Muita erittäin harvoin ulostavia?
Olen tänä vuonna alkanut pitämään hieman kirjaa siitä, kuinka usein käyn kakkelssonilla ja olen hämmentynyt, kun tajusin, kuinka harvaksi tahtini on mennyt. Olen siis aiemmin ollut siinä uskossa, että käyn vääntämässä joka 3-4 päivä, mutta nyt karu totuus on paljastunut, sillä tammikuussa kävin vain viisi kertaa ja tässä kuussa olen käynyt neljä kertaa, eli 7,5 viikkossa yhdeksän kertaa. Kolme ensimmäistä viikkoa tammikuussa meni kerta viikossa tahdilla.
Syön mielestäni melko normaalisti ja herkkujakin syön. Olen normaalin painon ylärajoilla (bmi 23,5). En siis koe ummetusta ja torttu tulee mielestäni ihan normaalisti. Paskahätä tosin iskee aika nopeasti sitten kun iskee, sitä ennen ei juurikaan tuntemuksia. Ulosteen koostumus mielestäni melko normaali, ei kova, eikä löysä.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän kuituja etkä ilmeisesti juuri liiku.
Väärin arvattu. En minä varmaan mitenkään hillittömästi kuituja syö, mutta en nyt ihan mitättömästikään. 6 ruisleivän siivua kuluu päivässä helposti ja kaurapuuroa syön joka aamu. Lisäksi marjoja menee jonkun verran ja yhden hedelmän syön päivässä.
Liikunnassa taas tuskin kovinkaan moni mamma minua pätkii, nimittäin hyötyliikunnan lisäksi (lumityöt nurmikonleikkuu klapihommat ym) pyöräilen ja kävelen sekä jonkun verran hiihdän. Kävely tosin on vähentynyt sen myötä kun pyöräily on lisääntynyt. Pyöräily onkin ylivoimaisesti yleisin liikunnan muotoni. Näin talvisi se tosin on minimissään, eli vain 200-300 km kuukaudessa, kun taas kesäkuukausina kuukausitahti nousee jopa yli tuhannen kilometrin. Pisimmät lenkit kesällä yli 100 kilometriä. Keskimääräiset lenkit kesällä 50-70 kilometriä. Rakastan pyöräilyä etenkin helteillä ja silloin meneekin helposti se yli 100 kilsaa päivässä. Valitettavasti niitä hellepäiviä on vuodessa kovin vähän.
Eli liikunnan puute ei ainakaan selitä harvaa ulostustahtiani, tuskin kuidun puutekaan.
ap
Suolistoinfektio. Parkinsonin tautia sairastavilla on esimerkiksi aina ummetusta. Kyse EI OLE tulehduksellisesta suolistosairaudesta, kuten Crohnin taudista. Vaan se on samantyyppinen infektio suolistonseinämissä kuin parodontiitti suussa. Ei näkyvä. Esim. vetyperoksidi, 35% tuhoaa kyllä kaiken infektion, mutta sitä on niin paljon, ettei kannata mitään pommia pudottaa suolistoon. Kun infektio rupeaa tuhoutumaan, niin kudokset rupeavat verestämään, koska mikrobit ovat kaivautuneet syvälle kudoksiin. Tämäntyyppiset infektiot suolistossa ovat juurikin syy aineenvaihduntasairauksiin ja diabetekseen.
Mulla 3-4 päivän välein kakkaaminen on ihan normaalia. Syön monipuolisesti ja työssäni liikun päivittäin. Vettäkin yritän juoda pitkin päivää. Jos neljän päivän yli menee niin alkaa jo tuntua vatsassa. Muuten ei tunnu että olisi ummetusta ja koostumus on aivan pehmeä. Pisin aina ulostamatta on ollut reilu viikko ja sen ulos puskeminen jälkeen en ole koskaan päästänyt tilannetta niin pitkälle. Söin silloin huonosti. Itse en voisi kuvitella että monta kertaa päivässä pitäisi kakata, silloin olen sairas ja ripulilla.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikkoon itselläkin yleensä, nyt ollut neljän päivän välein. Sama homma koko ikä eli 40 vuotta, ihan sama mitä olen syönyt tai kuinka paljon liikkunut tahi painanut jne.
Juuri näin!
Mukava kuulla, että täällä on sentään edes yksi kohtalotoveri. Eli tosiaan se syömisten määrä, koostumus, tai tahti ei juurikaan istuntojen määrää muuta, eikä myöskään liikunnan määrä.
Olen sinua yli 10 vuotta vanhempi ja koko ikäni olen minäkin harvakseni vääntänyt. Tosin minulla niin päin, että ikää myöden tahti jopa hieman harventunut.
