Te jotka olette kulkeneet metrolla eri maissa. Kuuleeko vastaavaa metelöintiä siellä kuin mitä Suomen metrossa kuulee?
Lapset rääkyy ja mekastaa, aikuiset elämänkoululaiset puhuu huutamalla, teinit puhuu ja kuuntelee videoita kaiuttimella, aikuiset eukot määkii puhelimeen yksityisasioistaan kuten gynekologikäynneistään.
Onko tällaista missään muualla kuin Suomessa ja jos on, niin missä?
Kommentit (37)
Kreikassa ja Lontoossa oon kulkenut. Samanlainen meininki.
Ei tietenkään. Esim. Espanjassa muuten kovin äänekkäät ihmiset hiljenevät täysin kun istuvat metroon. Eikun...
Suomen metro on hiljaisin, jossa olen matkustanut.
Kyllä, ainakin lontoossa sinne metroon tulee usein mölyapinalauma huudattamaan musiikkia jollain friikkiesityksellä, tarkoituksena joko kerjätä tai pölliä rahaa.
Et ole ap tainnut juuri Suomen rajojen ulkopuolelle poistua.
Siitä nyt on pari vuotta, kun Helsingissä oon käynyt, mutta asuin kuitenkin Helsingissä 10 vuotta elämästäni. Helsingissä on kyllä yleensä julkisissa tosi hiljaista.
Ainakin Tukholmassa metelöidään. Myös Saksan suurkaupungeissa iltaisin teinit metelöi.
Minusta taas tuntuu että kun kuljin vielä usein Espoosta yliopistolle, kukaan ei yleensä päästänyt ääntäkään, kaikki vaan tuijotti kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ap tainnut juuri Suomen rajojen ulkopuolelle poistua.
Siksihän minä kysynkin niiltä, jotka ovat matkustelleet?
Ap
Espanjassa junassa oli jumalaton möly. Ihan oksatpois meno, suomalaisiin hissukoihin verrattuna.
Täällä lähijunissa mölysi kerran italiaanot. Toki noi työakkaporukat junissa kälättävät .
Espanja lienee ainoa missä puhetta on kunnolla kuulunut. Ja mikä vika siinä on ? Lontoossa ovat hiljaa mutta riippuu likö linka, voi möykkä olla aikakoinen (kirskuntaa ym) jos vanha tube.
Monissa maissa puhutaan suomalaisiin verrattuna huutamalla, huudahdellaan ja nauretaan isoon ääneen. Varsinkin nuoret. Joskus ihan säikähtää.
Sen sanon että ruokakaupoissa ulkomailla lapsiperheet eivät käyttäydy niinkuin se olisi joku hoplop.
Pari vuotta on tullut työmatkalla ravattua Ruoholahti-Otaniemi -väliä, eikä metrossa ole käytännössä koskaan mitää metelöintiä, edes puheensorinaa kuulee melko harvoin.
Yhden (1) kerran on tullut englantia puhuva tyyppi pummaamaan rahaa nyyhkytarinalla, se insidentti poislukien on saanut olla rauhassa.
Kerroin kerran ulkomailla kosmetologille, että Suomessa junavaunussa voi olla ihan hiljaista, vaikka se on täynnä ihmisiä. Hän nauroi ja piti ajatusta ihan hassuna.
Kellään omakohtaisia kokemuksia Japanin metrosta? Kuulemma päinvastainen käytösetiketti kuin täällä, saanut kuvan että siellä voisin matkustaa metrolla ihan mielelläni.
Esim. Barcelonassa ihmiset istuu ihan hipihiljaa. Ja Lontoossa kans. Ei puhuta mitään, eikä katsota keneenkään päin. Niillä on se luonne sellainen, että hiljaa tavataan olla.
No niin. Tämä oli sitä sarkasmia. Ei ne ole hiljaa.