Paljonko liikuitte kodin ulkopuolella vastasyntyneen kanssa?
Hei!
Nyt kaivattais vähän vertaistukea... :) Meillä on pariviikkoinen vauva ja kun tuttavapiirissä ei ole vauvoja, niin mietin minkä verran ihmiset yleensä kulkee kodin ulkopuolella näin pienen kanssa. Kävelylenkkejä vaunujen kanssa tietysti tehdään, mutta oletteko käyneet esim kaupoissa vauvan kanssa? Tietysti jos on yksin hoitamassa niin ei ole muuta mahdollisuutta, mutta aika monella varmaan on mies tai joku muu tässä vaiheessa vielä apuna. Kuuluuko asiaan vaan " pesiä" vauvan kanssa kotona imettämässä vai pitäiskö jo osata liikkua reippaasti koko perheenä siellä täällä? Musta tuntuu vielä hankalalta lähteä vauvan kanssa kauheesti mihinkään kun niin yhtäkkiä nälkä yllättää. Välillä vauva haluaa syödä puolen tunnin välein, välillä kolmen tunnin.
Kommentit (22)
et vauvan paikka ainaki pari ekaa kuukautta on kotona, kun tuo vastustuskyky on pikkuisilla vielä heikohko, ja just ku syö kun huvittaa, ei voi ennakoida vielä syömisaikoja.
Onnea vauvasta!! Meidän paapero " jo" melkein 6kk, ja vauvakuume on kova!!
.. maalaisjärjellä tietysti, mutta hyvin monella ei ole edes mahdollisuutta olla neljän seinän sisällä kahta kuukautta? Mies meillä tekee reissutyötä, joten olen vauvan kanssa kahdestaan puolet viikosta, ja sukulaiset asuu satojen kilometrien päässä. Me oltaisiin sitten nälässä, kun kauppaankaan ei pääsisi :).
Meille sanottiin synnytyslaitoksella, että ensin täytyy totuttautua kodin omiin bakteereihin. Kahtena ensimmäisenä viikkona ei suositeltu vierailuja muualle, mutta ulkoilua voi tietysti harjoitella.
Mä olin ainakin synnytyksen jälkeen sen verran kipeä ettei tehnyt mieli liiemmin muualla kulkea. Ja onhan se rauhassa mukava oppia tuntemaan oma vauva eikä heti retuuttaa paikasta toiseen.
Mutta tosiaan, maalaisjärki käteen. Oma lähikauppa on varmaan parempi vaihtoehto kuin suuri kauppakeskus. Meillekin puhuttiin jotain parista ekasta kuukaudesta ja vauvan herkkyydestä. Ollaan kuitenkin parin viikon jälkeen alettu liikkumaan miten hyvältä on tuntunut. Ja kaikki on mennyt hyvin. Tuskin kenenkään pää kestää kahta kuukautta neljän seinän sisällä.
Riinuska ja neiti 8 viikkoa
asuttiin kylläkin suurkaupungin keskustassa, kauppoihin oli lyhyt matka ja oli pakko käydä lääkärillä, jonne käveltiin keskustan läpi. Samalla kävin aina syömässä jossain. Eihän ne kaikki bakteerit sinne vaunuun hyppää, kunhan et päästä kaikkia lääppimään vauvaasi. Mutta toki pitää tehdä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä, kyllähän se alkuun melkoista syöttämis-vaipanvaihtorumbaa on, että siihen täytyy olla aina mahdollisuus. Täytyyhän toki välttämättömät asiat hoitaa ja ei vauvaa kannata siihen esteenä pitää. Pitää osata rauhoittuakin.
että olisin ollut " valmis" lähtemään vauvan kanssa ulos n. kolmen viikon iässä, mutta sitten alkoi paha koliikki... Se on tietysti asia erikseen, mutta kyllä mullakin oli ekat viikot semmoinen epävarma olo imetyksen ajoituksesta ja kaikesta, että en olisi vapaaehtoisesti kotoa lähtenyt. Välillä oli toki pakko, mutta mies oli onneksi (!?) työttömänä juuri sen ensimmäisen kuukauden vaavin syntymän jälkeen. Pohdin aikanaan tuota samaa kysymystä, että kuuluuko/saako vain " pesiä" kotona pikku happihyppelyjä lukuun ottamatta. Mun isäukkoni siihen lohdutti, että ennen vanhaan lapsivuodeaika, jolloin äiti vain keskittyi lapseen ja imetykseen, kesti 40 päivää. Silloin oli erittäin normaalia pesiä siis :) Sillä lohduttauduin, että ei oo pakko ennen kuin hyvältä tuntuu.
tundrakurmitsa:
Kuuluuko asiaan vaan " pesiä" vauvan kanssa kotona imettämässä vai pitäiskö jo osata liikkua reippaasti koko perheenä siellä täällä? Musta tuntuu vielä hankalalta lähteä vauvan kanssa kauheesti mihinkään kun niin yhtäkkiä nälkä yllättää..
onko vauvanne syönyt tasaisin väliajoin, niin että jos on kotona ruokkinut niin ei ole tarvinnut pelätä että tunnin reissulla vauva alkaa huutamaan nälkäänsä? Meidän vauva voi vielä haluta syödä puolen tunninkin välein niin että ei välttämättä auta vaikka olisi kotona just imettänyt. Ja miten olette tilanteen hoitaneet jos supermarketissa alkaa kauhea nälkäitku? Autoon imettämään vai? Entä jos syöttäis pullosta, missäs sen saa lämmitettyä?
Tosin pikkupakolla kun on kerholainen ja koululainen perheessä(mutta ei me ekan kanssakaan kotiin " piilouduttu" , vaikka koliikki vauva olikin). 4päivän vanhana kävi ekoissa synttärijuhlissa(kaverin muksu täytti 2v). Kerhoon mentiin kun oli viikon. Siitä lähtien ollaan käyty milloin missäkin(laivallakin 1½kk ikäisenä), imetän melkein missä vaan...
Kipeenä ei juurikaan ole ollut, pientä nenän tukkoisuutta lukuun ottamatta.
Heidi ja Manu 7kk
ja toistaiseksi aika vähän olemme missään liikkuneet. Kaupassa muutaman kerran, mutta ei vielä mitään ostoskeskuksissa tai tavarataloissa pörräämistä. Sairaalassa sanoivat meillekin, että ensin pitäisi totutella kodin omaan bakteerikantaan. Liikkumista on vähentänyt luonnollisesti sekin, että meillä on myös 3,5-vuotias, jonka kanssa mieluummin vietän aikaani pihalla tai puistossa kuin kaupoissa tms. Ensi viikolla olisi tarkoitus käväistä hieman pidemillä asioilla neidin kanssa.
eka viikko oltiin sairaalassa ja sitten pari viikkoa isä oli isyyslomalla, niin se aika vietettiin kotona, mutta sitten kyllä kierreltiin kirppiksiä, käytiin kaupungilla ja marketeissa. Eikä tytöllä ollut mitään flunssaa tai nuhaa tms. Tärkeänä pidettiin kyllä sitä, että vieraat pesevät kätensä heti tullessaan kyläilemään ja itsekin huolehdittiin käsihygieniasta erittäin hyvin.
Matkalla imetin välillä autossa, sovituskopeissa, kaupan/kahvilan/linja-autoaseman/autokaupan/kirppisten WC:ssä, kauppakeskusten lastenhoitohuoneissa, kahvilan nurkkapöydässä...
Ongelmana oli alussa, etten osannut imettää kuin kyljelläni maaten, mutta kuukauden ikäistä imetin jo istualtaan. Eikä tyttö syönyt reissussa niin usein kuin kotona. Sama pätee vieläkin, kun tyttö on kohta jo 10 kk. Kahden kk iässä tyttö tuli aivan kärsimättömäksi, jos oltiin kolme päivää peräkkäin kaksistaan kotona. Piti saada vähän menoa ja meininkiä, niin tyttö oli tyytyväinen...
' Hauska' juttu Myllyn kauppakeskuksen lastenhoitohuoneesta. Siellä oli liiketunnistimella toimiva valo ja siinä 10 minuutin syötön aikana ehti valot sammua pariinkiin otteeseen...
terv. Meeri
Itseänikin jännitti aluksi vauvan kanssa liikkuminen juuri imettämisen takia. Kun nälkä yllätti oli huuto sitä luokkaa, että tuore äiti oli ihan paniikissa!! No, pikku hiljaa sitä oppi/oppii ottamaan rennommin ja imettämään sujuvasti missä vaan. " Prismassa" on kätevää ja rauhallista imettää esim. sovituskopissa, kesällä imetys sujuu helposti rauhaisalla penkillä ulkona, vaikka puistossa. Kannattaa uskaltaa lähteä liikkeelle vauvan kanssa ja kartoittaa oman kaupungin ja liikkuma-alueen imetyspaikat, vauvanhoitotilat ja vauva myönteiset kahvilat yms. niin ei tarvitse kiireellä miettiä minne menisi. Iloisia " reissuja" vauvan kanssa!
ekan kerran lähdimme kyläreissulle mummolaan noin viikon vanhana. Tytön ollessa noin kolme viikkoinen,neuvola täti oli ihmeissään,kun ei oltu vielä ulkoiltu ja sanoi,että menkää ihmeessä ulos kun on noin hyvä ilma...Siitä lähtien ollaan lähes päivittäin viihdytty ulkona useita tunteja,kun on ollut näin ihana kesä. Tyttö viihtyy vaunuissa ja jos nälkä yllättää,niin maidon voi pullossa lämmittää vaikka jonkun kahvilan mikrossa (korvikkeenhan voi lämmittää näin),aina ovat antaneet joka paikassa lämmittää,kun pyytää. Tosin me asumme keskustassa ja näitä kahviloita on tietysti lähes joka nurkalla...Mutta alussa imetin tyttöä lähes missä vain,se on kuitenkin luonnollinen asia ja minulle oli tärkeämpää se että vauva saa ruokaa,kuin se että joku katsoo paheksuvasti!!!
Eli toisin sanoen ulos vaan,jos vaan jaksaa ja saa mahdollisuuden nauttia vauvan kanssa vielä näistä kesäisistä päivistä...=)
Sairaalasta päästiin 3 päivän kuluttua synnytyksestä ja heti seuraavana päivänä, eli 4 päivän ikäisen kanssa oltiin maistraatissa antamassa nimeä ja sieltä suoraan poliisilaitokselle passia hakemaan, sillä passin hakijan pitää olla henkilökohtaisesti paikalla ;)
6 päivän ikäisenä vauvamme oli mukanamme illallisella ruokaravintolassa, ja koska vietimme hänen syntymäjuhlaansa, niin tottakai sankari itse oli paikalla. Meillä oli 10 hengen seurue, ja vauva nukkui suurimman osan ajasta ruokapöydällä, johon olimme laittaneet äitiyspakkauksen makuupussista pehmeän paikan. Hienoa, että tasokkaassa ravintolassa oli musiikki hiljaisella ja tietenkin savutonta!
Normaalisti kävimme kaupoissa ja jonkin verran sukulaisissa heti alusta pitäen.
3 viikon ikäisenä matkustimme tämän hetkiseen kotimaahamme Aasiaan, eli 10 tunnin lento. Matka meni hyvin, vauva nukkui äidin sylissä (ei suostunut nukkumaan lentokoneen kaukalossa).
Ja sitten kolmen viikon ikäisestä lähtien liikuimme päivittäin täällä 20 miljoonan ihmisen kaupungissa. Ulkoilun lisäksi olimme paljon myös juuri mm. kauppakeskuksissa ja kahviloissa, sillä ne on ilmastoitu ja ulkona täällä on +35c.
Lapsi on nyt 12kk ja on ensimmäisen vuoden aikana ollut yhden päivän kuumeessa, muuten täysin terve. Täysimetin 6kk ikäiseksi ja tuo ainoa kuumekin osui siihen, kun aloittelimme kiinteitä 6,5kk iässä eli kuulemma tuo vaihe on herkkää sairastumisille.
Synnytin kesällä. Synnytyssairaalassa (NKL), neuvolassa eikä täkäläisessä yksityislääkärissä neuvottu olemaan vauvan kanssa kotona. Käsihygieniasta pidimme aivan pikkuisen kanssa erityisen hyvää huolta. Minä luulen ja uskon, että vähitellen tasainen altistuminen pöpöille kasvattaa immuniteettiä ja jos on LIIAN varovainen ja ylihygieeninen, niin immuniteetti ei pääse kehittymään ja siksi sairastuu sitten pienimmästäkin pöpöstä. Tämä koskien siis täysiaikaista ja tervettä vauvaa.
Imetyksestä vielä sen verran, että käytin imetysliivejä ja Boobsin imetyspaitoja (kokeilin muitakin malleja, mutta olivat hankalampia), joiden kanssa pystyy imettämään missä vaan näppärästi. Ei tarvitse vilautella, eikä muut ihmisetkään häiriinny. Imetin kahviloissa, ravintolan nurkkapöydässä selkä muihin päin, kauppakeskuksen penkillä, puiston penkillä, sovituskopissa, lentokoneessa, hätätilassa seisten vauva sylissä jne...
Terveen kesävauvan kanssa voi liikkua ihan oman kuntonsa ja halunsa mukaan. Ja jos tuntee tarvetta käpertyä vauvan kanssa pesään, sen voi myös tehdä hyvällä omalla tunnolla. Tärkeintä on, että äiti ja vauva nauttivat tästä ainutlaatuisesta ensiajasta yhdessä!
Silloin kun meidän kuopus oli vauva, niin liikuttiin aika paljon. Mulla oli kantoliina mukana ja siinä sitten imettelin/mentiin kahville, missä imetin. Olen myös imettänyt autossa kauppareissun jälkeen kun pojulle tuli nälkä. Meillä ei ollut mitään säännöllistä syömisrytmiä, poika saattoi syödä puolen tunnin välein, tai 10 minuutin välein tai kolmen tunnin välein.
Mareila+Poika
Minulla myös oli käytössä imetyspaidat ja imetysliivit, joten aika huomaamattomasti liinassa oleva vauva imi maitonsa. Rohkeasti vaan ulos. Minä en tämän kakkosen kanssa stressannut itkuista (esikoisen kanssa kyllä) Kyllä tähän maailmaan ääntä riittää ;)
M+Poika
Mä olin pari päivää kotona ja olin tulla hulluksi. Oon tosi liikkuvainen ja meneväinen ihminen joten masennus olisi iskenyt jos olisin joutunut kotiin jäämään. Kyllä musta voi lähteä piankin liikkeele ihan omankin mielenterveyden kannalta. Kyllä se lapsi pikku hiljaa niihin bakteereihin tottuu kunhan nyt alkuun huolehtii hyvin tuolla ulkomaailmassa. (no, meillä nyt ei ole kyllä mitään erikoistoimenpteitä edes vauvalle)
Eipä ainakaan vielä ole sairastellut!
Poitsu on nyt 6vkoa ja päivittäin mennään ja tehdään paljon. Sellasta on meidän elämä ja kundi on tullut meidän elämään mukaan! Tottakai pojan ehdoilla mutta kun tottuu jo pienestä pitäen menemään niin ei ole isompanakaan vaikeaa.
Päivittäin vaunuilemme (poika nukkuu aina), kaupoissa käyty (myös kauppakeskuksissa heti syntymästä alkaen), kavereilla kylässä, mökillä, mummolassa, asuntomessuilla, meillä on ollut vieraita monesti, eilen oltiin uimassa (ensin mies oli kundin kans kahvilassa ja minä uin ja sitten vaihdettiin). Mulla täytyy olla hommaa tai kuolen kotiin tylsyyteen!
Imetän missä milloinkin. Katsotaan joku rauhallinen paikka ja tissi suuhun. Kyllä niitä löytyy varsinkin nyt kesällä. Toinen keino mitä käytän on se että kun imetän ennen lähtöä, laitan toiseen rintaan tipankerääjän ja kaadan ne maidot pulloon ja pullo mukaan. Jos yhtäkkiä tulee nälkä esim. kesken lenkin niin voin antaa pullosta maitoa ensinälkään. Mulla ainakin heruu tosi paljon ja poika on ihan tyytyväinen sen jälkeen kun on saanut ne maidot. Sitten heti lisää kun löytyy kiva paikka missä voi imettää.
