Nivelrikko? Kokemuksia...
Kenellään nivelrikkoa? Minulla todettiin nivelrikko molemmissa ukkovarpaan tyvinivelessä. Käveleminen yhtä tuskaa. Lääkäri käski syödä särkylääkkeutä. Särkylääkkeillä kipu siedettävää.
Nyt kipeytynyt etusormen tyvinivel, pelottaa et siinäkin nivelrikko. Näinkö tämä sairaus hiipii joka niveleen? Äidilläni oli nivelrikko sormissa ja polvissa. Miten te muut pärjäätte kipujen kanssa? Millä muulla helpottaa kipua kuin särkylääkkeillä?
Kommentit (26)
Nivelrikkoisena omasta kokemuksesta voin sanoa , että kipuihin on auttanut parhaiten liike ja erityisesti ympäröivien lihasten vahvistaminen ihan punttitreenillä, kovallakin. Venytykset eivät riitä. Ravinnoilla j pillereillä ei minulle ollut hyötyä , mutta toki syön terveellisesti ja olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikkoisena omasta kokemuksesta voin sanoa , että kipuihin on auttanut parhaiten liike ja erityisesti ympäröivien lihasten vahvistaminen ihan punttitreenillä, kovallakin. Venytykset eivät riitä. Ravinnoilla j pillereillä ei minulle ollut hyötyä , mutta toki syön terveellisesti ja olen normaalipainoinen.
Mulla taas liike pahentaa kipuja, ja entisenä urheilijana ei meinaa pää kestää ettei voi liikkua. Varovainen jooga ja venyttely ainoa mitä keho kestää. Uintikin kävi ennen mutta enää polvet ei kestä sitäkään.
Mulla on nivelrikko käsissä. Kun on pahana, en pysty edes autoa ajamaan, kutomisesta nyt puhumattakaan. Glukosamiini ja msn onneksi auttavat, kun niitä syö jatkuvasti. Gluteeniton ruokavalio myös. Jatkuvaan särkylääkkeiden syöntiin en haluaisi turvautua.
Täällä kohtalotoveri. Nuoruusiän nivelrikko, mm. varpaiden tyvinivelet ja sorminivelet, ollut jo pitkään vaikea-asteisena. Ajattelen että onneksi ei ole reuma sentään! Olen aina ollut tosi hoikka, ja ortopedi pitää perinnöllisyyttä syynä.
Tsemppiä, tähän tottuu. Tässä oma kokemus. Lääkkeettömistä itsellä lämpö auttaa kipuihin, kylmyys tuottaa kamalat kivut. On tosin myös vaiheita, jolloin kylmäpussista on ollut hyötyä. Sorminiveliä voi vetreyttää arnikkiöljyllä. Pallon puristelu sormilla päivittäin moneen otteeseen auttaa ettei nivelet jämähdä niin vaikeaan asentoon, ettei enää pysty kirjoittamaan näppäimistöllä (käsinkirjoitus menikin hankalaksi aikoja sitten). Fysioterapeutilta voi kysyä muitakin vinkkejä. Tietysti aikanaan tulee vaikeaksi pärjätä ilman kipulääkkeitä, jotta saa jotenkin nukutuksi öisin ja liikuttua. Parasetamoli ei auta, mutta parempia troppeja löytyy. Tulehduskipulääkkeet vaativat myös vatsansuojalääkkeen (yksi edullinen suojalääke on Somac, niitäkin on tosi kalliita...)
Pitkäaikaisella viljattomuudella ei muuten ollut nivelrikkokipuun minkäänlaista vaikutusta minullakaan. Eikä liioin paluulla viljojen syöntiin, kun nyt päätin kokeilla taas kun tuntui tylsältä rajoittaa turhaan. Muidenkin aiheiden ketjuissa on niitä viestejä, vaikuttaa että joku yksi henkilö tuputtaa "uskontoaan" ihan joka käänteessä, vähän hassua.
Itse olen epäillyt nivelrikkoa jo kauan. Rappusissa kävely sattuu polviin, polvet puutuvat istuessa. Terveyskeskuslääkäriä ei kiinnostanut.
Älä jaksa