Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11v tyttö suuttui kun takavarikoin älypuhelimen ja pidätti uhmalla hengitystään niin kauan että pyörtyi, lääkäriin?

Vierailija
25.02.2021 |

Oli toistuvasti kiusannut isosiskoaan salakuvaamalla. Otin puhelimen pois ja annoin netittömän ja kamerattoman tilalle (latikossa oli ikivanha halko)

On jo vahvasti murrosiässä ja oma tahto on voimakas. Uhkasi että pidättää henkeään niin kauan että kuo lee jos en anna puhelinta takaisin. Pidätti ainakin 10 kertaa hengitystään niin pitkään kun pystyi ja oli jo ihan punainen ja itkuinen, kunnes pyörtyi. Nyt vaikuttaa jo normaalilta kun rauhoittui ja joi ison lasillisen mehua.

Pitääkö lähteä varmuudeksi lääkäriin?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus saanut vaikutteita pretty little liars ohjelmasta. Siinä hahmo Alison uhkaili äitiään pidättämällä hengitystä. Että semmosta :D

Vierailija
42/61 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus saanut vaikutteita pretty little liars ohjelmasta. Siinä hahmo Alison uhkaili äitiään pidättämällä hengitystä. Että semmosta :D

Aika mielikuvituksetonta, että aloituksia ei keksitä itse vaan ne kopioidaan jostain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika mielikuvituksetonta, että aloituksia ei keksitä itse vaan ne kopioidaan jostain.

SINÄ HILJAA KOPIOIMINEN TOISTEN TYÖ ON TAIDE OMANSA

mutta 75% agreen

Vierailija
44/61 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinuna menisin juttelemaan lapsisuhteesta filosofin/psykologin/psykiatrin kanssa. Miten olet kohdellut lasta, että hänestä tulee häirikkö? 

Vierailija
45/61 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinuna menisin juttelemaan lapsisuhteesta filosofin/psykologin/psykiatrin kanssa. Miten olet kohdellut lasta, että hänestä tulee häirikkö? 

Lapsesta tulee häirikkö jos häneltä otetaan älypuhelin pois? Ei se ole mikään perustarve/oikeus.

Vierailija
46/61 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin hienosti nämä sallitut rangaistukset toimivat.

Vierailija
47/61 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa harjoitella takavarikkoa useamminkin. Ihan siksi, että kun teini-ikä tulee, niin kurin pitäminen on entistä vaikeampaa. Joten lapsen pitäisi nyt tottua siihen, että aikuinen määrää kodissa. Ja myös, että kiukuttelulla ja kiristämisellä ei saa tahtoaan läpi.

En usko, että lääkäriin tarvitsee mennä, jos siis muuten kunnossa. Lapsena löin joskus pääni niin, että taju lähti. Mutta vesilasillisen jälkeen olin taas kunnossa. Mielestäni hengityksen pidätys ei ole kovin vaarallista.

Vierailija
48/61 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se montaa kertaa halua pyörtyillä. Kerro sille murkkuikäiselle, että siitä tulee tyhmä, jos usein pyörtyilee. Aivosoluja kuolee joka kerta.

Ei voi tulla tyhmäksi, jos jo on.

Vierailija
49/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulot heti pois tuommoisella. Annapiskaa paljaalle pyllylle.

Ja pyllystä plikan puhelimella kuvat someen.

Vierailija
50/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommonen rangaistus vain kasvattaa uhmaa. Ihan typerää, mun mielipide. 

Aina voi antaa lapselle periksi ja hyväksyä huonon käytöksen tai käydä loputtomia "Hyi Jani-Jalmari" keskusteluja vaikka näkee, että nyt tarvitaan sanktioita. Sitten teini-ikäisenä onkin mukavaa, kun lapsella ei ole mitään rajoja.

Vierailija
51/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi antaa lapselle periksi ja hyväksyä huonon käytöksen tai käydä loputtomia "Hyi Jani-Jalmari" keskusteluja vaikka näkee, että nyt tarvitaan sanktioita. Sitten teini-ikäisenä onkin mukavaa, kun lapsella ei ole mitään rajoja.

Rangaistusten käyttöä ei suositella. Rankaiseminen heikentää lapsen luottamusta aikuiseen, tuottaa silmänpalvontaa ja on lisäksi usein traumaattista lapselle tai sisältää elementtejä jotka eivät ole lasten oikeuksien mukaisia.

Vierailija
52/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttö down?

Vierailija
53/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rangaistusten käyttöä ei suositella. Rankaiseminen heikentää lapsen luottamusta aikuiseen, tuottaa silmänpalvontaa ja on lisäksi usein traumaattista lapselle tai sisältää elementtejä jotka eivät ole lasten oikeuksien mukaisia.

Onko tuo mainitsemasi haitta verrannollinen siihen mitä haittoja lapselle syntyy myöhemmin elämässä jos hän on saanut elää täysin rajatonta elämää lapsena ja törmää sitten aikuisena valtavaan rajoitteiden määrään esimerkiksi työpaikalla?

Vierailija
54/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön käytös on todella huonoa ja reagointi rangaistukseen vaarallisen uhmakasta. Perheneuvolaan ja heti ennen kuin tyttö keksii tehdä itselleen jotain todella tuhoisaa rangaistuksen kostoksi.

Vierailija
55/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lapsi syliin tai istu viereen, silitä ja sano, että nyt käydään kunnollinen keskustelu halusit tai ei ja että lapsi saa valita tapahtuuko se tässä vai lähdetäänkö johonkin kahdestaan syömään esim heseen tai Arnold'siin ja jutella samalla. Käykää yhdessä läpi, miksi on niin tärkeää, ettei ketään salakuvata ja että se on samalla myös lapsen oma etu ja suojaa häntä itseäänkin. Kysele, tapahtuuko tätä yleisesti koulussa jne. Osallista lasta keskusteluun mukaan.

Lopuksi kannattaa sopia, miten tytön on mahdollista saada puhelin takaisin. Jos ottaa puhelimen pois, kuten itse olisin vastaavassa tapauksessa tehnyt, on tärkeää kertoa, milloin ja miten sen saa takaisin. Esimerkiksi kaksi päivää asiallista käytöstä ja anteeksipyynnöt siskolta.

Mitä tulee tuohon pyörtymisjuttuun, niin kannattaa kertoa lapselle, että hapenpuute aiheuttaa peruuttamattomia vahinkoja aivosoluille. 

Heseen kailottamaan koko kylän kuullen miksi salakuvaa siskoaan?

Vierailija
56/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt teet kärpäsestä härkäsen. Tai teit kun otit puhelimen pois. Pientä naljailua siskosten kesken ja jotkut ovat lähettämässä psykiatrille, ok...

Vierailija
57/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran vajaan ja jälkeenjääneen kuuloinen pentu että on varmaan ennenkin pyörtyillyt tiiviiseen tahtiin.

Vie psykiatrille, hullu tuo on.

Vierailija
58/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, menkää päiväksi jonottamaan julkiselle puolelle fyysisesti siellä aulassa, niin ei tee temppuaan enää toista kertaa.

Vierailija
59/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota lapsi syliin tai istu viereen, silitä ja sano, että nyt käydään kunnollinen keskustelu halusit tai ei ja että lapsi saa valita tapahtuuko se tässä vai lähdetäänkö johonkin kahdestaan syömään esim heseen tai Arnold'siin ja jutella samalla. Käykää yhdessä läpi, miksi on niin tärkeää, ettei ketään salakuvata ja että se on samalla myös lapsen oma etu ja suojaa häntä itseäänkin. Kysele, tapahtuuko tätä yleisesti koulussa jne. Osallista lasta keskusteluun mukaan.

Lopuksi kannattaa sopia, miten tytön on mahdollista saada puhelin takaisin. Jos ottaa puhelimen pois, kuten itse olisin vastaavassa tapauksessa tehnyt, on tärkeää kertoa, milloin ja miten sen saa takaisin. Esimerkiksi kaksi päivää asiallista käytöstä ja anteeksipyynnöt siskolta.

Mitä tulee tuohon pyörtymisjuttuun, niin kannattaa kertoa lapselle, että hapenpuute aiheuttaa peruuttamattomia vahinkoja aivosoluille. 

Ei, vaan ihan keskustelemaan rauhallisesti. Siellä käytännössä lapsen on pakko kuunnella, jos ei halua nolata itseään. Lisäksi vihainen lapsi on sellainen, joka ei vastaanota oikein mitään puhetta. Siksi tilanne on hyvä ensin saada rauhoittumaan.

Itse olen toiminut aika pitkälle kuvailemallani tavalla ongelmatilanteissa. Olen aika tiukka äiti, mutta lempeällä tavalla. Haluan aina varmistaa, että lapsi todella ymmärtää syyn seuraamuksen takana. Se on kasvatuksen kannalta mielestäni kaikkein oleellisinta ja kantaa pidemmälle kuin pelkkä rangaistuksen pelossa tapahtuva ulkoa opeteltu käytös. Rangaistus on mielestäni hyödytön ilman ymmärrystä siitä, miksi joku asia on oikein ja joku väärin. Lapsen täytyy saada välineitä opetella tekemään itse päätöksiä tulevissa vastaavissa tilanteissa. Näitä välineitä lapsi oppii keskustelujen kautta.

Jos lapsi lähtee pidättämään hengitystään, hän on ollut todella vihainen. Sen edessä ei tietenkään pidä antaa periksi, mutta se pitää ottaa huomioon ja ymmärtää, että lapsi voi olla niin oman vihansa vallassa, ettei pysty ymmärtämään toisten tunteita. Jos hän kokee, ettei hänen tunteitaan huomioida, miten hän pystyy itse huomioimaan toisten tunteita? 

Minulla on kolme teini-ikäistä ja yksi jo aikuinen lapsi. Näin olen onnistunut kasvattamaan fiksut, keskenään hyvin toimeentulevat lapset. 

Vierailija
60/61 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan ihan keskustelemaan rauhallisesti. Siellä käytännössä lapsen on pakko kuunnella, jos ei halua nolata itseään. Lisäksi vihainen lapsi on sellainen, joka ei vastaanota oikein mitään puhetta. Siksi tilanne on hyvä ensin saada rauhoittumaan.

Itse olen toiminut aika pitkälle kuvailemallani tavalla ongelmatilanteissa. Olen aika tiukka äiti, mutta lempeällä tavalla. Haluan aina varmistaa, että lapsi todella ymmärtää syyn seuraamuksen takana. Se on kasvatuksen kannalta mielestäni kaikkein oleellisinta ja kantaa pidemmälle kuin pelkkä rangaistuksen pelossa tapahtuva ulkoa opeteltu käytös. Rangaistus on mielestäni hyödytön ilman ymmärrystä siitä, miksi joku asia on oikein ja joku väärin. Lapsen täytyy saada välineitä opetella tekemään itse päätöksiä tulevissa vastaavissa tilanteissa. Näitä välineitä lapsi oppii keskustelujen kautta.

Jos lapsi lähtee pidättämään hengitystään, hän on ollut todella vihainen. Sen edessä ei tietenkään pidä antaa periksi, mutta se pitää ottaa huomioon ja ymmärtää, että lapsi voi olla niin oman vihansa vallassa, ettei pysty ymmärtämään toisten tunteita. Jos hän kokee, ettei hänen tunteitaan huomioida, miten hän pystyy itse huomioimaan toisten tunteita? 

Minulla on kolme teini-ikäistä ja yksi jo aikuinen lapsi. Näin olen onnistunut kasvattamaan fiksut, keskenään hyvin toimeentulevat lapset. 

Tosi hyvä kommentti! Olisinpa itsekin yhtä hyvä vanhempi. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi