En ymmärrä, miksi päättäjät eivät näe nuorten tilannetta pääkaupunkiseudulla?
Pian alkaa neljäs kuukausi etäopetusta. Nuoret istuvat yksin huoneessaan luurit päässä ja yrittävät kiinnostua opettajien höpinöistä. Ketään ei tapaa välitunneilla käytävillä. Ei käydä yhdessä syömässä. Ollaan yksin ja opiskellaan etänä.
Maaliskuun lopussa voidaan ajattella, että neljän kuukauden ajanjakson aikana oli yksi 4 viikon harrastusjakso ja 12 viikkoa kun ei päässyt etäopetuksen jälkeen enää edes pieneen hallittuun ryhmään tapaamaan joukkuekavereita. Ovatko nämä urheilua säännöllisesti harrastavat nuoret nyt oikeasti se pahin mahdollinen ikäryhmä koronassa?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa valta on keski-ikäisillä ja vanhuksilla. Poliitikkojen kannattaa siis kosiskella heitä. Nykyrajoitukset ovat siihen oiva keino. Sitäpaitsi "nuorison" paheksuminen vetoaa tähän ikäryhmään todella hyvin. Ritva ja Erkki Siuntiossa okt:n sohvalla Putousta katsellessaan ovat tyytyväisiä, rajoitukset eivät vaikuta heihin millään muulla tavalla paitsi että tänä vuonna ei päästy etelään, huhhuh. Samalla nuoret huoneissaan ja nuoret aikuiset yksiöissään on eristetty täydellisesti, koko heidän elämänsä on lopetettu. Ei sosiaalista kontaktia kuukausiin, joillain ei kohta vuoteen. Työtä saa tehdä jotta valtio saa verotuloja, mitään muuta ei. Ei saa tavata ketään, puhua kenenkään kanssa, ei saa edes näyttää kasvojaan kellekään, ei saa harrastaa muuta kuin yksin kävelemistä tai hiihtämistä, ei saa iloita, ei saa juhlia, ei saa olla hauskaa, ei saa nauttia elämästä. Ja tätä tulee jatkumaan vielä ainakin 2 vuotta. Psykologinen vahinko on valtava.
Olen keski-ikäinen ja minulla on niitä opiskelevia lapsia. Vihaan sydämestäni nyt tämän myötä demareita. Ei tule ikinä olemaan minun puolueeni. Ei kyllä vihreätkään, saatikka keskusta. Ja muistini on kyllä pitkä, niin kauan kun pää toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä käy kateeksi lapsia ja nuoria. Boomerit ottavat ennätykselliset määrät valtionvelkaa itsensä suojelemiseksi lasten ja nuorten selkänahasta, samalla kun nuorten pitää vielä rajoittaa ja elää elämänsä näiden mieliksi.
En olisi yhtään varma etteivätkö tulevaisuudessa tämä nuoriso laittaisi boomereita vielä maksamaan tuosta...
Niin, ei kai kukaan nuori ole niin tyhmä ettei tajuaisi kuinka epäreiluksi ja lyhytnäköiseksi systeemi on tarkoituksellisesti tehty.
Vierailija kirjoitti:
marinin lapsi on kapaloiässä. kuten saarikonkin. ei heiltä empatiaa heru.
Marinilta tai Saarikolta ei varmaan heru muillekaan empatiaa, eivät ole sellaisia johtajia joilla tuota ominaisuutta edes on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina höpistään terveiden nuorten hyvinvoinnista kun ikäihmiset ja muut riskiryhmäläiset tässä eniten kärsivät? Jollakin vanhalla voi olla viimeisiä aikoja kun olisi kuntoa lähteä kodin ulkopuolelle. Nuorilla sitä täyttä elämää on pandemian jälkeenkin..
Kukaanhan ei estä vanhoja lähtemästä ulos, kun vielä kykenevät ja haluavat. Omilla aivoillaan saavat vanhukset ja riskiryhmäläisetkin ajatella ja pohtia, kumpi on mielekkäämpää; täydellinen eristäytyminen vai sosiaalisuus turvavälejä, hygieniaa ja maskeja käyttämällä. Riskit ovat toki aina olemassa, mutta lapset ja nuoret eivät ole syyllisiä koronan olemassaoloon vaikka heitä mielellään syyllistetään kaikesta.
