Työkaverit eivät halua seurata minua somessa - muita kohtalontovereita?
Taustana, että olen viimeisin työyhteisöön tullut vakituinen työntekijä ja olen n. 10-20 v muita nuorempi. Työpaikallani on tapana, että somessa olevat seuraavat toisiaan facessa ja instassa. Itseasiassa monet tykkäävät ja kommentoivat tosi aktiivisesti toisten työkaverien julkaisuja. Myös pomot ovat alaisten kavereita somessa.
Vain pari työkaveria on pyytänyt minua somessa kaveriksi, muut työkaverit/pomo eivät ole. Muu työporukka kyllä tietää, että minulla on sometilit, mutta eivät silti seuraa minua, pyydä kaveriksi tai tykkää koskaan päivityksistäni. Töissä kyllä tiedetään sometileistäni, koska tilini eivät ole pieniä ja teen työtäni myös noiden tilien kautta, niistä on ollut työpaikalla töiden takia puhetta. Eli kyse ei ole siitä, etteikö tiedettäisi mun olevan somessa eikä tilini ole yksityisiä työni takia.
Jos vaikka minä teen päivityksen, että tänään tehtiin töissä asiaa x ja työkaveri tekee samansisältöisen päivityksen työtehtävästä y, niin työkaverit käyvät tuon toisen työkaverin julkaisua tykkäämässä/kommentoimassa, mutta minun ei. Muuten julkaisuni saavat tykkäyksiä somessa, mutta työkaverit eivät tykkää niistä/halua seurata minua somessa.
Yllätyksekseni pomo/muutama työkaveri on myöntänyt kasvotusten, että ovat somestani lukeneet esim. jonkun asian tai myöntäneet, että käyvät säännöllisesti selaamassa tileiltäni kuulumisiani (mutta eivät virallisesti seuraa instassa, pyydä facessa kaveriksi tms). Minua tämä hämmentää, miksi lukevat, jos kerta eivät halua seurata/tykätä julkaisuistani?
Onko muilla tällaista? Mistä se omalla kohdallasi johtuu? Jos olet itse se, joka ei seuraa työkaveriasi (tai teet niin "salaa"), niin mistä se johtuu?
Ap
Kommentit (64)
Saa varmaan kasan alapeukkuja, mut kuitenkin:
Ootko varma ettei kyse oo kateudesta? Siis jos kerta teet työtä somessa ja ilmeisesti muuten suosiota riittää? Mulla on tuollaista ja ihan suoraan on jotkut kaverit/työkaverit tullu sanomaan et "mihin sä mun tykkäyksiä tarvit, kun sulla on nelinumeroinen määrä seuraajia ja tykkäyksiä?" Onpa tosi kiva, että aikuiset ihmiset heittäytyy tuollaisiksi 🙄
Vierailija kirjoitti:
Laita tilit yksityiseksi.
Tämä. Äkkiä näät, alkaako tulla lisää seuraajia näistä työkavereista tai kommentoiko joku ry miks tili on mennyt yksityiseksi.😁
Eiköhän joku tuu kohta ronkumaan kuinka sisältösi ei kiinnosta ja siksi sua ei seurata tai pyydetä kaveriksi.
Oletko itse pyytänyt muita kontakteiksi tai seuraatko heitä?
Oletko siis itse pyytänyt heitä kaveriksi esimerkiksi Facebookissa ja seuraat muissa välineissä? Vai odotatko että he ns tekevät aloitteen?
Miksi sä et oo pyytänyt heitä? Jos oot joku guru, ne tietysti oottaa sun yhteydenottoa ensin, eivät kehtaa sua pyytää eli pääset asiassa eteenpäin kun teet aloitteen itse.
Mä en päässy osaksi työtiimiä ja koin kiusaamistakin tuossa tiimissä. Yksi tapa oli se, että muuten tiimi oli somessa ja tekivät julkaisuja toisistaan ja töistä, mutta mua ei pyydetty mukaan. Pahin oli, kun otettiin töissä eräs ryhmäkuva ja mut rajattiin reunasta pois. Rajattu kuva sit julkaistiin somessa ja kiiteltiin kaikkia kuvassa olevia kivasta työpäivästä...
Eli osaa ne aikuisetkin kiusata ja olla pikkumaisia, myös somessa.
Siis on ihan yleisesti Käytäntö, ettei henkilökohtaiseen Faceen tehdä työhön liittyviä päivityksiä. Outo duunipaikka sulla.
Muutama kysyi, miksi en seuraa ensin työkavereita itse tai pyydä heitä kavereiksi. Itsestä tuntuisi oudolta pyytää somessa kaveriksi omaa pomoa tai huomattavasti vanhempaa työkaveria, jolla on yksityinen tili. En tiedä, hyväksyisikö työkaveri yksityiselle tilille pyyntöä (Kaikki eivät hyväksy) ja jos ei hyväksy, niin sekin on noloa. Omista sometileistäni näkee, että hyväksyn kaikki työkaverit ja seuraan takaisin.
Ap
Siis ovat torjuneet sut vai et ole pyytänyt? Jos ensimmäinen, kysy kasvotusten mikä meininki, että tuntuu oudolta ettette voi olla fb-kavereita.
Mä en itse pyydä ketään nuoria kollegoja enää fb-kaveriksi, koska fb ei ehkä oikein ole heidän juttunsa, pelkään pyynnöllä osoittavani olevani jotenkin mummo.... Ei ole oikein minunkaan enää ja olen vähän alle 40. Äitini ikäiset on siitä eniten innoissaan.
Ei munkaan. Mä oon taas väliinputooja iältä. Eli paljon alle 40 v ja yli 60 v. kollegoja.
Mä en ees enää haluu tietää niistä mitään. Vähänkö ihme kun yli 5 v. Sitten lopetin ed. paikassa ja edelleen somessa enemmän kontakteja sieltä, linkedin tyrkyttää vieläkin sen Alan ihmisiä mulle do you know.
Vierailija kirjoitti:
Saa varmaan kasan alapeukkuja, mut kuitenkin:
Ootko varma ettei kyse oo kateudesta? Siis jos kerta teet työtä somessa ja ilmeisesti muuten suosiota riittää? Mulla on tuollaista ja ihan suoraan on jotkut kaverit/työkaverit tullu sanomaan et "mihin sä mun tykkäyksiä tarvit, kun sulla on nelinumeroinen määrä seuraajia ja tykkäyksiä?" Onpa tosi kiva, että aikuiset ihmiset heittäytyy tuollaisiksi 🙄
Tutulta kuulostaa! Meidän työpaikalla mun somessa tekemä työ on suorastaan tabu, jota ei haluta nostaa esille missään, ellei oo pakko. Sitten on kiva, kun asiakkaat ja toiset organisaatiot hehkuttaa, kuinka persoonallisella tavalla kerron meidän ammattialasta. Melkein naurattaa, kun muiden organisaatioiden tyyppejä tavatessa taputellaan selkään ja omalla työpaikalla työtä väheksytään tai esitetään, ettei sillä ole mitään merkitystä eikä kiinnosta.
Taitaa alapeukuttajat olla Ap sun työkavereita 😁
Mä en huoli työkavereita somessa kavereiksi, paitsi jos ovat tulleet muutenkin tutuiksi. Eivät esim. mun lomajutut ja perhekuvat kuulu työkavereille tippaakaan. Työ työnä.
Vierailija kirjoitti:
Siis on ihan yleisesti Käytäntö, ettei henkilökohtaiseen Faceen tehdä työhön liittyviä päivityksiä. Outo duunipaikka sulla.
Eikun nimenomaan on nykyaikaa. K-kauppias Pertin oletetaan olevan somessa omilla kasvoillaan ja kertovan kauppiaan työstä. Henkilöbrändäystä kato!
Vierailija kirjoitti:
Muutama kysyi, miksi en seuraa ensin työkavereita itse tai pyydä heitä kavereiksi. Itsestä tuntuisi oudolta pyytää somessa kaveriksi omaa pomoa tai huomattavasti vanhempaa työkaveria, jolla on yksityinen tili. En tiedä, hyväksyisikö työkaveri yksityiselle tilille pyyntöä (Kaikki eivät hyväksy) ja jos ei hyväksy, niin sekin on noloa. Omista sometileistäni näkee, että hyväksyn kaikki työkaverit ja seuraan takaisin.
Ap
Omista sometileistäsi näkee että hyväksyt kaikki työkaverit? No miten sen voi nähdä, jos he eivät ole sua edes pyytäneet?
Sitä paitsi alainen pyytää pomoa. Toisin päin ei oikein ole korrektia.
Komppaan paria kommentoijaa kiusaamisesta/kateudesta. Eihän kukaan myönnä kiusaavansa tai olevansa kateellinen, mutta silti aika moni on. Mieltä ei voi osoittaa missä tahansa, mutta somessa voi. Kyllä se tykkäämättömyys, seuraamattomuus ja kaveriksi pyytämättömyys on myös tapa kertoa, mitä ajattelee.
ei ketään oo pakko seurata, jokaisen oma valinta