Annoin lapsen jäädä tänään kotiin kun jalkapöytä on turvonnut niin ettei saa kenkää jalkaan, naapurini (lääkäri) ei tätä ymmärrä
On kipeä ja turvonnut, kun eilen lumikasassa leikkiessä oli kaveri hypännyt/tippunut jalan päälle. Ei ollut murtumaa, mutta on niin kipeä ettei saa kenkää jalkaan. Annoin jäädä ainakin täksi (ja varmaan huomiseksikin) kotiin. Ohimennen mainitsin ystävälle etten voi tänään saatella poikia kouluun kun oma ei mene. Selitin asian ja sain niin pöyristyneen kommentin kun en "pienen" vamman takia pakota lastani kouluun. Samalla hän viittasi mun ammattiin ja sanoi ettei ihmettele vaikka mun lapsesta tulisi "vain" samanlainen. Olen loukkaantunut
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä se naapurille kuuluu mitä sinä lapsinesi teet, vaikka naapurisi olisi paavi?
Muakin vituttais jos lapsi ei pääsis turvallisesti kouluun vaan sen takia et joku apn kaltainen k-pää antaa lapsen jäädä pikkuvammasta kotiin. Et oo äiti ainakaan hyvä semmonen jos et ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on varmaan kotiäiti kun ehtii joka aamu (ilta?) Saatella lapset kouluun. Huutista :DD
En ole ap, mutta oon kotiäiti. Mitä vikaa siinä on? Mitä itse teet työksesi? Et vaikuta kovin fiksulta sinäkään kielenkäyttösi perusteella... :)
Älä välitä tyhmistä höpinöistä. Minä olen kahden lapsen isä ja minun mielestäni vaimoni on tehnyt kaikkein tärkeimmän työn, kun on ollut kotiäiti lasten koulun alkuun asti. Jos joku ei tajua tuon työn merkitystä lapsille, on vähä-älyinen olento, jonka ei pitäisi koskaan lisääntyä.
Kunnioitan päätöstäsi olla kotiäiti. Se ei välttämättä ole helppo päätös, mutta se luo aidon yhteyden äidin ja lapsen välille, ja se on merkittävä asia tässä päättömän tyhjyyden maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän lapsi voi ilman kenkää kulkea... luulisi tuon lääkärinkin ymmärtävän.
mikset hakenut ilmaisia kainalokeppejä sairaalalta lainaan? Outoa laiskuutta.
Kyllä meiltä on menty kouluun pienten vammojen kanssa, minäkin muistan olleeni myös kainalosauvojen kanssa ja sisko jopa käsi katkenneena. Omalta lapselta murtui varvas. Kenkä toisessa jalassa, minun tohvelini toisessa.
Ei oikeasti ole syy jäädä kotiin tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä se naapurille kuuluu mitä sinä lapsinesi teet, vaikka naapurisi olisi paavi?
Muakin vituttais jos lapsi ei pääsis turvallisesti kouluun vaan sen takia et joku apn kaltainen k-pää antaa lapsen jäädä pikkuvammasta kotiin. Et oo äiti ainakaan hyvä semmonen jos et ymmärrä
Mikä sua estää itse järjestämästä lapselles turvallista koulutietä? Saattelisit itse tai muuttaisit turvallisemmalle seudulle
Voi kuule! Lääkäreissäkin on vaikka minkälaisia ”sukankuluttajia” niin kuin kaikilla muillakin ammattialoilla.
Juuri olen kironnut erään lääkärin, joka osasi kyllä mantramaisesti hokea kirjoista oppimaansa, mutta ei kyennyt kokonaistilannetta huomioimaan eikä soveltamaan oppimaansa ja samalla tuhosi monen eri ammattialan ammattilaisten kuukausien työn ja jätti asiakkaan ilman tarvitsemaansa tukea kuukausiksi päätöksellään. Ylimielisesti vielä naureskeli ja luuli olevansa kovinkin fiksu ja viisaampi kuin muut.
Jatkossa muistan suojella omia asiakkaitani ja kiertää kaukaa kyseisen lääkärin.
Mistä tiedät että ei ole murtunut. Lasten murtumia on toisinaan vaikea havaita.
Lääkärilehden mukaan lasten murtumat eivät aina näy edes röntgenkuvissa
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/lasten-murtumat-…
Omalla lapsella varpaan murtuminen huomattiin vasta seuraavana päivänä kun ihan vaan varmuuden vuoksi käytiin lääkärissä näyttämässä turvonnutta jalkaa. Lapsi käveli ihan sujuvasti, vähän vaan valitteli kipua. Siksi ei osattu epäillä murtumaa.
Hyvä että käytiin, vaikka ei murtuneelle varpaalle mitään tehty. Vältyttiin virheasentoon luutumiselta kun osattiin huomioida se murtuma ja tiedettiin käyttää kovapohjaista kenkää.
Lasten murtumien diagnosointi on joskus todella hankalaa, koska luut ovat sen verran joustavia vielä, että voi syntyä ns. pajunvitsamurtuma, jossa luu ei katkea kokonaan ja jää hyvin paikoilleen. Voi olla täysin mahdoton havaita tuoreeltaan tavallisessa röntgenkuvassa. Samoin varusmiesten marssimurtumat ovat vaikeita havaita, mutta silti pitäisi koska jos rasitus jatkuu ei parane vaan pahenee. Eli jos ei viikossa lapsen jalka ole selvästi parempi, uudestaan lääkäriin.
Mä en pysty uskomaan, että kukaan lääkäri puhuisi noin. Järkyttävää jos näin on.
Onko jalka kuvattu? Vai mistä tiedät ettei ole murtumaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap.n ystävä, lääkäri, varmaan teki diagnoosin...
Vierailija kirjoitti:
Lasten murtumien diagnosointi on joskus todella hankalaa, koska luut ovat sen verran joustavia vielä, että voi syntyä ns. pajunvitsamurtuma, jossa luu ei katkea kokonaan ja jää hyvin paikoilleen. Voi olla täysin mahdoton havaita tuoreeltaan tavallisessa röntgenkuvassa. Samoin varusmiesten marssimurtumat ovat vaikeita havaita, mutta silti pitäisi koska jos rasitus jatkuu ei parane vaan pahenee. Eli jos ei viikossa lapsen jalka ole selvästi parempi, uudestaan lääkäriin.
Teini-ikäisellä veljellä oli aikoinaan murtuma nilkassa kehräsluun lähellä. Päivystyksessä murtumaa ei kuvista löydetty. Kipu pitkittyi ja veli kävi yksityisellä, jossa samoista kuvista löytyi murtuma ja jalka kipsattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan sekaisin?
-ohis
Lapsellasi on oikeus ilmaiseen koulukyytiin tuona aikana, kun hänen jalkansa on niin kipeä, ettei sillä voi kunnolla kävellä.
Soitapa tänään kuntaasi/kaupunkiisi, ja kysy, että miten saat lapsellesi koulukyydin jo huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.n ystävä, lääkäri, varmaan teki diagnoosin...
Röntgenkatseella? Jos näin on veisin lapsen päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos kävitte heti röntgenissä, niin murtuma ei välttis heti näy. Omalla lapsellani jalkapöydän murtuma näkyi vasta viikon kuluttua kuvissa.
Ap ei maininnut käynensä lääkärissä.
Lekurilla kannattaisi käydä. Jos jalka on esim. murtunut niin lapsi saisi koulutaksikyydin kouluun.
Mites ap ensispu. Kylmä, koho,kompressio? Muistithan tehdä heti tapauksen jälkeen?