Mitä tekemistä lapsille?
Helsingissä on pääkalloliukasta ja vetistä, ei tuolla voi hiihtää, leikkiä lumessa tai edes leikkipuitoissa. Hoplopit ja uimahallit ovat kiinni. Vuoden aikana on kaikki afrikan tähdet ja muut lautapelit pelattu puhki ja nettikauppojen kaikki askarteluprojektit käyty läpi. Kirjastot ovat kiinni, että ei saa lukemistakaan ja minnekään ei pääse reissuunkaan.
Kommentit (15)
Eikö normaalilla lapsella pitäisi olla sen verran mielikuvitusta että saa kehiteltyä kivan leikin kotona. Miksi lapsille pitäisi koko ajan olla keksimässä jotain erityistä tekemistä? Miksei ne tavalliset leikit, piirtämiset, askartelut ja pieni hetki lastenohjelmaa riitä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö normaalilla lapsella pitäisi olla sen verran mielikuvitusta että saa kehiteltyä kivan leikin kotona. Miksi lapsille pitäisi koko ajan olla keksimässä jotain erityistä tekemistä? Miksei ne tavalliset leikit, piirtämiset, askartelut ja pieni hetki lastenohjelmaa riitä?
Itse olin lapsena se, joka järjesti naapurin lapsille olympialaiset ja kerhot, valjasti naapurin lasten vanhemmat kahvinkeittoon discoihin ja pikkujouluihin ja ohjasi tanhua ohjaajan apuna jo 8-vuotiaana. Silti rakastin niitä hetkiä, kun meillä oli jotain yhteisiä juttuja vanhempieni kanssa ja ne muistan yhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin lapsena se, joka järjesti naapurin lapsille olympialaiset ja kerhot, valjasti naapurin lasten vanhemmat kahvinkeittoon discoihin ja pikkujouluihin ja ohjasi tanhua ohjaajan apuna jo 8-vuotiaana. Silti rakastin niitä hetkiä, kun meillä oli jotain yhteisiä juttuja vanhempieni kanssa ja ne muistan yhä
Mikään noista ei onnistu koronamaailmassa. Kuusivuotiaasta kyse ja piirrettykin on nyt jo vuosi todella paljon.
Palapelejä, värityskirjoja.. Ja ihan perinteisiä nukke leikkejä ja mitä näitä nyt on
Kuusivuotiaalle mahtuu vielä kumpparit ja kurahousut jalkaan, sitten vain pulkkamäkeen. Meidän mäki oli sopivan pehmeä nyt, ei mennyt liian kovaa.
Leikkikää sellasta että lapsi saa kätkeä taloon tai vaikka pelkästään olohuoneeseen jonkin lelun ja vanhemman täytyy etsiä, lapsi voi antaa vinkkejä missä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, pointti olikin että eikö se tavallinen leikki tai piirtäminen yms. vanhemman kanssa ole ihan riittävää tekemistä.
Makkaroita paistamaan. Esim. Kannelmäessä on makkarapaikka ihan kävelytien varressa, ei tarvitse rämpiä missään Nuuksion jäisillä poluilla.
Normaalisti sanoisin että ei kannata kovin nuorelle läppäriä, kännykkää tms. antaa mutta korona-aikana tilanne muuttunut. Kunhan ei kaiken aikaa ole netissä, selkä ja niska siinä menee kuin toimistotyöläisillä.
Seistessä parempi käyttää kuin istuen.
Leipokaa yhdessä. Vaikka keksejä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvitsee tuntikausia liikuntaa päivittäin. Hiihtoloman nimikin antaa vinkkiä, että olisi tarkoitus ulkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Leipokaa yhdessä. Vaikka keksejä.
Mustikkapiirakoita, raparperipiirakoita.. (myykö ne edes raparperia kaupoissa, mustikkaahan saa pakasteesta jollei itse ole kerännyt)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään noista ei onnistu koronamaailmassa. Kuusivuotiaasta kyse ja piirrettykin on nyt jo vuosi todella paljon.
No nämähän olivatkin niitä mitä järjestimme ja niiden lisäksi ne vanhemieni järjestämätä olivat kivoja, vaikka itsekin toki osasin viihdyttää itseäni ja ystäviäni. Kotona meillä vanhempani pitivät mm. Musiikkitietokilpailua meille lapsille ( soitetaan biisiä alusta ja nopeiten vastannut saa pisteen), valmsitettiin yhdessä eri maiden ruokalajeja ja koristeltiin pöytä, katsottiin illalla siskonpetissä olohuoneessa elokuvia ja syötiin jotain herkkua, rakennettiin jäätelöbaari, käytiin "ajelulla" ( eli vaikka katsomassa missä vanhemmillani oli lapsuus - / nuoruusmuistoja). Lisäksi myös isäni oli ja on maailman paras kertomaan vanhoista asioista ja saa tarinat heräämään henkiin
minkä ikäisiä ?