Koetko sen jotenkin ongelmana? Onko sinulla ummetusta, tai muuten vaan tuskallinen olo, onko ulostamisessa ongelmia, entä sen koostumuksessa?
Itselläni hämmentää se, että vaikka edellisestä istunnosta olisi viikkokin aikaa, niin olo on ihan normaali ja väännössäkään ei mitään ongelmaa.
ap
Minulla noin kolmen päivän välein. Tosin kolmantena päivänä alkaa olla ilmavaivoja ja närästystä, kun suoli niin täysi. Nuorena kävin 1-2 päivän välein, joten on iän myötä hidastunut.
Mulla on sellainen matkasuolisto. Heti kun lähden reissuun, harvenee vessakäynnit. Kompaktisti pari kertaa viikossa. Se oli kätevää siihen aikaan, kun telttailtiin pitkin maailmaa tai tehtiin pitkiä matkoja, joissa ainoastaan karmeat vessat tai puskap*skat olivat vaihtoehtoina. Nyt ei olisi enää tarve, mutta silti niin käy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 3-4 päivän välein kakkaaminen on ihan normaalia. Syön monipuolisesti ja työssäni liikun päivittäin. Vettäkin yritän juoda pitkin päivää. Jos neljän päivän yli menee niin alkaa jo tuntua vatsassa. Muuten ei tunnu että olisi ummetusta ja koostumus on aivan pehmeä. Pisin aina ulostamatta on ollut reilu viikko ja sen ulos puskeminen jälkeen en ole koskaan päästänyt tilannetta niin pitkälle. Söin silloin huonosti. Itse en voisi kuvitella että monta kertaa päivässä pitäisi kakata, silloin olen sairas ja ripulilla.
Kiitos kommentistasi. Tämäkin vahvistaa käsitystäni, etten sentään aivan alieni ole ;)
Minulla ei koskaan ole tainnut ihan yli viikon taukoa ulostamisessa ollut, vaan se viikko ollut aikalailla maksimi, mutta tuolloinkaan ei ulostamisessa mitään ongelmia ollut.
Tuosta monta kertaa päivässä ulostamisesta olen tismalleen samaa mieltä. Jos todella joutuisin ulostamaan useammin kuin kuin kerran päivässä niin silloin olisin totaaliripulilla ja anaalista tulisi pelkkää vetistä kuraa. Tosin ripulillakaan en ole ollut vuosikausiin, joten enpä ole tuotakaan kokenut aikoihin.
ap
Tuleeko sieltä sellainen metrinen boa?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän k2uituja etkä ilmeisesti juuri liiku.
Väärin arvattu. En minä varmaan mitenkään hillittömästi kuituja syö, mutta en nyt ihan mitättömästikään. 6 ruisleivän siivua kuluu päivässä helposti ja kaurapuuroa syön joka aamu. Lisäksi marjoja menee jonkun verran ja yhden hedelmän syön päivässä.
Liikunnassa taas tuskin kovinkaan moni mamma minua pätkii, nimittäin hyötyliikunnan lisäksi (lumityöt nurmikonleikkuu klapihommat ym) pyöräilen ja kävelen sekä jonkun verran hiihdän. Kävely tosin on vähentynyt sen myötä kun pyöräily on lisääntynyt. Pyöräily onkin ylivoimaisesti yleisin liikunnan muotoni. Näin talvisi se tosin on minimissään, eli vain 200-300 km kuukaudessa, kun taas kesäkuukausina kuukausitahti nousee jopa yli tuhannen kilometrin. Pisimmät lenkit kesällä yli 100 kilometriä. Keskimääräiset lenkit kesällä 50-70 kilometriä. Rakastan pyöräilyä etenkin helteillä ja silloin meneekin helposti se yli 100 kilsaa päivässä. Valitettavasti niitä hellepäiviä on vuodessa kovin vähän.
Eli liikunnan puute ei ainakaan selitä harvaa ulostustahtiani, tuskin kuidun puutekaan.
ap
Mitä mammoittelet, vaari?
No ei ole ihme että olet ummella jos lasket pyörällä ajamisen liikunnaksi. Liikutko myös autoillen?
Vierailija kirjoitti:
Kahvia kun juo sellasen Taiga-mukillisen verran, niin jo lentää paska. Eikä yleensä edes yksi kerta riitä.
Ehkä sinulla, mutta ei minulla.
Kuinka paljon te oikein syötte kun pitää useampi kerta päivässä sontia? Hyh!
