Ylellä hyvänmielen juttu nuorista jotka harjoittelevat jääradalla ajamista Kotkassa ja tapaavat toisiaan, harmillista vaan ettei kukaan tiedä kuka kauas saaristoon ulottuvan jääradan on alunperin tehnyt, ei ainakaan kaupunki!
https://yle.fi/uutiset/3-11809970?origin=rss
Yle hehkuttaa miten taitavasti nuoret ajavat peräkkäin merenjäällä. Pikkukolhuja on tapahtunut muutamia kilometrejä avomerelle jatkuvalla jääradalla.
Jäärata on täysin valvomaton, jään paksuutta ei ole mitattu mistään kohti. Peräkkäin ajetaan kun pohjoisen virallisilla jää teillä on jäänpaksuus mittaukset päivittäin ja 50 metrin turvavälit!
Siis täysin vastuuton juttu Yleltä. Kaikkialla varoitellaan heikoista jäistä ja Yle suitsuttaa kun nuoret lähtevät jostain syrjäisestä venesatamasta lähtemään täysin tuntemattomiin olosuhteisiin jäälle autolla!
Tuonne kun nuoret uppoaa niin sitten on suru!
Kommentit (6)
Ongelmat tuntuu suomessa tulevan vasta kun joku taho ottaa jotain virallisesti hoitaakseen. Sitten on yhtäkkiä niskassa jumalaton lista vaatimuksia ja velvoitteita ja vastuuta valvonnasta, ohjauksesta, kontrolloinnista.
Sama tämän helsinkiläisen pulkkamäen kanssa jossa tapahtui onnettomuus laskiaisena. Helsinki ei halua sitä ruveta valvomaan ja ohjeistamaan porukkaa koska siinä tulee vaan vaatimuksia niin paljon ettei homma enää kannata.
Ehkä sitä byrokratiaa voisi oikeasti rajoittaa koska ei tääkään toimi.
Jäärata nimenomaan on turvallinen paikka opetella auton hallintaa liukkaalla, mutta suomessahan nuo on eri syistä saatu kiellettyä vuosien mittaan monessakin paikassa. Kuivan kelin liukasradasta puuttuu ne lumipenkat, lisäksi nää radat on paljon lyhyempiä. Yleensä myös niin varattuja autokouluille ettei niihin taviksia mahdu.
Ennen osattiin ajaa takavetoautoilla talvellakin, kun tiedettiin miten ne käyttäytyy liukkaalla, koska oli harjoiteltu jääradoilla. Nykyään en uskaltaisi esim. vaimoa päästää talvella liikenteeseen sellaisella.
Vierailija kirjoitti:
Jäärata nimenomaan on turvallinen paikka opetella auton hallintaa liukkaalla, mutta suomessahan nuo on eri syistä saatu kiellettyä vuosien mittaan monessakin paikassa. Kuivan kelin liukasradasta puuttuu ne lumipenkat, lisäksi nää radat on paljon lyhyempiä. Yleensä myös niin varattuja autokouluille ettei niihin taviksia mahdu.
Niin on, ei tarvitse parkkipaikoilla tai liikenteessä leikkiä. Omassa nuoruudessa tuli vietettyä paljon aikaa noilla radoilla, niitä kyllä olikin vähän jokapuolella. Hyviä muistoja ja jos löytyisi vieläkin läheltä niin voisi käydä perhevankkuria siellä vähän koe ponnistamassa, yhtenä asiana olisi mielenkiintoista tietää missä kohtaa tekniikka pettää luistoestojen ym kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäärata nimenomaan on turvallinen paikka opetella auton hallintaa liukkaalla, mutta suomessahan nuo on eri syistä saatu kiellettyä vuosien mittaan monessakin paikassa. Kuivan kelin liukasradasta puuttuu ne lumipenkat, lisäksi nää radat on paljon lyhyempiä. Yleensä myös niin varattuja autokouluille ettei niihin taviksia mahdu.
Niin on, ei tarvitse parkkipaikoilla tai liikenteessä leikkiä. Omassa nuoruudessa tuli vietettyä paljon aikaa noilla radoilla, niitä kyllä olikin vähän jokapuolella. Hyviä muistoja ja jos löytyisi vieläkin läheltä niin voisi käydä perhevankkuria siellä vähän koe ponnistamassa, yhtenä asiana olisi mielenkiintoista tietää missä kohtaa tekniikka pettää luistoestojen ym kohdalla.
Just niin! Mutta kuka on vastuussa jääratojen pidosta?
Kun siellä jäällä tapahtuu onnettomuus niin jääradan pitäjää syytetään vamman tai kuolemantuottamuksesta.
Ei järjestelmällistä aurausta
Jääradan taustat ovat hämärän peitossa. Kotkan kaupungilta kerrotaan, ettei sillä ole jääradan kanssa mitään tekemistä. Herralankaan tiedossa ei ole, että kukaan kävisi sen kummemmin aurailemassa jäärataa.
– En tiedä, oliko sinne joku tehnyt pohjaa aiemmin. Sitten siellä on vain ajettu, siitähän se rata muodostuu, sanoo Herrala.
Nuorten mukaan jäärata on houkutellut paikalle nuorison lisäksi vanhempaakin väkeä.
– Iltapäivisin täällä on käynyt perheenisätkin testailemassa tuolla radalla, kertoo Sofia Hurtta.
Hyviä harjoittelumahdollisuuksia
Nuorten mielestä jääradalla ajaminen on hyvä mahdollisuus harjoitella auton hallintaa liukkaan kelin olosuhteissa.
– Luntahan siellä on ympärillä, niin ei siellä mihinkään päin voi ajaa, sanoo Tatu Kotiranta.
Jos jokin käännös menee pitkäksi, pehmeistä lumipenkoista pääsee läpi. Riskinä on toki toiseen autoon osuminen, jos ajetaan liian lähekkäin.
– Onhan täällä niitä pari käynyt, mutta niistä opittiin, että pidetään kunnon turvavälit. Hyvin tuolla ovat mahtuneet kaikki ajamaan, kertoo Jenni Herrala.