Nyt on poika menossa ekaa kertaa hoitoon pariksi tunniksi. Isi ja äiti pääsee hetkeksi nauttimaan kaverin bändin keikasta. Ja sitten kundi tulee mukaan kun mennään illalliselle pojan kummin luo.
Vähän jännittää miten pystyn olee pojasta erossa, mutta onneksi pääsen vaikka kesken keikan pojan luokse takaisin jos ei onnistu. Mielummin otan pojan juttuihin mukaan kun jätän hoitoon. Vanhempien mukana on hyvä kulkea. Mutta välillä pieni hengähdystauko tekee hyvää, niin kuin tänään aiomme tehdä.
Eli tosiaankin poika tuli meidän elämään eikä muuta sitä tosiasiaa että me olemme liikkuvaisia ihmisiä.
Eipä ole masennuksesta tietoakaan kun saan elää niin kuin itse koen hyväksi! (vaikka kovasti sitä tänään jälkitarkastuksessa kyselivät) =)
Tsemppiä!
Soffu ja kundi 6vkoa
...minakin muistan miten esikoisen kanssa en uskaltanut lahtea minnekaan moneen viikkoon; eka paikka oli sitten Ikea, koska ajattelin etta siella on muitakin vauvoja (ja niin olikin) eika niin haveta jos vauva alkaa kiljua kurkku suorana. ;-) Ajan kanssa sain sitten rohkeutta lahtea enemmankin ja lopulta vauva oli vaikka missa mukana. Mikaan kiirehan ei ole, ja saat varmasti myos rohkeutta imettaa vauvaa kodin ulkopuolella (muuten elamasta tulee aika rajoittunutta useammaksi kuukaudeksi koska yleensa lapsen nalkaa ei voi noin vain ennakoida niin etta han soisi vain kotona - ja pullojen kanssa pelaaminen ei ainakaan minun kokemuksissani ole sen helpompaa, pain vastoin). Imettaa voit vaikka kahvilassa, ravintolassa, monissa tavarataloissa on vauvanhoitohuoneet, tosiaan autossa, puiston penkilla jne., oikeastaan missa vain missa voit rauhassa istua. Tsemppia, kylla se siita lahtee!
Olipa rohkaisevaa lukea millä tavoin muut ovat asian ratkaisseet. En siis ole pelännyt ulkomaailman bakteereja vaan ihan sitä että vauvaa huutaa pää punaisena nälkää ja ei olekaan imetyspaikkaa tai istualtaan imetys ei onnistukaan. Meillä on nimittäin imettäminen onnistunut makuulla hyvin, mutta istualtaan imettämistä vasta harjoittelen. Ja kun käytän rintakumejakin välillä (jos vauva on hermona ei saa oikein otetta rinnasta), niin niiden kanssa on hankala sählätä istualtaan.
Mutta neuvojenne rohkaisemana lähdettiin tänään koko perheen voimin Prismaan! :) Vauva aloitti itkuhuudon kassajonossa ja säntäsin lastenhuoneeseen imettämään. Käteen tuli kyllä kramppi kun pitelin vauvaa sylissä imemässä. Se oikeassa asennossa pitely on minusta tosi hankalaa. Mutta hengissä selvittiin reisusta ja jatkossa uskallan paremmin lähteä.
Mutta sitä kyllä mietin että kun on vain yksi lastenhuone/invavessa, niin mites sitten kun joku imettää siellä 20 minuuttia, niin muut on sitten jonossa ulkopuolella kakkavaippojen kanssa??! Kehtaako lastenhoitohuonetta siis varata imettämiseen? Itsellä ei oikein vielä onnistu mikään kahvilassa imetys kun täytyy aika paljon sählätä rinnan (ja joskus rintakumien) kanssa ennen kuin saa rinnan oikein vauvan suuhun.
enkä missään lastenhuoneessa :) Kirjoitushäiriötä.
ollaan käyty ruokakaupassa,ulkona kahvilla yms.ja vauva on juuri pariviikkoinen.
Siinähän tuo kulkee mukana ja hulluksi tulisi jos jäisin kotiin pesimään.Ollaan tosin ajoitettu lähdöt heti syömisen jälkeen.