Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovien nuorten vieroksuminen ja sulkeminen ulkopuolelle nuorten piireissä

Kaikkea syrjintää vastaan
26.02.2021 |

Itse en ole uskovainen ja määrittelen itseni ateistiksi, mutta kiusaaminen ja syrjintä ovat silti asioita ja epäkohtia joita en vain voi sietää. Se muutos minkä olen viimevuosina havainnut tapahtuneen nuorten parissa on huolestuttava kehityskulku ja käännös huonompaa ja on verrattavissa koulukiusaamiseen. Uskonnonvapaus on ihmisoikeus ja sen pitäisi antaa jokaiselle oikeuden uskoa tai olla uskomatta, kuitenkin jos nuori myöntää uskovansa tai olevansa uskossa niin häntä katsotaan kieroon ja sitten paheksutaan seläntakana ja pidetään tätä uskovaista pöpinä ja jopa sairaana. Tämän jälkeen alkaa nuoren hihhuliksi leimaaminen ja sosiaalisten piirien ulkopuolelle sulkeminen jolloin nuori jää täysin yksin, sillä muut nuoret vieroksuvat tätä joka uskoo ja pelkäävät itse leimaantuvansa hulluksi. Tämä on todella surullista ja on masentavaa olla todistamassa tällaista tapahtumakkaarta useita kertoja. Lopultakin yksin jätetyt ja ulkopuolelle suljetut nuoret on ohjattava puhumaan psykologille sillä tämä on heille todella raskasta. Ja kyse on kuitenkin nuorista joista tulisi kasvaa terveitä ja tasapainoisia aikuisia.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovathan nimenomaan hakeutuvat omiin piireihinsä viimeistään teini-iässä.

Vierailija
2/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylällä hyljeksittiin ei-uskovia.

Että näin. Kiusaaminen on aina väärin, mutta ehkä uskonto asiat tulisi jättää koulun ulkopuolelle kerta joskus aiemmin ateisteja sorsittiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vain olisi niin, että uskovainen nuori olisi ensin paheksunut muiden uskonnottomuutta ja tekemisiä? Monella uskovaisella on vegaanien, vihreiden ja kommunistien tapaan tapana tuputtaa omaa ajatusmaailmaansa.

Vierailija
4/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla on merkillinen tapa hakeutua itsellen mieleiseen seuraan.

Vierailija
5/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkki jo kiinni ja palaas Ap takaisin nukkumaan. Heräät sitten uudestaan kun pää on selvä niin jää tallaiset houruilut. Fiksut ja järkevät nuoret kyllä tietävät mitä tekevät.

Vierailija
6/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kylällä hyljeksittiin ei-uskovia.

Että näin. Kiusaaminen on aina väärin, mutta ehkä uskonto asiat tulisi jättää koulun ulkopuolelle kerta joskus aiemmin ateisteja sorsittiin.

Usko on jokaisen oma yksityisasia. Hyvä pitää omana tietonaan, mutta muille siitä ei ole mikään pakko kertoa ja jakaa.

Vierailija
7/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret joilla on järkeä ja älliä päässä tietää kenen kanssa ei kannata olla missään tekemisissä. Varsinkaan hullujen. Ovat siis fiksuja nuoria.

Vierailija
8/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret tekee niinkuin on ajan henki. Puhutaan suvaitsevaisuudesta mutta ajattelutapa on moninkerroin ahtaampaa kuin vaikkapa 70-luvulla jolloin itse olin teini. Tällä palstalla ihan sama meno.

Vierailija
9/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpiirissämme oli vakaasti uskova nuori lukioaikana. Hieno tyyppi, mutta filosofiset keskustelumme satuttivat aika paljon meitä seksuaalivähemmistöön kuuluvia. Fokus oli aina meidän syntisyydessämme, jota uskova muka tarkasteli ulkopuolelta.

Vierailija
10/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset suvaitsevat erilaisuutta aina vain vähemmän. Ja päälle hlvetillinen epäluulo niitä toisia kohtaan. Ajatellaan varmuuden vuoksi pahimman kautta.

Ajaudumme vähitellen omiin porukoihimme tällä menolla. Ja porukat ei kun pienenee kun naapurikin alkaa jo vaikuttaa oudolta....

Vierailija
11/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan 2000-luvun vaihteen kouluajoiltani uskovaiset pahimpina ulkopuolelle sulkijoina ja moraalinvartijoina. Ei tuntunut kivalta kuulla olevansa syntinen, jonka puolesta rukoillaan. Eniten koin persoonani lyttäämistä uskovaisten suunnalta, en suosituilta tai tupakkaringiltä.

Aikuisena päädyin monen mutkan kautta töihin seurakunnalle ja tapasin siellä aikuisia, maltillisia ja mukavia uskovia. Ne harvat nuoret jotka kirkossa kävivät olivat ihan samanlaisia kuin silloin 15 vuotta sitten: täynnä jotain outoa raivoa ja hybristä. Nuoria, ehdottomia, erehtymättömiä, ja tekevät muille selväksi jos nämä eivät täytä samoja normeja. Ehkä ikä ja elämänkokemus korjaavat asian?

Vierailija
12/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväpiirissämme oli vakaasti uskova nuori lukioaikana. Hieno tyyppi, mutta filosofiset keskustelumme satuttivat aika paljon meitä seksuaalivähemmistöön kuuluvia. Fokus oli aina meidän syntisyydessämme, jota uskova muka tarkasteli ulkopuolelta.

On hyvä opetella keskustelemaan syvällisesti ilman että keskustelu menee heti tunteisiin jolloin syntyy hedelmällistä vuorovaikutusta joka auttaa ymmärtämään kumpaakin osapuolta. Olen itsekin homo ja keskustellut asiasta monta kertaa uskovaisten kanssa ilman että se satuttaa minua ja siitä on ollut paljon hyötyä, ensinnäkin olen itse oppinut ymmärtämään miksi itse kukin yksilö vastustaa homoutta ja toiseksi keskustelu on pehmentänyt heidän mielipiteitään homoseksuaalisuudesta ja saanut heitä ymmärtämään asiaa paremmin.

Vierailija
13/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää että tuomitseva nuori suljetaan ulkopuolelle...

Vierailija
14/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella paljastui että yksi meidän luokalla uskoi horoskooppeihin. Kyseiselle oppilaalle naurettiin, häntä pilkattiin, vietiin tavaroita, varastettiin reppu, potkaistiin ruokalassa käsistä lattialle ja ryhmätyötunneilla jätettiin yksin. Eli kyllä, kyllä nuoret voivat olla todella julmia toisiaan kohtaan jonkin pienenkin syyn takia.

Vierailija
15/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvä opetella keskustelemaan syvällisesti ilman että keskustelu menee heti tunteisiin jolloin syntyy hedelmällistä vuorovaikutusta joka auttaa ymmärtämään kumpaakin osapuolta. Olen itsekin homo ja keskustellut asiasta monta kertaa uskovaisten kanssa ilman että se satuttaa minua ja siitä on ollut paljon hyötyä, ensinnäkin olen itse oppinut ymmärtämään miksi itse kukin yksilö vastustaa homoutta ja toiseksi keskustelu on pehmentänyt heidän mielipiteitään homoseksuaalisuudesta ja saanut heitä ymmärtämään asiaa paremmin.

Kiitos neuvosta. Yllättäen aikuisena tosin osaan tämän jo.

Uskova ystävänikin on ystäväni edelleen ja kyllä, hänen mielipiteensä ovat pehmentyneet.

Julkisessa keskustelussa harmikseni usein noudatetaan edelleen mallia, jossa konservatiivinen osallistuja edustaa maailmankatsomusta ja hänen kumppanikseen asetetaan vähemmistön edustaja, joka joutuu kuulemaan epäasiallisuuksia omasta itsestään.

Vierailija
16/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näden sairaiden kanssa ei kannatakaan keskustella ollenkaan. Kristityt vaativat vain homoille kuolemaa ja vaativat naisia takaisin hellan ja nytkin väliin koska ovat vain niin vatun tyhmiä. Minulla on oikeus suuttua sillä se todella ärsyttää ja ottaa päähän.

Vierailija
17/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset nuoret eivät osaa muuta kuin tuomita toisia, paheksua ja kirota muita syvimpään helvettiin. Sinusta sellaisia ei saisi karttaa, sulkea ja vältellä?

Vierailija
18/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo uskovaisten sulkeminen ulkopuolelle ole ihan sallittua ja ennemminkin suotavaa kuin asia jota tulisi välttää.

Vierailija
19/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

päinvastoin. uskovat sulkevat ulkopuolelle tavalliset ihmiset. suviseurojen ja muiden uskovaisten suurtapahtumien päätarkoitus on se, että saadaan nuoret pariutumaan kaltaistensa oikeauskoisten kanssa

Vierailija
20/25 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku uskoo haamuihin, niin tottakai tavalliset ihmiset vieroksuvat sitä