Mitä hyötyä niille nuorille siis olisi siitä että sairastuisivat koronaan, tartuttaisivat perheensä jne?
Millä tavalla se AUTTAA heitä? Selittäkää tämä minulle.
Luulen, että Sanna Marin ymmärtäisi vähän paremmin nuorten ahdinkoa, jos hänellä itsellään olisi saman ikäisiä lapsia. Täällä Jyväskylässä on ollut yläkouluikäisillä parin viime viikon aikana vain kaksi tartuntaa, harrastuspiireissä tilanne pysynyt rauhallisena. Tuntuu älyttömältä, että harrastukset laitettaisiin (taas) tauolle ja teinit etäkouluun. Lapsilla ensi viikko talvilomaa, ja saavat vielä käydä harrastuksissa normaalisti, pojalla on vielä jääkiekkopeli eri puolella Suomea. Sitten yhtäkkiä 8.3 olisikin ”täysi kielto” päällä taas.
"Nuoret istuvat yksin huoneessaan luurit päässä ja yrittävät kiinnostua opettajien höpinöistä. Ketään ei tapaa välitunneilla käytävillä. Ei käydä yhdessä syömässä. Ollaan yksin ja opiskellaan etänä."
Miten tämä eroaa normikoulusta pedagogiikan osalta? Ihan yhtälailla siellä luokassa istutaan pulpletissa ja yritetään kiinnostua opettajan höpinöistä. Haluatteko te siis koulut auki vai saada opiskelijoille sosiaalista elämää, sillä jälkimmäinenhän ei vaadi ensimmäistä. Ja turhaan tämän takia kouluja on avata ja riskeerata taudin räjähtämistä käsiin, kun 40 opiskelijaa + opettaja kerääntyy pieniin luokkiin ja vaihtaa ryhmää joka oppitunnin välissä.
Eikö nuori osaa vaikka sopia parin ystävän kanssa, että näkevät toisiaan ja käyvät yhdessä lenkillä ja kokkaavat vaikka toistensa luona vuorotellen? Huomattavasti pienempi riski, kuin satojen opiskelijoiden ja opettajien tunkeminen pieniin tiloihin.
Mitenkä minusta tuntuu siltä, että se on nimenomaan ne lapsien vanhemmat, jotka on ihan v''ttuuntuneita, kun penskat pyörii siinä jaloissa koko ajan vänisemässä, niitä ei voi tyrkätä minnekään, kun jopa mummot ja ukkit on nyt turvassa hyväksikäytöltä?
Että omat p-hedelmät ottaa pattiin nimmmaampersusti ja elamamkallulaiset vihaa plluhallitusta kahta kauheammin. Niiden syy! Ne ei ymmärrä, kun niillä ei ole niitä kauhukak...eikun kullannuppuja kotona!
Hakekaan edes toi nyrpeä teini-kusiainen jonnekin. Jookosta! Pliiiiis.
Eniten ihmettelen, että nuo rokotukset roudataan jonnekin, missä asuu ihmisiä kilometrien päässä naapureistaan.
Mun teinit opiskelee ihmisten ilmoilla etänä. Toinen on yläkerran kirjastossa ja toinen alakerran toimistossa. Ei ne missään huoneessaan lymyä.
Ja kun matkat jää pois, köyttävät ulkoiluun paljon enemmän aikaa kuin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
"Ketään ei tapaa välitunneilla käytävillä. Ei käydä yhdessä syömässä. Ollaan yksin"
Täähän kuulostaa ihan siltä mitä lähiopetus on monelle
Jep. Tämä oli mun yläaste ja lukio. Olisinpa saanut käydä etäopetuksessa.
Nykyisin työskentelen etänä jo kuudetta vuotta. Sopii minulle erinomaisesti. Asun yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä niille nuorille siis olisi siitä että sairastuisivat koronaan, tartuttaisivat perheensä jne?
Mitä hyötyä niille vanhuksille ja riskiryhmäläisille on siitä, että lasten ja nuorten mielenterveyden kustannuksella heitä suojellaan maailman tappiin asti? Itsekkyys huipussaan. Korona ei ole lasten ja nuorten keksintö, kuten ei myöskään oppivelvollisuus ja koulut, joiden välityksellä suuri osa tartunnoista tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä niille vanhuksille ja riskiryhmäläisille on siitä, että lasten ja nuorten mielenterveyden kustannuksella heitä suojellaan maailman tappiin asti? Itsekkyys huipussaan. Korona ei ole lasten ja nuorten keksintö, kuten ei myöskään oppivelvollisuus ja koulut, joiden välityksellä suuri osa tartunnoista tulee.
