Naapurin rouva lähtee kylmällä moottorilla välittömästi liikkeelle
Siis kovillakin pakkasilla, samalla hetkellä kun käynnistää, on jo lähdössä pihasta. Täydet tehot heti kylmälle moottorille, jota on lämmittänyt vain pieni säteilylämmitin. Ihan kuin auto olisi joku kodinkone.
Kommentit (41)
Ei se haittaa, kuormituksellahan se lämpenee.
No, isoilla tehoilla ei hati kannata mennä että mottorin yläpäähän ehtii öljyt nousta. Mutta kyllä ne tehot voi nostaa jo noin puolen minuutin päästä ja heti voi lähteä liikkeelle matalammilla tehoilla.
Voit käydä sanomassa hänelle näin.
Sellaisia ne rouvat on, nopean toiminnan naisia.
Mun naapurin rouva sammuttaa dieselinsä heti pihaan tultuaan. Senhän pitäisi antaa käyd'ä tyhjäkäynnillä ainakin sallitut pari minuuttia ennen kuin sammuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurin rouva sammuttaa dieselinsä heti pihaan tultuaan. Senhän pitäisi antaa käyd'ä tyhjäkäynnillä ainakin sallitut pari minuuttia ennen kuin sammuttaa.
Miksi?
Ikinä kuullutkaan, että näin pitäisi tehdä.
Jos käyt neuvomaan, tulee kassista päähän.
Vierailija kirjoitti:
Eikä pitäisi.
Täydet tehot? Asutteko moottoritien liittymässä?
Nykyajan öljyt kyllä voitelevat kylmänäkin, joten ei tule semmoisia vaurioita kuin ennen olisi tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pitäisi.
Katso esimerkiksi täältä:
https://www.autodoc.fi/info/diesel-moottori-tarkeimmat
"Turboahdettua moottoria ei koskaan tulisi sammuttaa heti auton pysähdyttyä; anna sen sijaan sen käydä tyhjää 2-5 minuutin ajan jotta turbiini jäähtyisi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pitäisi.
Aikoinaan kehotettiin antaa ahtimelle hiukan aikaa jäähtyä ennen sammuttamista, mutta tämäkin koskettanut vain kovemman ajon jälkeistä tilanne (rata, moottoritie). Näin pyrittiin estämään ahtimen halkeamista nopean jäähtymisen seurauksena.
Ootko käynyt lähempää kuuntelemassa? Naapurin rouvalla on ollut webasto päällä jo pitkään, siksi lähtee heti.
Aivan hyvin voi lähteä samantien liikkeelle, mutta koneen huudattamista kannattanee välttää.
"lämmittänyt vain pieni säteilylämmitin" Että mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pitäisi.
"Turboahdettua moottoria ei koskaan tulisi sammuttaa heti auton pysähdyttyä; anna sen sijaan sen käydä tyhjää 2-5 minuutin ajan jotta turbiini jäähtyisi."
Vanhaa tietoa. Nykyään kukaan ei hehkuta eikä jätä autoa käyntiin moisten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pitäisi.
Aikoinaan kehotettiin antaa ahtimelle hiukan aikaa jäähtyä ennen sammuttamista, mutta tämäkin koskettanut vain kovemman ajon jälkeistä tilanne (rata, moottoritie). Näin pyrittiin estämään ahtimen halkeamista nopean jäähtymisen seurauksena.
Aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pitäisi.
Tuo oli osin totta 90 luvulla, ei sen jälkeen enää .
naapurin mies maksaa sen auton, joten rouva voi sen hyvillä mielin hajottaa
Jos ajat vanhalla Fiat Puntolla niin sitten varmaan. Mutta kyllä nykyajan kunnon autot käynnistyvät kylmälläkin.
🇺🇦🇮🇱
Minkä takia autoja pitäisi sääliä? Jos sen hajoaminen alkaa vtuttaa, niin sitten on liian kallis auto. Itse en jaksa edes lohkolämmitintä käyttää, liikaa vaivaa.
No se on sen auto. Mitä sitten?