Millaisia on kuumat aallot?
Onko se vain hetkellinen kuumuuden tunne vai voiko olla siten, että on joinain päivinä lähes koko ajan kuumottava olo ja hetkittäin tulee sellainen isompi nopea kuumotus? Mulla ollut tyyliin kerran kuussa tai joka toinen kuukausi parina kolmena päivänä outo kuumottava olo, mutta ei edes lämpöä mittarilla mitattuna. Voiko tämä olla vaihdevuosiin liittyvää? Olen 44v, äitini sai minut 41-vuotiaana, joten kovin aikaisia vaihdevuosia en ole odottanut🤔
Kommentit (22)
Itselläni ne on sellaisia, että yhtäkkiä tulee hyvin lämmin/kuuma. Tunne alkaa rinnasta ja nousee ylös kohti kasvoja. Tulee tunne, että olen ihan punainen naamasta, vaikka näin ei olekaan. Vähän siis sama tunne, kuin silloin, kun nuorena punastui, mutta vaan voimakkaampana. Tällaisen jälkeen on yläkropassa hikinen olo. Omat kuumotuskohtaukseni kestävät parisen minuuttia ja niitä tulee sarjoina. Omani alkoivat ollessani 46 vuotias. Nyt olen 54 ja kuumat aallot kiusaavat aika harvoin, ehkä pari kertaa kuussa. Muutenkin olen päässyt vähällä siihen nähden, mitä vaihdevuosista olen lukenut. En ole lihonut, ei ole mielialanvaihteluita, en ole itkuinen, ei ole kuivia limakalvoja, hiusten ohenemista tmv. Ainoastaan iho kuivempi, kuin aiemmin..
Parasta tässä on se, että viimeiset kuukautiset olivat 4 vuotta sitten ja tämä vuodoton ja ovulaatiokivuton elämä on ihanaa.
Mä luulin ekaa kuumaa aaltoa sairaskohtaukseksi. Ensin tuli ihan kummallinen olo, jotenkin ontto ja sekava, mietin onko jotain rytmihäiriöitä tai aivohalvaus tulossa. Sitten tuli ihan valtava hikiaalto niin että koko keho kasvoja myöten meni litimäräksi. Aalto kesti minuutin verran ja sen jälkeen olin ihan väsähtänyt, tyhjä takki. Noita tuli sitten silloin tällöin parin vuoden ajan, sitten loppui. Alkoi 44-vuotiaana ja meni ohi tosiaan vaikka menkat vieläkin tulee, epäsäännöllisesti tosin.
Mitä muita oireita teillä on/oli vaihdevuosien aikana?
Varmaan ovat eri ihmisillä hyvin erilaisia, joillakin nopeita hulahduksia ja joillakin pitkiä kohtauksia.
Itse pääsin vaihdevuosista tosi helpolla. Muutaman kuukauden jaksolla oli muutama hetki, jolloin kehon läpi vyörähti yhtäkkiä jonkinlainen laavavirta.
Siis kirjaimellisesti kuuma aalto. Otsalle kohosi hiki ja naama punehtui.
Mutta menivät hyvin nopeasti ohi. Eikä näitä hulmahduksia tosiaan kestänyt kuin yhden kesän ajan, sitten loppuivat.
Eipä siitä paljoa nauti kun alkaa mummotauti.
Ne ovat siis hetkellisiä, kestävät parisen minuuttia. Vetävät ihon hikimäräksi, varsinkin kasvoista ja yläkropasta.
Minua ne eivät sinänsä kylläkään väsytä.
Niitä tulee yleensä vasta sitten, kun kuukautiset ovat jo loppuneet, ja voimakkaimmillaan ne ovat siinä vaihdevuosien alussa (siis vaihdevuosien, ei pre-menopaussin!). Monella ne kestävät vuosia, välillä laantuen ja välillä tihentyen. Itsellänikin on on ollut pari muutaman kuukauden taukoa, mutta sitten niitä on taas tullut.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Kuumien aaltojen voimakkuuteen voi vaikuttaa ihan luomustikin välttämällä alkoholin juomiata (juhlimisen jälkeen kuumia aaltoja tulee pari vk tiheästi) ja elämällä säännöllistä, terveellistä elämää liikkuen runsaasti.
Jos kuumat aallot ovat oikein pahat, voi harkita hormonihoitoa. Itselläni se ei tule kyseeseen, koska äidillä ja siskolla on molemmilla tässä iässä todettu rintasyöpä, enkä halua sitä riskiä nistaa entisestään hormonihoidolla.
En tosin ap usko, että sinulla on kuumista aalloista kyse, ainakaan vielä. Yleensä ne varsinaista menopaussia eli kuukautisten loppumista edeltävät oireet ainakin alkavat jollakin muulla, vaikkapa kuukautisten tihentymisellä ja runsastumisella.
N54
Pahimmillaan heräso monta krt yössä hikilammikossa.
Oneksi meni ohi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat siis hetkellisiä, kestävät parisen minuuttia. Vetävät ihon hikimäräksi, varsinkin kasvoista ja yläkropasta.
Niitä tulee yleensä vasta sitten, kun kuukautiset ovat jo loppuneet, ja voimakkaimmillaan ne ovat siinä vaihdevuosien alussa (siis vaihdevuosien, ei pre-menopaussin!). Monella ne kestävät vuosia, välillä laantuen ja välillä tihentyen. Itsellänikin on on ollut pari muutaman kuukauden taukoa, mutta sitten niitä on taas tullut.
Kuumien aaltojen voimakkuuteen voi vaikuttaa ihan luomustikin välttämällä alkoholin juomiata (juhlimisen jälkeen kuumia aaltoja tulee pari vk tiheästi) ja elämällä säännöllistä, terveellistä elämää liikkuen runsaasti.
Jos kuumat aallot ovat oikein pahat, voi harkita hormonihoitoa. Itselläni se ei tule kyseeseen, koska äidillä ja siskolla on molemmilla tässä iässä todettu rintasyöpä, enkä halua sitä riskiä nistaa entisestään hormonihoidolla.
En tosin ap usko, että sinulla on kuumista aalloista kyse, ainakaan vielä. Yleensä ne varsinaista menopaussia eli kuukautisten loppumista edeltävät oireet ainakin alkavat jollakin muulla, vaikkapa kuukautisten tihentymisellä ja runsastumisella.
N54
Kuumat aallot johtuu hormoneista.
Mutta lopeta silti dokaaminen, se on haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N54
Kuumat aallot johtuu hormoneista.
Mutta lopeta silti dokaaminen, se on haitallista.
Dokaaminen nostaa testosteronitasoa ja laskee estrogeenitasoa eli juurikin vaikuttaa hormoneihin. Etkö tätä perusseikkaa tiennyt?
En voi väittää edes dokaavani, sen verran harvoin juon alkoholia. Mutta niistä harvalukuisista kerroista olen todennut tuon pitävän paikkaansa.
Mulla alkoi pari kuukautta sitten rintasyöpälääkityksen myötä. Olen nyt 61-v. eikä aikaisemmin ollut kuumia aaltoja eikä mitään vaihdevuosioireita. Kuuma aalto tulee ihan yhtäkkiä ilman mitään ennakkovaroituksia. Kauhean kuumalta tuntuu rintakehästä ylöspäin minuutin tai kaksi korkeintaan, sitten mulle tuleekin kylmä, koska mulla on yleensä aina kylmä muutenkin. Hiki ei mulle tule, iho ei edes kostu. En ole koskaan hikoillut, mutta eipä hikoilu alkanut kuumissa aalloissakaan.
Täällä yksi mies jolla on ollut sellaisia n 50-vuotiaana. Ne iski usein öisin, niiden takia ei saanut nukuttua kunnolla. Se ei ole kuin kuume vaan sellaine outo olo, hirveä tunneherkkyys iskee ja samalla hikoilee.
Lekuri mittasi mun testosteroniarvoja mutta eivät olleet poikkeavia.
Mulla tulee sellanen hyvin outo ja huono olo hetkeksi, ja siitä tiedän, että aalto on iskemässä. Koko kroppa leimahtaa kuin tuleen ja tuntuu kiehuvan kuumalta, hiki nousee pintaan ja naama muuttuu punaiseksi. Kotona ollessa vähennän nopeasti vaatetusta, mutta kauheinta on olla vaikka kaupassa talvikamppeet päällä ja maski naamalla - se on TUSKAA!🥵 😫Eihän se kestä tosiaan kuin joitakin minuutteja, mutta kun niitä tulee välillä monen monta kertaa yössä ja päivässä, niin eipä ole kovin miellyttävää tämä elämä. Olen 48 ja kärsinyt jo muutaman vuoden, mutta menkkojen poisjäännin takia tämän kyllä kestää, koska ne olivat mulle kyllä vielä pahempi koettelemus.
Vaihtarit olleet jo n. 10 v. Pahinta edelleen yöhikoilu (yöpaidasta voisi vääntää nestettä, jos nukun alasti, sekä lakanat että peitto tulevat aivan märiksi), jonka jälkeen jäätävän kylmä. Tätä joka yö. Eräs luontaistuote auttaa aika paljon. Ilman sitä olisi aivan järjettömän kamalaa. Päivällä näitä tulee tod. harvoin enää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtarit olleet jo n. 10 v. Pahinta edelleen yöhikoilu (yöpaidasta voisi vääntää nestettä, jos nukun alasti, sekä lakanat että peitto tulevat aivan märiksi), jonka jälkeen jäätävän kylmä. Tätä joka yö. Eräs luontaistuote auttaa aika paljon. Ilman sitä olisi aivan järjettömän kamalaa. Päivällä näitä tulee tod. harvoin enää nykyään.
Mikä luontaistuote sinua auttaa? Miten ja kuinka paljon otat sitä?
Minulla on ollut noita kuumottelukohtauksia jo lähes 14 vuotta. Olen nyt 63.
Viimeiset menkat oli joskus 55-vuotiaana.
En hikoile naamasta enkä muutenkaan, eikä lakanoita tarvi vaihdella; kuumotus on sisäistä, kuin veri kiehuisi.
Tähän liittyy lievä ahdistuksen tunne, mutta ei mitään "paniikkihäiriötä".
Olen lukenut, että joillakin nämä oireet kestävät koko loppuelämän.
Tämä on ihan kauheata. Nukun kunnolla koko yös ehkä kerran-pari kuukaudessa..
Muulloin heräilen muutenhain tai siihen ahdistus/kuumotuskohtaukseen, ja on pakko heittää t-paita pois. Aiemmin minuakin yleensä vilutti kuumakohtauksen jälkeen mutta ei enää viime vuosina. En ole käyttänyt mitään hormonihoitoja ja alkoholia voin juoda _joskus_ yhden tölkin lonkeroa tai lasin viiniä ruoan kanssa.
Olen hoikahko, liikunnallinen, suht hyväkuntoinen.
Omia kokemuksia:
Kuumia aaltoja tulee tunnin - parin välein. Usein on ensin hienoisesti pahoinvoiva olo. Sitten kuumottaa sillä tavoin että haluan heittää paidan pois päältä (onneksi näin etätyöaikan se yleensä onnistuukin). Jotku tuolla sanoo että se alkaisi rinnasta, no ei siltä minulla tunnu, vaan pikemmin hartioista ja olkapäistä. Hiki kihoaa kasvoille, sydämen jyskytys voi tuntua. Tätä kestää joitakin minuutteja, sitten olo normalisoituu ja pitää taas pukea se paita. Yöllä usein herään kuumaan aaltoon, on viskattava peitto yltä pois. Sitten taas herään, kun on vilu. Pahinta on takki päällä jollain kauppareissulla, silloin naama kirjaimellisesti kylpee hiessä.
Hartiahuivi on ihan ehdoton vaate näin kuumien aaltojen merenkäynnissä: Pukeutuu johonkin vilpoisaan t-paitaan muuten, niin villaisella huivilla on nopeinta säätää vaatetusta, ja sentään jotain säädyllistä aina yllä myös silloin kun on tarve vähentää kerroksia.
Kopioin tämän tuolta aiemmasta linkistä:
Kuumia aaltoja esiintyy 70–80 %:lla naisista, mutta varsin hankalia ne ovat vain 20 %:lla. Tavallisimmin hikoilu kestää 2–7 vuoden ajan, mutta 10 %:lla oireita esiintyy vielä 10–20 vuoden kuluttua viimeisistä kuukautisista. Oireet ovat voimakkaimpia vaihdevuosien alussa. Kuumien aaltojen syntymekanismia ei tarkasti tunneta.
Unihäiriöt ovat tavallisia, ja ne liittyvät usein (mutta eivät aina) yöhikoiluun (ks. «Vaihdevuodet ja unihäiriöt»1). Huonosti nukuttuja öitä voi seurata päiväväsymys ja ärtyneisyys. Masentuneisuus, mielialan vaihtelut ja aloitekyvyttömyys liitetään vaihdevuosioireisiin, mutta oireiden yhteys estrogeenin puutteeseen on epäselvä
Minusta on kummallista ettei vaihdevuosioireiden syntymekanismeja tunneta, eli asiaa ei ole tutkittu tarpeeksi. Jos olisi, ehkä olisi tarjolla parempia hoitoja, eikä vain lisää naishormoneja. Varsinkin, kun monilla oireilla ei ole selvää yhteyttä naishormonivajeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kopioin tämän tuolta aiemmasta linkistä:
Kuumia aaltoja esiintyy 70–80 %:lla naisista, mutta varsin hankalia ne ovat vain 20 %:lla. Tavallisimmin hikoilu kestää 2–7 vuoden ajan, mutta 10 %:lla oireita esiintyy vielä 10–20 vuoden kuluttua viimeisistä kuukautisista. Oireet ovat voimakkaimpia vaihdevuosien alussa. Kuumien aaltojen syntymekanismia ei tarkasti tunneta.
Tämä on niin hassusti sanottu. Mulla nimittäin rupesi kuumia aaltoja olemaan kymmenen vuotta ennen (toistaiseksi) viimeisiä kuukautisia, jotka tuli 56-vuotiaana. Ja siis pahin aika tuntuu olevan ohi jo, eli pahinta oli silloin kun vielä oli kuukautiset.
Alkoivat 50 v ja käytin hormonihoitoa ja se auttoi, mutta sitten sin ilm hormonien takia rinatsyövän 60v ja sen jälkeen kuumat aallot alkoivat uudestaan ja ovat nyt kestäneet vaihtelevalla intesiteetillä yli 10 v.
T.mummeli 70+
Minuakin kiinnostaa. Olen vaihdevuosi-iässä, mutta ei ole ainakaan vielä kuumia aaltoja ollut. Sen sijaan lihaskipuja ja päänsärkyä on, joiden arvelen liittyvän tähän menopaussiin. Mielikin jotenkin herkistynyt. Onko muilla vastaavaa?