siellä, kun oli melkein ala-asteen vieressä. Rakennus on vielä jäjellä, mutta mitään toimintaa ei ole ollut vuosiin.
Halpa-karkki Oulussa Tuirassa. Mahtaa olla vieläkin pystyssä.
Järvenpäästä Tuulan kioskilta, tai "pikkukiskalta".
Siirtomaatavarakauppa vaasankadulla. Hiivittiin sinne välitunnilla, välillä jäätiin kiinni, välillä ei.
Isojoen Möykyssä oli Vainionpään kyläkauppa, jonne tuli poljettua pyörällä useammankin kerran, kun mummolassa vietteli kesälomia.
Olen AP:n kanssa käynyt samalla kioskilla, mutta enemmä Haukilahden vanhan ostarin takana olevalta ja sitten westendin kioskilla, sieltä, ei sitten penneillä saanut mitään, piti olla setelirahoja 5mk tai kymppi että kannatti lähteä.
Paikallisesta karkkikaupasta. En muista nimeä enää.
Tampereella saa ostettua vielä vaikka merkkareita eurolla ja liitulakuja 50 sentillä. Tampereen Viialassa on Helin kioski kesäisin. Siellä on vanhan ajan tyyliin karkkipurkit ikkunalla ja siitä saa valita mitä laitetaan.
Hiekkaharjussa nykyisen Kielotien ja Valkoisenlähteentien risteyksen tienoilla oli hyvät valikoimat. Ostin sieltä joskus myös koottavan lentokoneen.
Barckin kioski ;)
Minä haluaisin sitruunapommeja.
Nallekarkit oli pennin. Kirput 5 penniä (pyöreitä hedelmäkarkkeja missä läpinäkyvät kääreet missä pikkuja) Suurin osa oli 10 penniä mutta jauhikset jopa 20 penniä. Parviaisen kioskista.
Koivukylässä mäen päällä oli joku pieni kiska, olin saanut mielestäni pienen lottovoiton 7-vuotiaana, kokonaisen kympin. Juoksin innoissani kiskalle pyytäen pennin karkkeja koko rahalla. Myyjän ilme oli useamman kympin arvoinen kun pyysi minua palaamaan noutamaan ostokseni 5 tunnin kuluttua :) Karkit sain, en tosin ehtinyt tekemään tarkistuslaskentaa...
Vierailija kirjoitti:
Paikallisesta karkkikaupasta. En muista nimeä enää.
Tampereella saa ostettua vielä vaikka merkkareita eurolla ja liitulakuja 50 sentillä. Tampereen Viialassa on Helin kioski kesäisin. Siellä on vanhan ajan tyyliin karkkipurkit ikkunalla ja siitä saa valita mitä laitetaan.
Ai Helin kikkari on vielä pystyssä? Pitääpä käydä kesällä. Kiitos vinkistä! Luulin että Heli on lopettanut jo aikaa sitten.
Kolohongan kioskilta ostettiin Vantaalta Hakkilasta.
Tämä on hienoa historiaa!
Minun pikkupoika-aikani karkkihankinnat rajoittuivat Turussa Martin kaupunginosan alueelle.
Yksi kiska oli Sotalaistenaukiolla ja toinen oli Martin kirjaston puistikossa.
Sittemmin siirryin Kupittaanpuiston vaikutusalueelle.
Sirkkalankadun alkupäässä oli kioski, jossa tuli käytyä myöhemmin raksakahveilla.
Kupittaanpuiston Uudenmaankadun puolella oli kelpo kioski näitäkin ostoksia varten.
Melko paljon myöhemmin tuli vielä ostettua nallekarkkeja Turun koulukorttelin Mariankadun sivulla sijainneesta sekatavarakaupasta.
Kiitos kun aloittaja muistutti näistä onnellisista ajoista!
Kymppikioskilta.