Idiootti.
Kyllä minä kuule ihan näitä lapsia ja nuoria omaisineen suojelen tällä etäopetuksella. Opetuksen laatua ja opettajia myös.
Nuo opiskelijat, jotka etänä ei pysty keskittymään opetukseen, eivät pysty siihen sen kummemmin lähinäkään. Luokan takarivissä katselevat netflixiä tms. Vanhemmille tämä ei tietenkään lähiopetuksessa näy samalla tavoin kuin etäopetuksessa. Nyt lähiopetus tuo tämän ongelman vanhempien silmiinkin vaan ja syynä tälle pidetään etäopetusta, vaikkei sillä ole mitään tekemistä asian kanssa oikeasti.
Minä olisin varmaan sopeutunut ihan hyvin etäkouluun mutta jos ajattelen omia opiskeluaikoja niin varsinkin opintojen alussa oli tosi tärkeää tutustua ihmisiin ja luoda oma verkosto. Ja sitten myöhemmin oli mahtavaa opiskella ystävien kanssa, löysin koulusta parhaat ystäväni, etäkoulun aikana näin ei olisi ehkä käynyt.
Tilanne on kaikin puolin kökkö, eipä taida kellään olla kivaa mutta voin ihan hyvin tuntea silti myötätuntoa muiden vaikeuksia kohtaan.
Maailmassa tapahtuu asioita, jotka vaikuttavat kokonaisiin sukupolviin. 1910-luvulla se oli eka maailmansota, 1940-luvulla se oli toka maailmansota. Nyt se on korona. Jos saisit valita minä aikana haluat nuoresi olevan nuori, mieti tarkkaan. Nykyvanhemmat vain luulevat, että kaikki on aina omissa käsissä. Ei ole ollut.
Terkuin hissanope, joka yrittää pitää niin hyviä tunteja, että etäopetuksessakin viihdytään ja koetaan yhteisöllisyyttä ja opitaan arvostamaan eri aikoina eri kriiseissä eläneitä ihmisiä.
Kaikki harrastukset ainakin pitäisi laittaa ensimmäisinä kiinni.
Kaiken ikäisten harrastukset. Pieniä lapsia kuljettaa yleensä aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllon ajat muuttunu, me 2000 alun teinit oltas oltu ainakin vaan onnemme kukkuloilla jos kouluun ei olis tarvinnu mennä!
Niinpä. Lukiossa oli vaikeinta jaksaa herätä aamutunneille ja ylipäänsä olla paikalla tarpeeksi usein. Opittavat asiat itsessään olivat suht helppoja. Etäkoulussa saisi nukkua 1,5h pidempään ja läksyt olisivat tehty ennen kuin lähikoulussa ehtii koulusta kotiin.
Vietittekö te oikeasti nuoruutenne omassa huoneessa ja sängyssä. Kyllä minä ymmärrän, että tämä on kautta aikojen ollut esimerkiksi masentuneiden tai yksinäisten nuorten elämää. Minun nuoruuteen (jo lukiossa) kuului matkustelu Suomessa ja ulkomailla, kesätöitä, festareita, kavereita ja seurustelukumppaneita. Te jotka ette ymmärrä lainkaan nuorten näkökulmaa tässä, makaisitteko te nuoruutenne sängyssä/omassa huoneessa?
En sängyssä mutta tietokoneella työpöydän ääressä. Ei minulla ollut lukioikäisenä varaa lähteä mihinkään, kun kesätyöpaikat menivät parempien perheiden lapsille. Kaverit olivat netissä ja seurustelukumppania sai odottaa yliopiston loppuvuosille. Varmaan tämä on ihan oikeasti rankkaa niille koulun suosituille lätkäjätkille ja muille, mutta mun empatia ei nyt oikein jaksa riittää.
Miksi aina höpistään terveiden nuorten hyvinvoinnista kun ikäihmiset ja muut riskiryhmäläiset tässä eniten kärsivät? Jollakin vanhalla voi olla viimeisiä aikoja kun olisi kuntoa lähteä kodin ulkopuolelle. Nuorilla sitä täyttä elämää on pandemian jälkeenkin..