Tiskirätit ällöttää. Miten pesette ne? Pakon sanelemana jouduin käyttämään uutta/ puhdasta tiskirättiä. Talouspaperi on ollut
käytössä vuosikaudet. Huomasin vain, että paremmin pyyhkiytyy liat sun muut perinteisellä tiskirätillä.
Itseäni vain ällöttää ne bakkteerit sun muut mitä niihin jäävät.
Miten pesette tiskirätit?
Jotkut kuulemma laittavat tiskikoneeseen (en ymmärrä)
Toiset pesevät normipyykin seassa 60 asteessa (en ymmärrä miksi normipyykin/ vaatteiden sekaan). Yököttää jo ajatuskin.
Mielelläni säästäisin maailmaa ja luopuisin turhasta talouspaperin käytöstä. Siirtyisin ns. perinteisiin tiskirätteihin mutta miten se onnistuu käytännössä? Pitääkö ostaa 20 tiskiliinaa ja pestä ne sitten aina kerralla koneessa?
Yhtä tai kahta tiskirättiä ei kannata alkaa koneessa erikseen pesemään.
t. väsynyt tiskirätti
Kommentit (111)
Vedessä lilluessa ei ainakaan haise.
Olen leikannut ja saumurilla huolitellut noin 50 froteepuuvillarättiä, joita pesen kuumassa vedessä muun pyykin seassa.
On aina puhtaita rättejä siivoukseen ja keittiöön. 💦
Minkälaisia rättejä teillä oikein on?
Käytän Sini Sinifinettejä. Eivät haise tai tarvitse konepesua.
Mikä ällöttää pyykin joukossa pesemisessä? Ei tiskirättiä ole pakko käyttää niin kauan, että se alkaa haista. Mä käytän tyyliin pari päivää samaa. Jos pesen jotain likaisempaa, heti pyykkiin.
Tottakai ne pestään, ja riittävän usein. Järjetöntä tuhlausta heittää rätti aina roskiin.
"Sifonettien" käyttäjän keittiön kyllä tunnistaa. Harmaata kalvoa ja rantuja ym. täynnä. Nehän ei ime oikein mitään ja jälki on sen mukaista.
Käytän wettexiä tms, käytän n viikon ennen kuin heitän pois. Viikon aikana laitan parina iltana tiskialtaaseen likoamaan ja kaadan vedenkeittimestä kiehuvaa vettä päälle. Lisäksi tippa tiskiainetta tai etikkaa. Etikka vie hajut, saippua rasvan ja kiehuva vesi tappaa pöpöt. Hetken liotus, puristus kuivaksi ja ilmavasti kuivumaan.
Mua myöskin ällöttäisi pestä astioiden tai vaatteiden joukossa.
Niin köyhä en ole että pesisin tiskirättejä.
Vierailija kirjoitti:
Olen leikannut ja saumurilla huolitellut noin 50 froteepuuvillarättiä, joita pesen kuumassa vedessä muun pyykin seassa.
On aina puhtaita rättejä siivoukseen ja keittiöön. 💦
Aika harva on nykyään kotirouva.
Vierailija kirjoitti:
"Sifonettien" käyttäjän keittiön kyllä tunnistaa. Harmaata kalvoa ja rantuja ym. täynnä. Nehän ei ime oikein mitään ja jälki on sen mukaista.
Tämä!
Mulla on kasa bumbukankaasta ommeltuja rättejä, olikohan Kierti-merkkisiä. Pesen 60-90 asteessa muun pyykin kanssa. Näiden lisäksi mikrokuituliinoja muutama.
Mä oon virkannut puuvilla-bambusekoitelangasta pinon tiskirättejä, vaihdan n.kerran viikossa ja pesen ne 60 asteessa pyyhkeiden ja lakanoiden seassa. Ekologisuuden ja kestävyyden lisäksi ne on myös nättejä, kehtaa pitää esillä.
Vierailija kirjoitti:
Niin köyhä en ole että pesisin tiskirättejä.
Etkä niin viisas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina puhtaita rättejä siivoukseen ja keittiöön. 💦Aika harva on nykyään kotirouva.
Ai eikö muut kuin kotirouvat osaa käyttää ompelukonetta tai saumuria? Et varmaan osaa neuloa sukkaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ääripihi akka pesee tiskirättejä?
Ilmoittaudun!!! Pesen uudetkin rätit koska pyyhkii sitten paremmin
Vierailija kirjoitti:
Mä oon virkannut puuvilla-bambusekoitelangasta pinon tiskirättejä, vaihdan n.kerran viikossa ja pesen ne 60 asteessa pyyhkeiden ja lakanoiden seassa. Ekologisuuden ja kestävyyden lisäksi ne on myös nättejä, kehtaa pitää esillä.
Kokeilepa hamppulankaa rätteihin, on vielä parempi.
Jos nyt vaan lopetatte senttien säästämisen ja vaihdatte ne tiskirätit riittävän usein. Ainoa syy niiden liian pitkään kayttöön on ajatus että "ei vielä raaski heittää pois."
Näistä pikku asioista säästämisessä ei ole tolkkua. Vaihtakaa se rätti vaikka 2 krt viikossa niin on hyvä olla.
Mitä te oikein keittiöräteillä teette, jos ällöttää niitä muun pyykin sekaan laittaa???
Meillä pyörii koneessa usein pyyhepyykki, nyt korona-aikaan erityisen usein. Sinne samaan menee keittiörätit, siivousrätit ja moppiliinat.
Kai vaihdatte käsipyyhkeet usein puhtaisiin?
Chifonet-liinoissakin lukee ihan että pesunkestävä, tosin 40 astetta. Itse heitän kerran viikossa muiden siivousliinojen kanssa 60 asteen pesuohjelmaan. Viikossa ei ainakaan minulla ehdi mitään hajuongelmaa tulla, mutta jos tulisi, niin vaihtaisin vaan useammin.
Hirveää haaskausta heittää käytön jälkeen roskiin.