Mille aloille psykoosisairaus ei ole este?
Olen 26-vuotias, enkä ole lukion jälkeen suorittanut lainkaan opintoja tai tehnyt töitä. Olen siis kuntoutuja.
KELA ei vielä suosittele ammatillista kuntoutusta, mutta haluaisin kuitenkin yrittää jotain.
Olen selaillut ammattikoulun aloja, ja (vaikeat) mielenterveysongelmat ovat useinkin este. Nuorison kanssa olisi ihana tehdä töitä, mutta se on luonnollisesti poissuljettu ala.
Ja haluaisin siis tehdä jotain sosiaalisesti kehittävää. Unelma-ammattini oli sairaanhoitaja, mutta sinnekin on tarkat terveysvaatimukset, eikö olekin?
Pärjäisin kyllä varmasti, mutta minut taidetaan karsia jo hakiessa.
Mitä alaa kokeilla? Laborantiksi varmaan pääsisin, mutta en koe alaa omakseni. Enkä pintakäsittelijää, minun suurin haasteeni koulussa oli se, ettei kynä tahdo pysyä kädessä.
Onko ideoita heitellä ilmoille, ennen kuin kyselen joltain ammatinvalintapsykologilta?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ravintola-alaa, koska siellä on paljon stressiä ja kiusaamista. Sellainen voi aiheuttaa takapakkia kuntoutumiseen.
Suosittelisin jostain esim rakennusalaa tai maisemointia/puutarhaa tai kiinteistöhuoltoa.
Kiusaamista voi olla ihan kaikilla aloilla että ei kiusaamisen perusteella kannata sulkea tiettyjä pois.
Stressi, kiire ja vastuu lisäävät huonovointisuutta. Kyllä aloissa on eroja, palkka voi tosin olla vaatimaton jossain kiinteistönhoidossa tai siivouksessa, mutta aika rauhassa saat hoitoalaan verrattuna tehdä työsi. Monelle tämä sopii.
Itse kävin siivoojien töitä tekemässä ja se ei todellakaan ole mitään "rauhallista" työtä.
Väkivallan uhka on silti olematon. Pomo voi käydä valittamassa mutta eipä juuri muut. Kiire voi olla mutta jos teet mokia niin mitä kauheuksia ei tapahdu. Olettaen ettet ole ihan tumpelo ja ymmärrät rajoja. Mutta siis: yhtään siivoojien työtä vähättelemättä siellä voi olla vähän dille edelleen. Kunhan työn jälki on riittävän hyvää ja käyttäytyy huomaamattomasti.
Itse olin siivoamassa kauppoja, joissa oli ihan järkyttävä kiire. Pitää olla todella hyvä kunto, että siinä vauhdissa pysyy mukana ja töistä kotiin pääsee vasta keskellä yötä, milloin ei ainakaan naisena tunnu kovinkaan turvalliselta mennä kotiin. Ja jos mokia tekee, niin pomolta saa vähän liikaakin palautetta, mikä lannistaa motivaatiota ja pitää siivota samaan tahtiin muiden työkavereiden kanssa, koska tiettyyn aikaan tehdään tietyt asiat.
En suosittele siivousta kenellekkään, ainkaan tuollaista kauppojen/baarien/yritystilojen siivoamista, jos ei kestä fyysistä raskasta työtä ja kiirettä. Ehkä joidenkin kotien siivoaminen on vähän rennompaa.
Ole yhteydessä koulun opoon, häneltä saa ammatinvalinnan ohjausta.
Väkivallan uhka on silti olematon. Pomo voi käydä valittamassa mutta eipä juuri muut. Kiire voi olla mutta jos teet mokia niin mitä kauheuksia ei tapahdu. Olettaen ettet ole ihan tumpelo ja ymmärrät rajoja. Mutta siis: yhtään siivoojien työtä vähättelemättä siellä voi olla vähän dille edelleen. Kunhan työn jälki on riittävän hyvää ja käyttäytyy huomaamattomasti.