Mistä kiskalta ostit pienenä karkkeja sanomalla 50 pennillä noita, markalla noita... ja myyjä laski niitä lusikalla pussiin
Minä muistan ostaneeni ainakin Tapiolasta sellaisesta lasitunnelista, joka lähti Stockan takaa. Hirveät jonot aina muodostui tuollaisten kiskojen luo, kun lapset yhdessä olivat karkkiostoksilla.
Kommentit (648)
Pieni kioski Satakunnassa 1970-luvulla. Se oli vain kesäisin auki, talvella oltiin ilman irtokarkkeja:D. Voi sitä riemua keväisin kun kioski aukesi!
Tämä kioskirakennus on purettu joskus myöhemmin. Nykyään siinä joku linja-autopysäkki.
Sutelan kioskilta. "Penninkarkit" maksoivat 60-luvulla nimensä mukaisesti pennin kappale. Myöhemmin kun niiden hinta nousi, niin niitä alettiin kutsua "nallekarkeiksi". Muita irtokarkkeja ei tainut olla. Nämä olivat niitä pieniä nallefiguureja, erivärisiä. 20 pennillä sai jo ison kasan karkkeja!
Esimerkiksi vuoden 1967 penni vastaa nykyisin 2 senttiä. Eli olisikohan nallekarkkien hinta nyt "kahden sentin nallekarkkeja"
Mä ainakin ostin 90-luvulla yheltä grilli-kioskilta. Voi niitä aikoja. Samasta paikasta sai myös parhaat lihapiirakat yms.
Jakomäen ostarin kiskalta. Helsinki.
Maijan kioskilta Lohjalla. Pieni kioski Nummentakana.
Vierailija kirjoitti:
Haikan kioskilta. Täällä siis jo toinen pirkkalalainen.
Myös Pirvillä kävin :)
Joensuussa Peltolankadulla ammattikoulua vastapäätä oli tuollainen kioski, siinä käytiin viikkorahat törsäämässä.
Oli yli 40 kilometriä kirkonkylälle ja olikohan sielläkään kiskaa.
Jäi nallekarkit ostamatta🙁
Oon aina tykänny karkeista missä on paljon väriaineita, eli kaikki siniset ja vihreät karkit :)
Se oli aina tosi jännää. Piti osata laskea rahansa ja reippaasti sanoa, mitä halusi. Aika vähän niitä karkkeja loppujen lopuksi sai, mutta se ostoprosessi oli aina huikea elämys! :D
Nallekarkit maksoivat aikoinaan pennin kappale kioskilla.
Kontulan uimahallista ostin irttareita joskus 80-luvun alussa/puolessavälissä.
Espoon Oapiolan Oravannahkatorin kioskilla oli niitä penninkarkkeja ja myöhmmin tulivat yksittäispakatut sokerilliset salmiapurkat joissa 70- luvun alussa oli Aku Ankka sarjakuvastrippikääre.
Pitskun Mikkarilta. Huikatkaa, jos oli tuttu paikka! :)
Luulin vissiin vaan kommentoineeni. Pr-kipsa tai kioski oli nimeltään mun lapsuuden karkinostopaikka.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Useimmiten irtsikat Luomiksesta, mutta joskus koulumatkalla, jos taskussa poltteli markka, sitruuna- ja salmiakkipommeja Esson baarista. Siellä istuskeli jo aamuisin kylän ukkoja, ja irtsikoissa oli vahva tupakanhaju, mutta makuun se ei onneksi vaikuttanut :D
Muita ihania kasarilta oli salmiakki- ja hedelmäavaruusrahat, ja muistaako kukaan niitä neliskanttisia pehmeähköjä salmiakkeja, joissa oli koiran pää kohokuviona vinottain. Ne maistuis vieläkin! Oli myös pieniä salmiakkimoottoripyöriä viidellä pennillä. Ja vaaleanpunaiset äänilevypurukumit!