Mä oon laiha, syön aika vähän ja käyn kakalla kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikkoon itselläkin yleensä, nyt ollut neljän päivän välein. Sama homma koko ikä eli 40 vuotta, ihan sama mitä olen syönyt tai kuinka paljon liikkunut tahi painanut jne.
Juuri näin!
Mukava kuulla, että täällä on sentään edes yksi kohtalotoveri. Eli tosiaan se syömisten määrä, koostumus, tai tahti ei juurikaan istuntojen määrää muuta, eikä myöskään liikunnan määrä.
Olen sinua yli 10 vuotta vanhempi ja koko ikäni olen minäkin harvakseni vääntänyt. Tosin minulla niin päin, että ikää myöden tahti jopa hieman harventunut.
Koetko sen jotenkin ongelmana? Onko sinulla ummetusta, tai muuten vaan tuskallinen olo, onko ulostamisessa ongelmia, entä sen koostumuksessa?
Itselläni hämmentää se, että vaikka edellisestä istunnosta olisi viikkokin aikaa, niin olo on ihan normaali ja väännössäkään ei mitään ongelmaa.
ap
Rytmi tuosta puuttuu, että millainen syömisissä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen matkasuolisto. Heti kun lähden reissuun, harvenee vessakäynnit. Kompaktisti pari kertaa viikossa. Se oli kätevää siihen aikaan, kun telttailtiin pitkin maailmaa tai tehtiin pitkiä matkoja, joissa ainoastaan karmeat vessat tai puskap*skat olivat vaihtoehtoina. Nyt ei olisi enää tarve, mutta silti niin käy.
Jos vaihtoehtoina olisi ihmisiä samassa huoneistoissa, tai puskapaskat, niin valitsisin ehdottomasti jälkimmäisen. Itseasiassa olen niin joskus nuorempana tehnytkin :)
Oltiin uuden kumppanin kanssa viikonloppu hänen vanhempiensa mökillä, jossa oli sisävessa. En kehdannut mennä uuden kumppanin kuullen vessaan, vaan valehtelin, että käväsen metsässä katsomassa onko siellä paljon mustikoita ja kävelen samalla pienen lenkin ja otin vaivihkaa paperia mukaan ja väänsin metsään puskatortut :D
Minä olin lapsena tuollainen, että pystyin käymään vain kotona kakalla ja kotonakin vain yläkerran vessassa. Veikkaan, että en muualla tuntenut oloani turvalliseksi. Menin aina umpeen kun lähdettiin reissuun ja isä yritti sitä levolacilla aina hoitaa, mutta sekään ei auttanut kun taisi olla niin vahvat psyykkiset estot päällä. Nykyään hädän määrä vaihtelee kerran viikossa 7 kertaan viikossa. Joskus voi kakka tulla kolmekin kertaa päivässä, mutta tätä tapahtuu ehkä kaksi tai kolme kertaa vuodessa. En kyllä nykyäänkään tykkää käydä kakalla muualla kuin kotona, mutta joskus töissä on pakko käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
ap
Rytmi tuosta puuttuu, että millainen syömisissä.
"Eli tosiaan se syömisten määrä, koostumus, tai tahti ei juurikaan istuntojen määrää muuta"
Tuolla tahdilla siis tarkoitin rytmiä. Kaikkea on vuosikymmenten varrella rytminkin suhteen kokeiltu, eikä sillä ole ollut juurikaan, jos lainkaan, vaikutusta, Nykyään syön 4 kertaa päivässä plus välipalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän k2uituja etkä ilmeisesti juuri liiku.
ap
Mitä mammoittelet, vaari?
No ei ole ihme että olet ummella jos lasket pyörällä ajamisen liikunnaksi. Liikutko myös autoillen?
Mikäs ihmeen trolli tämä nyt oli? Oletko kenties uusi palstalla, vai miksi nyt vedit herneen nenään? Tätä palstaahan kutsutaan varsin yleisesti mammapalstaksi, eikä se liity ikään mitenkään, eikä sitä mitenkään haventavana ole ainkaan täällä pidetty.
Tuon pyöräilykommentin taas jätän ihan omaan arvoonsa. Ihan pikkuvinkkinä: voit mennä puskemaan tienpäälle muutaman kymmenen kilometriä vastatuuleen ja tule sen jälkeen kertomaan, onko pyöräily mielestäsi liikuntaa. Maantiepyöräilyä pidetään varsin yleisesti yhtenä rankimmista urheilulajeista.
Mä käyn joka aamu. Maha toimii kuin kello.
Joskus harvoin jää aamukakka välistä, on maha kovalla, ja todellakin on loppupäivästä jo hankala olla.