Mistä kiskalta ostit pienenä karkkeja sanomalla 50 pennillä noita, markalla noita... ja myyjä laski niitä lusikalla pussiin
Minä muistan ostaneeni ainakin Tapiolasta sellaisesta lasitunnelista, joka lähti Stockan takaa. Hirveät jonot aina muodostui tuollaisten kiskojen luo, kun lapset yhdessä olivat karkkiostoksilla.
Kommentit (648)
Vierailija kirjoitti:
Taikatien kiskalta
Mä kans!
Vierailija kirjoitti:
Kaivokselan snägäriltä.
Sieltä ostetut karkit maistu aina grillirasvalta. Jostain syystä se ei kuitenkaan haitannut. Paremman makuisia sai Louhelan asemalta ja ostarin R-kioskilta.
Kannelmäen elintarvikekioski, 80-luvun loppu.
m42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun oli 10 markkaa karkkiin, niin oi sitä ilon päivää.
Siis 10 markkaa? Sehän oli ihan järkyttävän suuri rahamäärä. Ainakin mulle. Vm 73.
Mulle vitosen pussi oli todella merkittävä tapaus vielä 80-luvun lukiolaisena. Kymppi karkkiin olis ollut aivan ennenkuulumatonta!
Ninan grilliltä Turun Itäharjulla
Oon nyt aikuisena, kun sellaiset kioskit on hävinneet kokonaan, ihmetellyt, että
MITEN ne myyjät jaksoi lasten valikoinnit ??
:D
Yksityiseltä kioskilta. Oli mukava kioskin pitäjä ja häneltä sain aina karkkia sen mukaan paljon pennejä oli. Oli tuo aikaa😁 näin 90 luvulla. Tuskin sellaisia kioskeja. nykypäivänä enää edes on kun kaikki tehdään massayrityksisksi ettei muilla ole edes toivoa.. 😅😅😅 kaikki hyvä poistuu
Manhattan sipsipussi maksoi 13,90mk.
Valkeakosken Vääränkoivun ärrältä ja Roukon koulun vieressä olevasta invakioskista, jonka yksikätisellä setämyyjällä oli hankalaa pussittaa karkkeja. Ärrän tädeistä toinen oli aina hermoss, vaalea lyhyt täti oli aina mukava.
Lapsena ostanut usein, nuorena ollut kiskalla myymässä ja siinä sivussa vähän tuli maisteltuakin,toki luvan kanssa 😊
Vuoksenniskan Ratamokadun kioskilta.
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt aikuisena, kun sellaiset kioskit on hävinneet kokonaan, ihmetellyt, että
MITEN ne myyjät jaksoi lasten valikoinnit ??
:D
- Päivää.
Päivää. "Päivää."
Ööö, me otetaan 10 pennillä pillerikarkkeja, sitten 60 pennillä tatteja, sit 40 pennillä tota noin, ööööö, hei, mitä me otetaan?
"Otetaan vielä noita turkinpippureita!" :)
...joo, ööö, no 50 pennillä turkinpippureita.
Sit vielä 40 pennillä nalleja. Öö, hei voisitko laittaa kaikkia värejä? Paljon siinä nyt on?
Paljon meillä on rahaa?
"Meillä on 3mk."
No me otetaan vielä lisää niitä nalleja, öööh, 60 pennillä ja onks meillä vielä 50 penniä?
"Meil on 40 penniä, otetaan pikkuautoja."
Noita pikkuautoja vielä 40 pennillä.
- Se maksaa nyt 3 markkaa. Tässä, ole hyvä.
Kiitos. "Kiitos." :)
- Kiitos, Hei hei! :)
Vantaan Vallinojalla oli pieni kioski kerrostalojen välissä, josta kävin aina ostamassa muutaman karkin kun menin kyläilemään kaverin luokse. Muistan, että kiskan edessä pyöri aina muutama selkeästi alkoholisoitunut setä, jotka olivat todella mukavia lapsia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ura on alkanutv70-luvun lopulla Nättinummen uimahallin kassalla, sieltä haettiin niitä piniä kokispullon mallisia cola-karkkeja.
Turun kauppatorilta sai siitä vessan viereiseltä luukulta salmiakkikissanpäitä 5p kappale vielä 80-luvun alussa.
Parhaita oli salmiakkimerenneidot, 50 p kappale, ainakin Pääskyvuoren grillillä.
Eniten varmaan ostanut ruokavälkällä Koukkarinkujan? kiskalta siinä Norssin vieressä Varissuolla. Oliko sillä kiskalla joku nimi?
Minä tunsin sen Jokken kipsana 1980-luvun puolivälistä noin kymmenen vuotta eteenpäin. Sieltä varmaan ostin enemmän irtokarkkeja kuin mistään muualta. Olin Norssissa vasta lukiossa, ja silloin ostin varmaan enemmän jäätelöä ja suklaapatukoita. Tupakoivat kaverit ostivat tupakkaa. Jokke osti myös aina uskollisesti mainoksen Norssin abikronikkaan. Oi niitä aikoja...
Kiskalla myytiin karkkeja läpinäkyvistä lasikipoista tiskin päältä ja kiva täti laski karkit pennien mukaan pieneen läpinäkyvään muovipussukkaan.
Kiskan täti myi tupakkia isommille lapsille, ehkä noin 15-vuotiaille. Silloin oli ehkä vielä 16-v. tupakan ikäraja tai vasta noussut 18-vuoteen.
Joidenkin lasten vanhemmat laittoi lapset käymään kiskalla ja ostamaan vanhemmille tupakkia tai jopa yhden lasisen olutpullon joskus ja täti myi, jos vanhemmat oli tädille tuttuja kiskalla käymisestä.
Täti myi myös listalle velaksi joillekin aikuisille. Ja niille lapsillekin, joiden vanhemmilla oli sovittu listalle osto.
Vuosina 1991-1999.
Ihana ketju. Muistelin juuri muutama päivä sitten täsmälleen samaa asiaa. :D
Vähän matkan päässä oli pieni grillikioski, uneliaan pikkukylän laidalla. Kyllä siellä silti asiakkaita kävi, ehkä juuri siksi, ettei uneliaassa pikkukylässä paljon muutakaan ollut. Tuntui siltä, että kioski myi ihan kaikkea irtokarkeista ja kukkasista lehtiin ja lahjatavaroihin. Videovuokraamokin oli. Toisella puolella kioskia grilli. En tajua, miten kaikki tuo mahtui pikkuruiseen hökkeliin.
Koko kioski haisi aina pinttyneeltä rasvalta, mutta jotenkin lapsena tuo haju tuntui ihanalta. Siitä tuli kaikki grillin epäterveelliset herkut mieleen.
Pulpin elintarvike- ja grillikioski! Sitä ei ole enää, mutta rakennus on vielä jäljellä.