Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus, paino ei nouse

Vierailija
25.02.2021 |

Te joilla on ollut hankaluuksia painonnousun kanssa raskaana, milloin se alkoi nousemaan?

Minä olin ennen raskautta jo lievästi alipainoinen. Ekalla neuvolakäynnillä (suunnilleen viikolla 8) se oli laskenut kaksi kiloa. Tokalla käynnillä (suunnilleen viikolla 12) olin saanut yhden kilon takaisin. Ja nyt kolmannella käynnillä (viikolla 17) taas yhden kilon. Eli olen päässyt vasta takaisin alkupainooni.

Ymmärrän, että paino yleensä laskee ekan kolmanneksen aikana. Mutta eikö sen olisi jo pitänyt alkaa nousta enemmän? Muistaakseni luin jostain, että alipainoisten naisten tulisi yrittää saada ainakin jotain 12 kiloa raskauden aikana. Aika kaukana ollaan siitä. Sikiöllä on kyllä kaikki hyvin.

Mä syön paljon ja monipuolisesti. Olen sekasyöjä. Syön jopa, vaikkei ole nälkä. Ei ole oksentelua. Olen koko ikäni ollut alipainoinen, eli se on mulle luonnollista. Mutta jotenkin ajattelin, että raskauden aikana se alkaisi nousta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt en ihan väärin muista, tuo painon laskeminen ihan alkuraskaudesta ei ole harvinaista. Siitä on nyt jo useampi vuosi, kun viimeksi olin raskaana, mutta mulle th ainakin selitti sitä painonnousua aina neuvolakäyntien yhteydessä, siis tyyliin, että tähän aikaan keskimäärin tulee näin ja näin paljon painoa ja tässä näin ja näin. Mulla oli hyvin keskiverto painonnousu, 12–13 kg ja ainakin terkan mukaan paino myös tuli hyvin oppikirjamaisesti. Mun muistikuva on se, että tietyssä vaiheessa voi tulla se kilokin viikossa, ja se on viimeisessä kolmanneksessa. 

Sinuna en nyt huolisi. Jos kerran syöt hyvin ja monipuolisesti, niin ei ole mitään syytä huolestua. Varmasti paino kunnon syömisillä nousee niin paljon kuin pitääkin.

Vierailija
2/10 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siellä vatsassa kasvaa alien? Tulee joku kaunis päivä rinnasta ulos :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkaa viikon 20 jälkeen nousemaan. Alussahan sikiö on ihan pieni. Mutta puolivälissäkin paino on noussut vasta sen pari kiloa ja se on ihan normaalia. Itselläni oli noussut neljä kiloa rv 20 mennessä ja isokokoinen lapsi 425 g ultran mukaan, joten ei tuo painonnousu kerro hirveästi mitään.

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ong…

Vierailija
4/10 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyin neuvolasta tarkkaan, minkä verran paino pitää nousta ja missä vaiheessa. Ja söin sitten niin paljon että se nousi sen verran, muttei yhtään enempää. Synnytyksen jälkeen ei ole lainkaan ylimääräistä. Mutta maitoa ei sitten tullutkaan, en tiedä mistä johtui.

Paino nousee kyllä kun syö. Se on ihan yhtä simppeliä, kun että paino laskee, jos ei syö.

Jos nyt oikein muistan niin se painon nousu piti olla joku 200 grammaa viikossa jonkun ajan, ja sitten olisko ollut 400 grammaa jostai vaiheesta. Mutta en muista noita ollenkaan. Ne taulukot on kuitenkin olemassa, että minkä verran painon pitää nousta, jotta vauvalle jää energiaa kasvaa.

Eli jos olisin syönyt yhden leivän niin söin sitten kaksi jne. Ihan simppeliä se on. Kävin joka päivä puntarissa.

Vierailija
5/10 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyin neuvolasta tarkkaan, minkä verran paino pitää nousta ja missä vaiheessa. Ja söin sitten niin paljon että se nousi sen verran, muttei yhtään enempää. Synnytyksen jälkeen ei ole lainkaan ylimääräistä. Mutta maitoa ei sitten tullutkaan, en tiedä mistä johtui.

Paino nousee kyllä kun syö. Se on ihan yhtä simppeliä, kun että paino laskee, jos ei syö.

Jos nyt oikein muistan niin se painon nousu piti olla joku 200 grammaa viikossa jonkun ajan, ja sitten olisko ollut 400 grammaa jostai vaiheesta. Mutta en muista noita ollenkaan. Ne taulukot on kuitenkin olemassa, että minkä verran painon pitää nousta, jotta vauvalle jää energiaa kasvaa.

Eli jos olisin syönyt yhden leivän niin söin sitten kaksi jne. Ihan simppeliä se on. Kävin joka päivä puntarissa.

Aikamoista kyllä, että joku osaa syödä just eikä melkein sen verran, että tulee just tietty määrä painoa sadoissa grammoissa.

Vierailija
6/10 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön nyt kolme kertaa sen verran kuin ennen raskautta, mutta mä en syönytkään ennen raskautta lainkaan riittävästi :D No tuon mukaan olisi kaikki ihan hyvin. Jos kerran neljässä viikossa tulee juurikin kilo.

Ap

Vierailija
7/10 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt kunnolla ja vauva kasvaa, niin kaikki on varmasti hyvin. Olet vielä, niin aikaisessa vaiheessa, että sikiö ei paina juuri mitään, joten ei niitä kilojakaan ole sitä kautta tullut. Viikolla 23 sen paino on puolisen kiloa. Se painonnousukin keskittyy monella siihen loppuraskauteen. Toisilla paino nousee aiemminkin, aika yksilöllistä on esimerkiksi rintojen kasvu. Toisilla kuppikoko kasvaa jo alkuraskaudessa pari kokoa, toisilla taas kasvua on myöhemmin.

Itselläni on nyt 22+2 ja painoa on tullut joku neljä kiloa. Joskus lääkärineuvolan aikaan viikolla 17 tai 18 painoa oli tullut edelliseen neuvolakertaan alle puoli kiloa. Siitä se sitten lähti kevyeen nousuun. Samoihin aikoihin vatsa otti kasvupyrähdyksen ja muutenkin taisi sikiöllä alkaa kovempi kasvun vaihe. Minulle ei ole painosta sanottu neuvolassa mitään, joten se on kaiketi ihan ok.

Vierailija
8/10 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paino laski alkuvaiheessa, vaikka söin aivan normaalisti eikä ollut pahoinvointia eli en oksennellut. Tuntui pahalta kun lääkäri sanoi että mitään laihduttamista ei pitäisi nyt tässä tilanteessa harrastaa! Ei ollut käynyt mielessäkään laihduttaa raskausaikana eikä edes muutenkaan sillä olin hoikka, normaalipainon alarajalla.

Paino alkoi sitten vaan itsestään nousta jonkin ajan päästä vaikka edelleen söin normaalisti.

Älä huolestu vielä tässä vaiheessa jos kerta syöt hyvin. Tsemppiä ja hyvää vointia sinulle ja vauvallesi!

Vierailija
9/10 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/10 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppaavista vastauksista! Kattelen tässä vielä kuukauden, josko lähtis selkeämmin nousemaan. Ap