Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perfektionistit pitävät itseään parempina ihmisinä,

Vierailija
26.02.2021 |

Läheisilleen ja tutuilleen ovat ärsyttäviä aina oikeassa olevia, joilla ei ole mitään ymmärrystä erilaisuudelle.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että erilaisuus on pitkälti koodi sille että ei tee omaa osuuttaan.

Vierailija
2/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän ei mene ollenkaan noin. Perfektionismihan on useimmiten kompensaatiota heikolle itsetunnolle ja sitä kautta virheiden tekemisen pelolle. Perfektionesteista itseään parempina pitävät ehkä korkeintaan narsistit/narsistiset ihmiset, joilla pohjimmiltaan on heilläkin hyvin hauras itsetunto, ja narsistinen kuori on luotu peittämään sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut perfektionistit mainostavat ominaisuuttaan kuin se olisi hyväkin asia.

Vierailija
4/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut perfektionistit mainostavat ominaisuuttaan kuin se olisi hyväkin asia.

Sehän on hyvä asia, koska se on täydellisyyttä.

Vierailija
5/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on varaa olla. Monellakaan ei. Ihan ok jos liittyy talonrakennukseen tai kuppikeikauskakkuun, muttei muuten.

Vierailija
6/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät pidä parempina, pyrkivät vaan parhaaseen eivätkä sittenkään ole omiin saavutuksiinsa tyytyväisiä. Kilpailevat vain itsensä kanssa, eivät siitä välitä vaikka sinä olisit minkälainen huithapeli.

Vierailija
7/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo perfektionismi ihan häiriönä ja en koe olevani muita millään tavalla?

Tuo perfektionismi on oikeasti todella uuvuttava häiriö. Mistään ei saa mielihyvää, jatkuvasti on tekemistä koska kaiken pitää olla täydellistä ja loputa uupumus vie, kun ei sitä jatkuvaa "tee tätä tee sitä, siivoa täydellisesti" taakkkaa jaksa.

Vierailija
8/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuo perfektionismi ihan häiriönä ja en koe olevani muita millään tavalla?

Tuo perfektionismi on oikeasti todella uuvuttava häiriö. Mistään ei saa mielihyvää, jatkuvasti on tekemistä koska kaiken pitää olla täydellistä ja loputa uupumus vie, kun ei sitä jatkuvaa "tee tätä tee sitä, siivoa täydellisesti" taakkkaa jaksa.

Koe olevan parempi siis

Vierailija
9/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkerat ja tunnolliset kympintytöt ovat perfektinistien aatelia. Toimii varmaan opiskellessa, mutta vie metsään työelämässä. Pilkkua viilataan, kun muut tekevät tulosta mutkat suoristaen. Sitten ihmetellään, kun hidasta ja pikkutarkkaa työtä ei liike-elämässä arvostetakaan. 

Vastareaktio on tietysti muiden tekemisten arvostelu ja perfektionismi itsekehun saralla.

Vierailija
10/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni parempana, nuorempana joskus pidin kuten monet nuoret muutenkin, mutta kyllä musta on ihan yhtä hyviä ellei paremmassa tasapainossa ihmiset, jotka eivät ole yhtä perfektionistisia. Kaipaisin itse sellaista vapautta ja onnea, mitä muilla, vähemmän perfektionistisilla on. Toisaalta kyllä nautin suunnattomasti kun täydellisistä suorituksista, jopa niiden hiomisesta. Sitten joskus taas ihan masentaa kuinka kaiken pitää olla itselle niin pienestä kiinni, että voisin olla onnellinen ja tyytyväinen. Isossa mittakaavassa mitään ei voi täydellisesti hallita ja saavuttaa sellaista täysin täydellistä. Välillä turhauttaa aika paljon. Mulla on ollut ystävä, joka korosti omaa perfetionismiaan, mutta oli mielestäni pikemminkin narsisti. Toki saattoi olla molempia, mutta perfektionismi ei mulle näkynyt. Itselläni on kyllä myös narsistisia piirteitä kuten jonkinlainen ihailun tarve (ei ihan överi), mutta hyvin tiedostan ne ja empatiakyky on voimakas. Oon kyllä monen mielestä ärsyttävä jos kerron rehellisiä näkökulmiani, joten aika vähän mulla on todellisia ystäviä ja yleensä mukailen joukkoa jos en näe sitä arvojeni vastaisena. En jaksa sellaisia, joille pitää esittää. Perfoktionismiin ei mulla muuten myöskään liity feikkaaminen vaan täsmällisten, huolellisesti harkittujen ja itselleni täydellisten tavoitteiden asettaminen. Varsinkin visuaalisuuteen ja sosiaalisuuteen(=/=suosio) liittyviä tavoitteita. En myöskään usko kaikkien päätyvän näkemään tavoitteita ei täydellisinä, mutta pidän kyllä ihmisestä joka niitä arvostaa.

Vierailija
11/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei mene ollenkaan noin. Perfektionismihan on useimmiten kompensaatiota heikolle itsetunnolle ja sitä kautta virheiden tekemisen pelolle. Perfektionesteista itseään parempina pitävät ehkä korkeintaan narsistit/narsistiset ihmiset, joilla pohjimmiltaan on heilläkin hyvin hauras itsetunto, ja narsistinen kuori on luotu peittämään sitä.

Ei mitenkään välttämättä. Perfektionismi voi myös olla kompensaatiota sille miten vajaaksi ympärillä olevien ihmisten panos jää. Maailmassa on monta rekkakuormallista ihmisiä jotka tekisi vaikka mitä jos ei tarvitsisi tehdä yhteistyötä keskinkertaisten kanssa.

Vierailija
12/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perfektionisti voi olla monista syistä.

Ei ihmisessa ole kaavoja jos olet x se tarkoittaa aina y.

Olen itsekin joissain asioissa perfektionisti. Minulla on ocd joka laukeaa stressistä. Voisin olla vaikka tyhjiössä ja olisin silti se fanaattinen siivooja mikä välillä olen. Tai ihon puunaaja. En kuvittele olevani muita parempi, välillä vain päässä naksahtaa.

Ns kympin tyttö taitaa esim tehdä sitä muita varten, miellyttääkseen.

Vierailija
13/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakukissa kirjoitti:

Olen itsekin joissain asioissa perfektionisti. Minulla on ocd joka laukeaa stressistä. Voisin olla vaikka tyhjiössä ja olisin silti se fanaattinen siivooja mikä välillä olen. Tai ihon puunaaja. En kuvittele olevani muita parempi, välillä vain päässä naksahtaa.

Miksi se kympintyttö sitten vaatii siitä arvostusta ja samaa täydellisyyttä muiltakin?

Vierailija
14/14 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakukissa kirjoitti:

Miksi se kympintyttö sitten vaatii siitä arvostusta ja samaa täydellisyyttä muiltakin?

Jos se sinun tuntemasi vaatii, niin en hänen syistään tiedä.

Minä en tunne sellaisia jotka vaatisivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä